וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לידר שוקי הון: שער החליפין ינוע ב-2009 ברמה של 4-4.1 שקלים; הריבית עשויה לרדת ל-2%

טל לוי

18.11.2008 / 10:10

הסיבה העיקרית: זרימת הון לארה"ב שנחשבת ליעד השקעה בטוח יחסית



שער החליפין ינוע ב-2009 ברמה של 4-4.1 שקלים - פיחות מתון לעומת רמה נוכחית של 3.93 שקלים. כך מעריכים הבוקר בלידר שוקי הון. הסיבה העיקרית לכך היא תנועות הון חזרה הביתה לארה"ב, שנתפשת כמקום בטוח יותר (תופעה המוכרת בשם Flight To Safety וכן בשל תחזית ליציאה מהירה יותר של ארה"ב מהמשבר לעומת אירופה. עם זאת, בלידר מעריכים כי כלכלת ארה"ב עדיין חשופה יותר לסיכון להעמקת המיתון, עקב משבר הנדל"ן והצמצום בצריכה הפרטית.



בין הגורמים שתומכים בפיחות מונים בלידר את הירידה החדה בצמיחה הגלובלית והירידה בהשקעות בענפי הטכנולוגיה שיביאו לירידה בהשקעות הריאליות שיזרמו לישראל. כניסת הון זר לישראל היתה בעבר אחד הגורמים העיקריים להתחזקות השקל. מחנק האשראי העולמי יביא גם הוא לירידה בהשקעות הריאליות בישראל.



ברמה הממלכתית, מעריכים בלידר שבנק ישראל עשוי להוריד את הריבית עד לרמה של 2%, ובכך יפחית מהאטרקטיביות שמציע השקל. במקביל, ימשיך הבנק לרכוש דולרים בשוק - גם אם במינון נמוך לעומת החודשים האחרונים. כיום רוכש בנק ישראל 100 מיליון דולר בממוצע מדי יום.



לעומת זאת, הגורמים שעשויים לתמוך דווקא בהתחזקות השקל הם, בראש ובראשונה, ירידה בהשקעות שמבצעים ישראלים בחו"ל, או לכל הפחות שמירה על הנתח הקיים (בלי להגדילו). בתקופות של משבר מעדיפים המשקיעים להחזיק כסף קרוב לבית, ולכן לא יוציאו אותו למחוזות זרים. ההשקעות הריאליות של ישראלים בחו"ל יקטנו גם הן, שכן חברות ישראליות לא צפויות לרכוש חברות זרות.



העודף בחשבון השוטף ישמור על רמה נמוכה של 1% מהתוצר (החשבון השוטף מסכם את חשבון הסחר - המסחר בסחורות ושירותים; חשבון ההכנסות בגין הון ועבודה; וחשבון העברות שוטפות, הכולל, למשל, מענקים). היצוא אמנם יצמח (ב-2.5% בלבד), אך גם היבוא יתמתן בשל ירידה בביקושים מצד משקי הבית. עסקים יקטינו יבוא של מכונות וציוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully