וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית משפט בקהיר הורה להפסיק את הזרמת הגז הטבעי ממצרים לישראל

אבי בר-אלי

18.11.2008 / 12:31

זאת על פי דיווח רויטרס; לפי שעה, הזרמת הגז הטבעי לישראל נמשכת כסדרה



בית המשפט בקהיר פסק אתמול נגד החלטת הממשלה המצרית להתיר הזרמת הגז הטבעי לישראל, כך מדווחת סוכנות רויטרס. לדברי גורמים משפטיים מצריים, בהחלטה לא צוין אם תפסיק הממשלה את הזרמת הגז לישראל ומתי. לפי שעה, הזרמת הגז הטבעי לישראל נמשכת כסדרה.



החלטת בית המשפט התקבלה בעקבות בקשת עורכי דין פרטיים בקהיר לדון בחוזה אספקת הגז לחברת החשמל. זאת, על רקע התחזקות הקולות האופוזיציוניים להסכם עם ישראל. לדברי גורמים במשק האנרגיה, הורה בית המשפט לממשלת מצרים להסביר את טענת העותרים לפיה ההסכם אינו חוקי משום שלא אושר בפרלמנט. מקבוצת מרחב הישראלית, השותפה בספקית הגז המצרית EMG, נמסר כי לדברי גורמים בקהיר - תובהר הפרשנות לחוק בימים הקרובים, וכי הזרמת הגז לישראל נמשכת ולא צפוי כל שינוי במצב הנוכחי.



בשנת 2006 החלה EMG בפרויקט הנחת צינור הגז הטבעי התת-ימי מחוף אל-עריש שבמצרים ועד מתחם קצא"א שבאשקלון, לאורך של כ-100 ק"מ, בעלות מוערכת של 470 מיליון דולר. הנחת הצינור הסתיימה בסוף 2007. ההזרמה המסחרית בצינור הגז החלה ב-1 במאי 2008, ואולם מאז נקטעה ההזרמה לעתים תכופות בשל בעיות לכאורה באיכות הגז בצינור. בנוסף, בשעות ההזרמה עמדה הכמות המוזרמת על עד כשליש בלבד מנפח ההזרמה הקבוע בהסכם. במצרים נימקו את הבעיה בתקלה במערכת ההולכה משדות הגז. ואולם לפי הערכות, סובלת מצרים מקשיים באספקת הגז לכלל לקוחותיה ומעדיפה לצמצם את אספקת הגז הטבעי לשכנותיה, בהן גם ישראל, להן היא מוכרת את הגז במחירים נמוכים משמעותית. זאת, על רקע ניסיונות הממשל המצרי לפתוח את חוזי הגז הטבעי עם לקוחותיה, לרבות ישראל, ולייקר את מחיר הגז הטבעי תוך התאמתו למחיריו העדכניים והמאמירים בעולם.



לפני כחודש הודיעה EMG רשמית כי היא מנהלת משא ומתן עם ממשלת מצרים באשר למחיר הגז אותו תזרים לישראל. בחודשים האחרונים הקפיאה ספקית הגז המצרית EMG את המגעים למכירת גז טבעי נוסף לצרכנים ישראליים עד להתבהרות מערכת היחסים בין שתי המדינות, ואולם ניגשה לפני כחצי שנה למכרז שפירסמה חברת החשמל לאספקת 5 BCM נוספים לחמש השנים הקרובות.



לפני כשבוע פורסם ב-TheMarker כי לאחר שבועיים של הפסקה בהזרמת הגז לישראל - חודשה זו בהדרגה תוך התחייבות המצרים להזרמת מלוא הגז לו הם מחוייבים עד תחילת שנת 2009. זאת לאחר ביקור מנכ"ל משרד התשתיות ומנכ"ל חברת החשמל בקהיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully