וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממונה על ההגבלים העסקיים על הסיבה לפירוק יונייטד: יונייטד ויוניברסל מקאן נשלטות בידי יד אחת

שמרית סלע

18.11.2008 / 16:30

הממונה: נתח השוק של החברות מתקרב לממדים מונופוליסטיים, תוך פגיעה בתחרות ובציבור



"יונייטד, יחד עם חברת יוניברסל, נשלטות ביד אחת ונתח השוק שלהן מתקרב כבר לממדים מונופוליסטיים, תוך פגיעה בתחרות ובציבור". כך כותבת הממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, במסמך שפרסמה הבוקר, המפרט את השיקולים לפירוק יונייטד.



הממונה לא קיבלה את טענת משרדי הפרסום שלמור אבנון עמיחי Y&R וראובני פרידן IPG, הבעלים המשותפים של יונייטד שפורקה, לפיה יש לראות את יונייטד ויוניברסל כשתי ישויות נפרדות הפועלות באופן עצמאי ובלתי תלוי. הממונה כותבת כי "ראובני נמצאת בשליטת תאגיד הפרסום הבינלאומי IPG. בנוסף לשליטה בראובני, שולטת IPG גם בחברת הפרסום הגדולה ביותר בישראל, מקאן אריקסון. מקאן שולטת בחברת רכש המדיה הגדולה בישראל, יוניברסל". "יש לזכור, כי בסופו של יום חברה אחת שולטת הן ביונייטד והן במקאן, והיא אשר תחליט אם הן תשתפנה פעולה או תתחרינה זו בזו. ברצותה של IPG תהא תחרות, וברצותה - שיתוף פעולה", כותבת הממונה.



מבדיקת הרשות עולה כי בחמש השנים האחרונות חל גידול חד בריכוזיות שוק המדיה הישראלי. "הריכוזיות בשוק עולה בהתמדה, כך ב-2003 עמד מדד הריכוזיות על 49%, הרי שבשנת 2008 עומד המדד על 78%. מדובר בעלייה משמעותית בריכוזיות, כאשר יוניברסל ויונייטד הן שתי החברות הגדולות ביותר, עם נתח שוק משותף של כ-44%".



עוד מנמקים ברשות את ההחלטה לפירוק יונייטד בגידול הדרמטי שחל בעמלת היתר שמשלמים הערוצים המסחריים לחברות רכש המדיה. "בתוך תקופה של מספר שנים, עמלת היתר גדלה בממוצע בשיעור של למעלה מ-60%. מן הנתונים עולה קשר ישיר בין שיעור עמלת היתר שקיבלה חברת רכש המדיה מערוצים מסחריים, לבין גודלה", כותבת הממונה.



הממונה חושפת כי מבדיקה שערכה עולה שחלק גדול מכלל המיקומים המבוקשים והאיכותיים ביותר של פרסומות בטלוויזיה הגיע לידי משרדי הפרסום שלמור, ראובני ומקאן. את הפגיעה הקשה בתחרות מסבירה הממונה בכך ש"לחברות המדיה הגדולות יתרון ברכישת שטחי פרסום טובים יותר ובמחירים נמוכים יותר, ומשכך יש סבירות גבוהה שהמפרסמים יעדיפו לעבוד עם חברות רכש המביאות לידי ביטוי יתרונות אלו".



בסכסוך המשפטי בין פרידן לאורן יוניוב ושלמור דחה בית המשפט המחוזי בתל אביב את בקשת יוניוב לעיכוב צו המניעה האוסר עליו לעבוד עם שלמור. השופט יהודה זפט הסביר בהחלטתו כי הצו ניתן לתקופה קצרה, והיענות לבקשה לעיכוב ביצוע תעקר במידה רבה את משמעותו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully