וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסימני ההאטה: ירידה של 8% ביצוא הישראלי, הגירעון המסחרי גדל באוקטובר ל-1.8 מיליארד דולר

TheMarker

18.11.2008 / 11:52

העלייה בגירעון המסחרי צפויה להשפיע לשלילה על העודף החשבון השוטף במאזן התשלומים, אשר בחודשים האחרונים היה הגורמים שפעלו לייסוף בשער השקל



יצוא הסחורות, ללא יהלומים, אוניות ומטוסים, במונחים דולריים, ירד באוקטובר ב-8%, לאחר ירידה של 5% בספטמבר ו-3% באוגוסט. בשנה האחרונה ירד יצוא הסחורות באחוז אחד כאשר עד יולי היו עליות. במונחים שנתיים ירד יצוא הסחורות למעט יהלומים בחודשים אוגוסט - אוקטובר 2008 ב-3.4% במונחים שנתיים, לעומת עלייה של 7.9% בחודשים מאי-יולי 2008.



לדברי ד"ר מיכאל שראל, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל "הירידה ביצוא נובעת מהיחלשות הביקושים בעולם והייסוף החד של השקל בתחילת השנה, אשר משפיע בפיגור על היקפי היצוא. ירידה זו מצביעה על האטה חריפה בצמיחה במשק ואולי אף על כניסה למיתון".



ירידה של 18.2% נרשמה ביצוא תעשיות הטכנולוגיה העילית, ירידה של 18.8% ביצוא תעשיות הטכנולוגיה המעורבת מסורתית, בעוד יצוא תעשיות הטכנולגיה המסורתית עלה ב-12.7% ו-17.7% בהתאמה. לגבי הראשון מדובר בהתמתנות קצב הגידול בהשוואה לשלושת החודשים האחרונים ולגבי השני התרחבות בקצב הגידול.



על פי נתוני המגמה של סחר החוץ, יבוא הסחורות לישראל עלה בחודשים אוגוסט אוקטובר 2008 ב-2.8% במונחים שנתיים, לאחר עלייה של 6.6% במאי יולי 2008. במילים אחרות מסתמנת האטה ביבוא הסחורות לישראל. ההאטה באה לידי ביטוי בעיקר ביבוא חומרי הגלם אשר עלה בתקופה זו בשיעור של 4.5% לעומת 15.5% בתקופה שקדמה לה.



ביבוא מוצרי ההשקעה לעומת זאת נרשמה האצה: בחודשים אוגוסט-אוקטובר 2008 נרשמה עלייה של 7% במונחים שנתיים, לאחר יציבות בחודשים מאי-יולי. ביבוא מוצרי הצריכה נרשמה ירידה 3.2% בחודשים אוגוסט-אוקטובר בהמשך לירידה שקדמה לה של 8.7% בתקופה שקדמה לה מאי-יולי.



מבין מרכיבי הצריכה, בולטת הירידה בצריכת מוצרים בני קיימא 20.2%, בעוד שבצריכה השוטפת נרשם גידול מרשים (14.9%) בעיקר ביבוא מזון ומשקאות. סך יבוא הסחורות למשק הסתכם ב-5.5 מיליארד דולר כאשר בולטים בגידולם כל מרכיבי היבוא: חומרי גלם, מוצרי השקעה וצריכה.



הגירעון המסחרי בחודש אוקטובר גדל ל-1.8 מיליארד דולר, בהשוואה לגירעון מסחרי חודשי ממוצע בסך של 1.2 מיליארד דולר במחירים שוטפים ב-10 החודשים הראשונים של השנה. במונחים שנתיים מדובר בגירעון של 14.6 מיליארד דולר לעומת 10.2 מיליארד דולר בשנת 2007.



לדברי ניר העלייה בגירעון המסחרי צפויה להשפיע לשלילה על העודף החשבון השוטף במאזן התשלומים, אשר בחודשים האחרונים היה הגורמים שפעלו לייסוף בשער השקל". להערכת כלכלני בית ההשקעות נתוני הסחר תומכים בהערכה לפיה הצמיחה במשק מאטה, גם מצד היבוא וגם מצד היצוא.



בדו"ח האינפלציה של בנק ישראל נרשמו תחזיות מעניינות כאשר בתרחיש המרכזי ריבית בנק ישראל יורדת ל-2.5% בסוף 2009 ועולה ל-3.5%בסוף 2010. במקביל, האינפלציה בתרחיש המרכזי מסתכמת במעט פחות מאחוז במהלך 2009 ובכ-1.5% ב-2010, כאשר בנק ישראל, בדומה לדו"חות קודמים, לא ציין מה ההנחה לגבי שער החליפין בתחזיות אלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully