וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דירקטוריון הפניקס יחליט: האם לאשר את חלוקת מניות דלק נדל"ן כדיוידנד

אתי אפללו

18.11.2008 / 12:40

על פי תנאי ההלוואה - החלפת בעלות בדלק נדל"ן תגרור פירעון מידי של הלוואה בהיקף 80 מליון שקל



מי מסוכן יותר, ואת מי מעדיפים בפניקס- את קבוצת דלק או את יצחק תשובה? זוהי למעשה השאלה בה ידון היום דירקטוריון חברת הביטוח הפניקס. הדיון הטכני יעסוק בסעיף בהלוואה בהיקף של כ- 80 מליון שקל שהעמידה הפניקס לדלק נדל"ן רק לפני מספר חודשים "בתנאי שוק". בין תנאי ההלוואה הכניסה הפניקס סעיף לפיו כל שינוי בבעלות על דלק נדל"ן טעון אישור דירקטוריון הפניקס, ובמצב של החלפת בעלות לפניקס עומדת הזכות לפירעון מידי של ההלוואה.



בימים אלו משלימה קבוצת דלק מהלך בו יחולקו דיבידנדים בעין מניות של דלק נדל"ן, למחזיקי המניות של קבוצת דלק. המהלך, מרחיק את דלק נדל"ן מקבוצת דלק – הבעלים הנוכחי של דלק נדל"ן, ולמעשה הבעלים, יצחק תשובה, שמחזיק כיום ב-62% מקבוצת דלק יהפוך לבעל השליטה בדלק נדל"ן (המוחזקת על ידי קבוצת דלק בכ-80%), ויחזיק בה בכ-50.5%.



על פי תנאי ההלוואה, במקרה כזה הפניקס, בניהולו של יהלי שפי, צריכה להיות הגורם המאשר את החלפת הבעלות. בנוסף, יכולה לדרוש את ההלוואה במלואה מדלק נדל"ן. הפניקס נמצאת במצב לא פשוט – כיוון שמדובר בעסקת בעלי עניין. הפניקס- בבעלות קבוצת דלק של תשובה, צריכה להחליט האם רמת הסיכון בהלוואה לדלק נדל"ן- בבעלות יצחק תשובה, שווה לרמת הסיכון בהלוואה לדלק נדל"ן- בבעלות קבוצת דלק. אם תבחר הפניקס לממש את ההלוואה - תעמוד דלק נדל"ן גם היא במצב לא פשוט ותאלץ למצוא תזרים של 80 מליון שקל באופן מיידי. ההערכות הן שהתנגדות של הפניקס תקשה על השלמת מהלך חלוקת מניות דלק נדל"ן בעין.



ההלוואה שנתנה הפניקס לדלק נדל"ן זכתה לביקורות קשות. ההלוואה ניתנה ב"תנאי שוק" שלא פורטו על ידי הפניקס, אולם ההערכות מדוברות על הלוואה בריבית של 6.5% צמוד. באותה העת נסחרו האג"חים של דלק נדל"ן במח"מ דומה בתשואה כמעט כפולה. הריבית שנקבעה בהלוואה התבססה בין היתר על הדירוג של שערי ריבית באותה העת לדלק נדל"ן (AA) שירד מאז.



אין ספק שהסיכון בהלוואה לדלק נדל"ן עלה מעת מתן ההלוואה. השוק מתמחר את האגח"ים של החברה בתשואות זבל. אג"ח כה נסחרת בתשואה לפדיון של 123%, אג"ח ד' נסחרת בתשואה לפדיון של מעל 140%. השוק מעריך שדלק נדל"ן לא תעמוד בהתחייבויותיה. עד כה, הגב החזק ביותר של דלק נדל"ן היה קבוצת דלק, קבוצת דלק שלה החזקות יציבות כגון דלק רכב ודלק ישראל. הפניקס תצטרך לבדוק האם החלפת הבעלות לא מעלה את הסיכון בהלוואה, כלומר- האם יצחק תשובה עצמו (שהיקף הונו האישי לא ידוע) לא מסוכן יותר מדלק ישראל.



יצויין שמחצית מכספי ההלוואה שנתנה הפניקס לדלק נדל"ן ניתנה מכספי הנוסטרו של החברה, כאשר החצי השני של ההלוואה ניתן מכספי עמיתי הפוליסות המשתתפות ברווחים. בעת מתן ההלוואה ציינו בפניקס שמדובר בהתחייבות ישנה, במסגרת אשראי עליה שלמה דלק נדל"ן עמלת השקעת אשראי, לכן אין לה ברירה אלא להעמיד את ההלוואה- כיוון שהיא מחוייבת על פי חוזה. כעת, אותו חוזה עצמו מאפשר לה להשתחרר מההלוואה הבעייתית הזאת, או לפחות לדרוש תוספת ריבית תפצה את עמיתי הפניקס על הסיכון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully