וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רודפים אחרי אמריקה - והיא בורחת מעצמה

חיים אורון

18.11.2008 / 6:58

הכלכלה הישראלית



>> קריאות ההרגעה של האוצר ובנק ישראל מאז פרץ המשבר היו נכונות לפני 20 שנה. כיום אמירות אלה לא צריכות להרגיע איש. כיום אנחנו הרבה יותר קרובים לאמריקה, כולל למשברים שפוקדים אותה.

זה חמש שנים נמצא האוצר בריצת אמוק שהחל בה בנימין נתניהו והמשיכו בה יורשיו, לאמץ לכלכלת ישראל את התפישות האמריקאיות - ממשלה רזה, מסים נמוכים, הפרטה קיצונית ושוק חופשי ופרוע. ההתפתחויות בשנים האחרונות חשפו עשרות מיליארדי שקלים של החיסכון הפנסיוני וקופות הגמל של אזרחי ישראל לסכנות. כספי הציבור המוחזקים במערכת הבנקאות נהנים מרמות פיקוח ובקרה גבוהות יחסית. אי אפשר לומר את אותו הדבר על הכספים הנמצאים בקופות הגמל וקרנות הפנסיה. אלה משמשים בעיקר את המעמד הבינוני - לחסוך לדירה פחות צפופה ולחיות בכבוד לאחר הפרישה. מאבקי כוח בין גופי הרגולציה לגופים הפיננסיים מנעו עד כה גיבוש מנגנון שיבטיח פיקוח על הטיפול בכספים על ידי חברות הביטוח, הברוקרים וקרנות הנאמנות, ברמה דומה לנהוג במערכת הבנקאות.



האזרח ששומע את קריאות ההרגעה יוצא מהנחה שגויה, שיש מישהו שדואג לכספו. מה שנדרש הוא החלטה של האוצר לשים בראש סדר העדיפויות שלו הקמת מנגנוני בקרה יעילים, גם במחיר הגבלת חופש הפעולה של הגופים הפיננסיים.



צעדים אלה יתאפשרו אם האוצר יבין שהגיעה העת להתרחקות ממורשת נתניהו. ישראל רודפת אחרי אמריקה בתקופה שאמריקה בורחת מעצמה. זוכרים את המשל של ביבי על הציבור הרזה הסוחב על גבו ממשלה שמנה? שערו את תמונת המצב בוול סטריט לו היה הממשל האמריקאי רזה יותר וחסר את היכולת להזרים כמעט טריליון דולר לשוק. הקריסה היתה מוחלטת. הקורסים היו נותרים ללא כתובת וללא מערכת ציבורית שיכולה לסייע להם, שכן העיקרון השני של ביבי היה הפחתת מסים, כלומר קיצוץ במערכות הציבוריות. המרכיב השלישי, להפריט מה שאפשר, העביר לידיים פרטיות וחסרות אחריות לאומית כלים שיש להם חשיבות ציבורית עליונה. ארה"ב החלה בשינוי כיוון דווקא תחת הנהגתו של בוש: במקום הפרטה - מהלך הלאמה חסר תקדים בהיקפיו; במקום שוק חופשי - התערבות ממשלתית עמוקה בשוק, גם במחיר של הגדלת הגירעון האמריקאי בקנה מידה אסטרונומי ופגיעה בדולר. אצלנו רואים בגידול תקציבי של 1.7% בלבד כלל ברזל, והגדלת התקציב ב-2.5% מוגדרת אסון לאומי.



אהוד ברק רוצה ממשלת חירום עם נתניהו, כאשר מצב החירום מחייב להתרחק מנתניהו. נתניהו מצדו שותק. אין פלא. הוא יודע שקשה לשכנע כיום שתפישת עולמו הכלכלית, שהביאה לקטסטרופה בארה"ב, תביא את הגאולה לישראל. מה שאנו ניצבים מולו אינו כשל שוק נקודתי. זהו כישלון של השוק. מודל הקיצון האמריקאי הוכיח שהוא עלול להתגלות כפצצת זמן פיננסית. הממשלה החדשה תהיה חייבת להוביל כלכלה אחראית וליצור פיקוח ממשלתי הדוק על השווקים. יש לשוב ולפרוס רשת ביטחון ממלכתית לחיסכון הפנסיוני, באמצעות השקעת הכספים בתשתיות, אג"ח ייעודיות או בכלים אחרים. אין תחום שבו הערבות ההדדית בין חלקי הציבור ובין דורות חשובה יותר מבתחום הפנסיוני. רק הממשלה יכולה למלא תפקיד זה.



הכותב הוא יו"ר מרצ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully