וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרן המטבע הבינלאומית מסייעת לכלכלה נוספת במזרח אירופה: תלווה 516 מיליון דולר לסרביה

אשר שכטר

18.11.2008 / 11:31

סרביה היא המדינה הרביעית במזרח אירופה שנזקקה לסיוע מקרן המטבע, בשל הימלטות המשקיעים מהאזור



קרן המטבע הבינלאומית (IMF) הסכימה להעניק סיוע בסך 516 מיליון דולר לסרביה, במטרה לתמוך במערכת הפיננסית המקומית שהוכתה קשות בעקבות משבר האשראי העולמי. כך הודיע היום יו"ר ה-IMF, דומיניק שטראוס קאהן.



מקרן המטבע נמסר כי לסרביה יוענק קו אשראי בסך 516 מיליון דולר, למשך 15 חודשים. שרת האוצר הסרבית, דיאנה דראגוטינוביץ', אמרה לאחר ההודעה כי "התוכנית הזאת תאפשר לנו למשוך כספים, במידה שנזדקק להם. אני מאמינה שלא נזדקק לכסף". דראגוטינוביץ' הוסיפה כי "זאת התגובה שלנו למשבר העולמי, והתגובה שלנו למשבר התקציבי שלנו. אנחנו מעוניינים לחזק את ביטחון המשקיעים".



במסגרת ההסכם עם ה-IMF, הסכימה סרביה להפחית את הגירעון התקציבי שלה ב-2009 לרמה של 1.5% מהתמ"ג, לעומת 2.7% היום. משבר האשראי העולמי, שהוביל להימלטות משקיעים מהשווקים המתעוררים, זעזע את שוק ההון הסרבי, שהתקשה גם כך למשוך משקיעים זרים בעקבות המלחמות והבידוד הבינלאומי שנכפו על האזור בשנות ה-90'.



"המשבר הפיננסי הגלובלי החל להתפשט גם לסרביה, והשינוי הזה באקלים העסקי הבינלאומי צפוי לפגוע ביכולתה של המדינה להשיג אשראי ובפעילות הכלכלית באזור כולו", אמר שטראוס-קאהן. עוד ציין כי ההלוואה לסרביה תוענק במסגרת מנגנון ההלוואות הרגיל של ה-IMF, ולא במסגרת מנגנון החירום של הקרן, שנועד לסייע למדינות מתפתחות להתמודד עם מחנק האשראי.



סרביה היא המדינה המזרח אירופית הרביעית שנזקקה לסיוע מקרן המטבע הבינלאומית, לאחר הונגריה, אוקראינה ובלארוס, שנזקקו לסיוע בשל הימלטות המשקיעים משוקי האזור. ה-IMF הסכימה להלוות 15 מיליארד דולר להונגריה ולהעניק סיוע חירום בסך 16.5 מיליארד דולר לאוקראינה. ה-IMF הזהירה בחודש שעבר כי הגידול בהוצאות הממשלתיות בעקבות המשבר יוביל את הגירעון בחשבון השוטף של סרביה לרמה הגבוהה מ-18% מהתמ"ג.



בעקבות משבר האשראי העולמי, נאלצה ממשלת סרביה להוריד את תחזית הצמיחה לשנת 2009 לרמה של 3%, לעומת תחזית קודמת שצפתה צמיחה של 7% בשנה הבאה. אתמול הזהיר שטראוס קאהן כי קרן המטבע תזדקק למימון נוסף בסך 100 מיליארד דולר לפחות, כדי שתוכל למלא תפקיד מרכזי יותר בבלימת משבר האשראי העולמי. בראיון ל-BBC אמר קאהן כי קרן המטבע תזדקק למשאבים נוספים בסך עשרות מיליארדי דולרים בחודשים הקרובים, אם בכוונתה להגביר את הסיוע למדינות במשבר.



נכון להיום, מחזיקה ה-IMF ב-250 מיליארד דולר. בשבוע שעבר הודיעה יפאן על נכונותה להזרים 100 מיליארד דולר מתוך יתרות המט"ח שלה לקרן המטבע הבינלאומי, במטרה לסייע לה להמשיך לתמוך בכלכלות המתפתחות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully