וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההשקעה בביטחון היא השקעה בצמיחת המשק

אבי בניהו

18.11.2008 / 6:58

שכר האלופים



>> אני מוצא לנכון להבהיר למען הסדר הטוב כמה סוגיות שהזכיר מוטי בסוק ("שכר אלוף בצה"ל עלה ב-94% ב-14 שנה, השכר הממוצע במשק עלה ב-27% בלבד", TheMarker, 13.11)

ראשית, שכר משרתי הקבע בכל הדרגות צמוד לשכר המגזר הציבורי ומאושר על ידי הממונה על השכר באוצר. כל הסכם שנעשה על ידי ההסתדרות במגזר הציבורי, משפיע ישירות על שכר אנשי הקבע. ואמנם, הסכם השכר שנחתם ב-94' בין האוצר למעסיקים בחר לטפל באופן שונה בדרגות השונות ויושם בצה"ל בהתאמה לשירות המדינה.



כשירותו של צה"ל ומוכנותו לחירום כרוכה בד בבד באיכות משרתיו וביכולת להשאיר צעירים מוכשרים בשירות קבע ארוך. ב-2006-2007 הובילו האוצר וצה"ל מהלך שתכליתו שימור משרתי קבע צעירים ומוכשרים בצה"ל. זאת, על ידי תוספות שכר לקצינים ולנגדים, כאשר הקו המנחה הוא תוספת אחוזית גדולה יותר לשכר, ככל שמדובר במשרת המוצב בתפקידי לחימה ובדרגה זוטרה. למשל, קצינים בדרגות סרן זכו בתוספת של 15%, דרגות רס"ן ב-5.5%, ולגבי אלופים הוחלט על תוספת של 1% בלבד. לפיכך, הצגת התפתחות הנתונים החל ב-94', שנים שבהן היו עליות שכר במשק, בלי להזכיר את ההסכם הדיפרנציאלי ואת השפעותיו, יוצרת רושם שגוי המנוגד למגמה הנוכחית. יש להזכיר כי אף שהפערים בתחום השכר בין הדרגות הנמוכות לגבוהות היא נחלת כל המגזר הציבורי, הרי שצה"ל הוא חלוץ במיתון השונות בשכר. בהתייחס להטבות המוקנות לאנשי הקבע, נבהיר כי מהטבה במס הכנסה נהנים לוחמים בלבד.



מערכת הביטחון פעלה ופועלת להתייעלות תקציבית, והתוכנית שבדו"ח ברודט נקבע כי תוצג לראש הממשלה ולקבינט ב-2008, יושמה כבר ב-2008 והוצגה לרה"מ בנוכחות שר האוצר והמועצה לביטחון לאומי. כמו כן, מערכת הביטחון נעזרת בחברת ייעוץ כדי לפתח את תוכנית ההתייעלות לשנים הבאות.



מאז הקמת המדינה קיים קשר הדוק בין עוצמתה הכלכלית לביטחונה. חשוב לזכור כי למערכת הביטחון תרומה משמעותית להתפתחות הטכנולוגית, להכשרת כוח האדם המקצועי והניהולי ובהגדלת הביקושים במשק הנתון באבטלה. אשר על כן, לא רק שההוצאה על ביטחון אינה באה על חשבון הצמיחה, נהפוך הוא: ההשקעה בביטחון היא השקעה בצמיחת המשק במגוון תחומים, מעבר לצמצום הסיכונים הביטחוניים. יצוין כי גם כספי הסיוע האמריקאי תורמים לצמיחה, לפיתוח התעשייה המקומית, ליצירת מקומות עבודה ולהגדלת ההשקעה.



בחינה השוואתית מצביעה על כך שבדיעבד שיעור השינוי בתקציב הביטחון אטי יותר לעומת תקציב החינוך, וזאת חרף אתגרי הביטחון המתגברים בשנים האחרונות. גם בחינת ההוצאה הביטחונית, הכוללת כאחוז מתקציב המדינה, מצביעה על ירידה מול תשלומי העברה ותמיכות.



תא"ל בניהו הוא דובר צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully