וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה יגרום לכלכלה העולמית להתאושש

מאת דניאל אלטמן

18.11.2008 / 6:58

הגלובליזציה משלבת את כל הגורמים התורמים לצמיחה. פוטנציאל הצמיחה הגדול ביותר קיים באפריקה ובאמריקה הלטינית



הראלד טריביון



>> המצעד היומי של נתונים כלכליים מבשרי רעות נמשך, וכעת ברור כי מעוזים רבים בכלכלה העולמית עומדים בפני מיתון. אפילו מדינות בעלות צמיחה מהירה בעולם המתפתח נערכות לקראת האטה. ברגעים כאלה כדאי לשאול: מה יגרום לכלכלה העולמית לשוב ולצמוח?

הצמיחה היא הסיבה שאנו לא גרים בבקתות עץ ומלקטים גרגרים. הצעד הראשון היה השימוש בניסיון ובטכנולוגיה כדי לשפר את האופן שבו מפיקים מזון. לאחר שהאדם הצליח לייצר מספיק מזון לעצמו, הוא החל לסחור בו או להעביר חלק מהזמן בהפקת מוצרים אחרים.



מאותם ימי קדם ועד היום, נבעה הצמיחה הכלכלית מארבעה מקורות בלבד: גילוי משאבים טבעיים, הגדלת כוח העבודה או התייעלות שלו, חדשנות טכנולוגית ופיתוח קשרים בין שווקים. שני הגורמים הראשונים מובנים מאליהם. השלישי קשור למציאת דרכים חדשות לשילוב בין כוח עבודה, כלים וחומרי גלם, בייצור מוצרים חדשים או בשיפור היעילות של מוצרים ישנים. הרביעי קשור ליתרון לגודל ולסינרגיה.



בגל הגלובליזציה הנוכחי השתלבו כל ארבעת הגורמים - בייחוד השניים האחרונים. הטכנולוגיה להעברת מידע, כסף, סחורות ושירותים השתפרה בכאופן אקספוננציאלי (צמיחה פי כמה) בעשורים האחרונים; מוצרים חדשים ואפילו תעשיות חדשות צצו בקצב חסר תקדים; הקשרים בין השווקים הפיננסיים נהפכו, לטובה או לרעה, להדוקים מאי פעם. מחסומי הסחר קרסו בזה אחר זה ואפילו ההגירה התגברה, גם אם לא הפכה להיות מקובלת מבחינה פוליטית.



השאלה האמיתית היא האם יש מקום להתרחבות נוספת בתחומים אלה. "אני לא מאמין שיש גבול מוחלט לצמיחה", אמר הווארד דייוויס, מנהל בית הספר לכלכלה ולמדע המדינה של לונדון. "אך בשנים הקרובות, הצמיחה במדינות המפותחות תאט בעקבות מגבלות נוספות של זמינות האשראי". כתוצאה מכך, מרבית הצמיחה בטווח הבינוני עשויה להירשם במדינות המתפתחות. הגלובליזציה, באופן לא מפתיע, תהיה בחזית.



"אני חושב שלגלובליזציה יש עוד הרבה מקום להתרחבות", אמר דני רודריק, מרצה לכלכלה פוליטית באוניברסיטת הרווארד. "חלקים גדולים בעולם יוכלו למנף את הגלובליזציה לתועלתם, ולשחזר את הצלחת סין והודו. מבחינה זו אפריקה עדיין מפגרת, אך גם לאמריקה הלטינית יש עוד מקום לצמוח".



לפי רודריק, אסטרטגיה מוצלחת לצמיחה חייבת לכלול שלושה ממקורות הצמיחה - על ידי שיפור מיומנויות האנוש, התפשטות הטכנולוגיה ופתיחת שווקים על ידי מערכות בינלאומיות המבוססות על חקיקה. עשיית אחד בלי האחרים, הוא מזהיר, עלולה לפגוע בצמיחה.



"פתיחות השווקים ותקנות סחר חופשי לא יוכלו לסייע למדינה שאין בה משאבים ומיומנויות שניתן למנף", אמר רודריק. "מה שבולט בסין בייחוד וגם במדינות אחרות באסיה שהצליחו כלכלית - כגון דרום קוריאה וטייוואן - הוא שהן הצטרפו לחקיקה רק לאחר שכלכלותיהן כללו מגוון תעשייתי רחב ויכולות משמעותיות".



חלק חשוב בהשגת בסיס תעשייתי מגוון, הוסיף רודריק, הוא לוודא שהטכנולוגיות הקיימות שהועתקו ממדינות עשירות יותר יתפשטו.



המקור הרביעי לצמיחה, גילוי של משאבי טבע, הוא אולי הגורם שהכי קשה לחזות ולנהל. הוא שיחק תפקיד מרכזי בצמיחת אמריקה הלטינית ואפריקה - שני אזורים עתירי משאבים שמתחילים כעת לרתום לטובתם את פוטנציאל הגלובליזציה. אך בשנים האחרונות, אמר רודריק, הסימנים המבטיחים באזורים אלה נבעו מתחומים אחרים.



באפריקה "אפשר לראות את התוצאות החיוביות שנובעות מניהול טוב ומחוקים מוצלחים", הוא אמר. "זו לא היתה רק העלייה במשאבים. באמריקה הלטינית, אני חושב שאנו מתקדמים לחקיקה פרגמטית יותר בנושא הכלכלי".



במלים אחרות, לפני המשבר הנוכחי היו כמה סיבות לאופטימיות. חלקן הגדול יישאר תקף גם אחרי שהאבק ישקע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully