וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עסקת הענק של האחים הישראלים: האחים זכי ושלמה רקיב רוכשים חברה אמריקאית בעשרות מיליוני דולרים

גיא גרימלנד

18.11.2008 / 19:00

בניגוד לפרסומים, היקף העסקה אינו רבע מיליארד דולר שכן האחים יקבלו גם קופת מזומנים של 255 מיליון דולר



האחים זכי ושלמה רקיב שוב חוזרים לבצע רכישות במיליוני דולרים. ל-TheMarker נודע כי חברת השבבים נובפורה (Novafora) אותה ייסדו, הממומנת על ידי קרנות הון סיכון ורטקס וג'מיני, רוכשת את החברה לתכנון ועיצוב השבבים Transmetsa האמריקאית (TMTA) הנסחרת בנאסד"ק תמורת עשרות מיליוני דולרים. בפרסומים הרשמיים צוין כי נובפורה רוכשת את TMTA תמורת 255.6 מיליון דולר במזומן. עם זאת, יהיה טעות להסיק שזהו מחיר העסקה, בניגוד לפרסומים שכך הוא הדבר בעיתונים כלכליים אחרים. אתר העיתון Barrons פרסם כי חברת TMTA הודיעה ב-30 לספטמבר כי קופת המזומנים שלה מסתכמת ב-255.2 מיליון דולר. מנתונים אלה עולה כי נובפורה מקבלת את החברה האמריקנית כמעט בחינם, ומשלמת סכום של 400 אלף עבור הקניין הרוחני (IP) והתפעול של החברה הנרכשת. אלא שגם זה לא נכון. בשיחה שקיימנו הערב (ג') עם זכי רקיב הוא אומר ל-TheMarker: " נכון שפורסם שהמחיר הוא 255.6 מיליון דולר ויש בקופת המזומנים של החברה 255.2 מיליון דולר, אבל מה שלא פורסם הוא שישנן ל- Transmetsa התחייבויות שונות שנובפורה כיסתה. הסכמי שכר לעובדים והתחייבויות אחרות. מדובר בעשרות מיליוני דולר, וזה המחיר האמיתי של הרכישה".



נובפורה עצמה גייסה עד כה 19 מיליון דולר. החברה האמריקנית הודיעה כבר בספטמבר כי היא מעוניינת להרכש על ידי גורמים חיצוניים, לאחר שבמהלך 2007 הציגה הפסדים של 63 מיליון דולר. טרם המכירה לנובפורה הצליחה החברה האמריקאית למכור חלק אחד מהטכנולוגיה שלה לאינטל בהסכם מסחור שהכניס לה 91.8 מיליון דולר ברבעון השלישי של 2008.



האחים זכי ושלמה רקיב זכורים לקהילת העסקית הישראלית כמייסדי חברת טריון שנמכרה למוטורולה בעבור 140 מיליון דולר באפריל 2007. טריון, שהוקמה ב-93', התמחתה בפיתוח וייצור מודמים לגלישה מהירה באינטרנט על גבי רשתות הכבלים. החברה נסחרה בנאסד"ק בשיאה בשישה מיליארד דולר, אך האחים רקיב לא הצליחו להופכה לחברת תקשורת מבוססת. החברה גייסה 39 מיליון דולר בהנפקה ראשונה בנאסד"ק ב-98'. שנה לאחר מכן ניצלה החברה את התנפחות בועת ההיי-טק לגיוס נוסף של 123.5 מיליון דולר. בנוסף החברה גייסה חצי מיליארד דולר באג"ח להמרה.



האחים רקיב לא הסתפקו בייצור מודמים וביקשו להפוך את טריון לסיסקו הישראלית כ-shop one stop למוצרי תקשורת בשוק של פס רחב. הם ניצלו את מחיר המניה הגבוה בתקופת הבועה ויצאו למסע רכש שהסתכם ב-932 מיליון דולר, אך אף לא אחת מהרכישות הביאה אותם למקום שאליו שאפו להגיע. ב-2001 הודתה החברה בכך שמחקה מהמאזן שלה מוניטין בהיקף של חצי מיליארד דולר. ב-2004 החלה טריון לנטוש את שוק המודמים לטובת שוק הווידיאו הדיגיטלי. בעשור האחרון טריון ייצרה הכנסות מצטברות של 1.31 מיליארד דולר, אך גם הפסד כבד של 1.03 מיליארד דולר, מה שהעצים עוד יותר את ממדי הכישלון. ב-2004 עזבו האחים רקיב את טריון ופנו לייסד את חברת נובפורה (שבתחילת דרכה נקראה Sipharos).



באוגוסט 2007 גייסה נובפורה 19 מיליון דולר מקרנות ההון סיכון ג'מיני וורטקס ומהאחים רקיב עצמם שהשקיעו בחברה. מטעם קרן ג'מיני יושב בדירקטוריון החברה יוסי סלע מג'מיני, מטעם ורטקס יושב בדירקטוריון רוברט גניסר. נובפורה פועלת בתחום המוליכים למחצה כחברת fabless (חברה שמפתחת שבבים אך אינה מייצרת אותם) המפתחת שבבים המיועדים לשוק עיבוד וידיאו. מטה החברה נמצא בסן-חוזה, קליפורניה.



TMTA, שנוסדה בשנת 95', עוסקת בתכנון ועיצוב מעבדי וידאו דגיטיליים. לפי תנאי הרכישה הנוכחית, ישלמו בעלי העניין ישלמו 19 - 18.7 דולר למניה, בכפוף לשינויים והתאמות הנכונים לזמן המיזוג. ההסכם קובע כי ייאסר על TMTA להיכנס לעסקת מסחור הטכנולוגיה שלה לפני שהמיזוג יוצא לפועל ללא אישור נובפורה. העסקה צפויה להיות מושלמת ברבעון הראשון של 2009. "הטכנולוגיה החדשנית של TMTA והמומחיות של עובדיה הם בעלי ערך לנובפורה", אמר רקיב. "הוספת הטכנולוגיה למעבדי הוידאו שלה תקדם את החזון שלנו בהפיכת מוצרינו נגישים למגוון רחב של מכשירי וידאו והיא תסייע לנו ליישם את מהפכת הוידאו - וידאו באיכות גבוהה בכל מקום, מכל מכשיר ובכל זמן נתון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully