וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פולסון וברננקי יוצאים להגנת חבילת החירום הפיננסית: "זו לא תרופת פלא לכל הבעיות; התוכנית חיונית"

נמרוד הלפרן

18.11.2008 / 20:06

חילופי דברים קשים בין פולסון ליו"ר תאגיד ביטוח הפקדונות הפדרלי בדיון בבית הנבחרים



שר האוצר של ארה"ב, הנרי פולסון, ויו"ר הבנק הפדרלי, בן ברננקי, יצאו היום להגנת תוכנית החירום הפיננסית בסך 700 מיליארד דולר - שבוע אחד בלבד לאחר שהממשל הודיע כי זנח את אבן הפינה המקורית של התוכנית.



שר האוצר של ארה"ב, הנרי פולסון, דחה היום את הקריאות לנצל חלק מכספי תוכנית החילוץ למגזר הפיננסי בסך 700 מיליארד דולר (TARP) שאישר הקונגרס בחודש שעבר, כדי לסייע למשקי בית העומדים בפני עיקול בתיהם ולמגזר הרכב. "חבילת החילוץ לא נועדה להיות חבילת תמריצים כלכליים או חבילת התאוששות כלכלית", אמר פולסון במסגרת דיון בועדת השירותים הפיננסים של בית הנבחרים של ארה"ב. "החבילה איננה תרופת פלא לכל הקשיים הכלכליים שלנו".



"ראינו כי רכישת מניות בבנקים היא צעד רב עוצמה במונחי תוצאה לכל דולר של ההשקעה, וזהו יתרון גדול בנסיבות הנוכחיות", אמר פולסון. "אני מבין את הרצון להוציא חלק ממשאבי TARP על תחומים אחרים, אולם הצעדים שבהם כבר נקטנו יסייעו יותר למניעת עיקולי בתים מאשר היינו משיאים באמצעות רכישת אג"ח מגובות משכנתאות באמצעות TARP", הוסיף. דבריו של פולסון באו על רקע לחצים על הממשל להגביר את המאמצים לבלימת עיקולי בתים ולהקצות חלק מכספי תוכנית החילוץ לסיוע למגזר הרכב.



יו"ר הבנק הפדרלי, בן ברננקי, אשר דיבר אף הוא היום במסגרת הדיון בבית הנבחרים, אמר כי ניצול כספי TARP לרכישת מניות בנקים "חיונית להשבת האמון בשוקי האשראי ולהחזרתם לתפקוד נורמלי יותר". לדבריו, תפקוד שוק האשראי בארה"ב "עודנו רחוק מלהיות נורמלי".



במקביל, נרשמה היום הסלמה נוספת במאבקי הכוח בתוך הממשל לגבי סדר העדיפויות הראוי בהוצאות כספי תוכנית החירום. זאת לאחר ששר האוצר פולסון, ויו"ר תאגיד ביטוח הפקדונות הפדרלי בארה"ב (FDIC), שילה בייר, התעמתו במסגרת הדיון בבית הנבחרים.



"הגורם העיקרי למשבר הכלכלי הנוכחי הוא הכישלון להתמודד באופן יעיל עם הלוואות שמלכתחילה לא היו ניתנות לפירעון ועם עיקולי בתים מיותרים", אמר בייר בדיון. עוד ציינה כי TARP מעניקה במפורש לפולסון את הסמכות לעשות שימוש בערבויות להלוואות ושיפור בתנאי ההלוואות כדי למנוע עיקולי בתים.



עם זאת, המשיכה בייר, פולסון דבק בתוכניתו לנצל את המחצית הראשונה מכספי TARP, בסך 350 מיליארד דולר, לרכישת החזקות מיעוט גדולות בבנקים וחברות פיננסים. מהלך זה עומד בסתירה חריפה לאסטרטגיה הראשונית של פולסון מחודש ספטמבר, לפיה כספי התוכנית ינוצלו לרכישת אג"ח מגובות משכנתאות שהפכו לבלתי נזילות.



פולסון מצדו טען: "למרות שאנחנו לא מתכננים תוכנית נוספת מעבר לזו שכבר אושרה, הדגש על תחום ההון נראה לנו אסטרטגיה טובה יותר גם בהמשך הדרך. הקונגרס העביר חוק שתכליתו להתמודד עם חוסר היציבות הפיננסית, וזה מה שאנחנו עושים".



משרד האוצר האמריקאי נסוג בשבוע שעבר מכוונתו לרכוש נכסי משכנתאות מסוכנים מבנקים ומוסדות פיננסים אחרים - אשר היתה אבן הפינה של TARP. כמעט מיד לאחר אישור התוכנית בחודש שעבר, החליט משרד האוצר כי השקעת הון בבנקים בתמורה למניות בכורה מהווה שימוש טוב יותר בכספי תוכנית החילוץ.



האוצר האמריקאי הודיע בשבוע שעבר כי בכוונתו להשתמש במחצית מכספים התוכנית שטרם נוצלו להקלת המחנק בשוק האשראי הצרכני בארה"ב. 350 מיליארד הדולר שטרם הוקצו במסגרת התוכנית, ואשר יועדו במקור לרכישת נכסי משכנתאות מסוכנים מבנקים, ישמש כעת לתמיכה בשוקי כרטיסי האשראי, הלוואות לרכישת מכוניות והלוואות לסטודנטים - אשר בהם קיים כעת קיפאון מוחלט, אמר פולסון בשבוע שעבר.



משרד האוצר האמריקאי כבר היקצה 290 מיליארד דולר מתוך 350 מיליארד דולר שהועברו אליו בחודש שעבר במסגרת תוכנית החילוץ. המחצית השנייה של כספי התוכנית כפופה לאישור הקונגרס. האוצר השקיע 250 מיליארד דולר ברכישת מניות בבנקים והזרים 40 מיליארד דולר לענקית הביטוח האמריקאית AIG. הדבר מותיר לו 60 מיליארד דולר בלבד מתוך 350 מיליארד דולר שהקצה הקונגרס לשלב הראשון של התוכנית, והממשל טרם החל ברכישת נכסי משכנתאות מסוכנים מהבנקים.



ממשל בוש ספג בשבועות האחרונים ביקורת מצד כלכלנים שטענו כי בשעה שמדינות רבות בעולם כבר החלו ליישם את תוכניות החירום עליהן הכריזו, הממשל האמריקאי עדיין בוחן דרכים ליישם את התוכנית שיזם. מבקרים אחרים טענו כי הממשל אינו מקשה מספיק על הבנקים ואינו מסייע מספיק לבעלי הבתים, העומדים בפני עיקול בתיהם.



FDIC, בראשו עומדת כאמור שילה בייר, הציג בשבוע שעבר את פרטיה של תוכנית חדשה שעשויה לסייע ל-1.5 מיליון משקי בית להימנע מעיקול בתיהם. במסגרת התוכנית, אמור הממשל האמריקאי להוציא עד סוף השנה הבאה 24.4 מיליארד דולר על ביטוח 2.2 מיליון הלוואות לאחר הכנסת שינויים בתנאי ההלוואות.



FDIC העריך כי ערובות הממשל להלוואות צפויות להגדיל את נכונות המלווים להסכים לשינויים בתנאי ההלוואות משום שהממשל יספוג עד מחצית מההפסדים במקרה שלווים שוב לא יצליחו לפרוע את חובותיהם. אפילו במקרה ששליש מהלווים לא יצליחו לפרוע את ההלוואות, עדיין ינצלו מעיקול 1.5 מיליון בתים, ציין FIDC.



יו"ר FDIC, שילה בייר - שעמדה בראש רשימת הנשים המשפיעות ביותר על הכלכלה העולמית שפירסם החודש העיתון "וול סטריט ג'ורנל" - אמרה בעת הצגת התוכנית החדשה בשבוע שעבר כי מקור המימון לתוכנית עשוי להיות TARP.



הצגת התוכנית בשבוע שעבר, אשר נעשתה במפתיע, בישרה על הסלמה במאבק כוח בין FDIC לבין ממשל בוש, אשר מעדיף לפעול באמצעות ערוצים אחרים - דוגמת ענקיות המשכנתאות המולאמות פאני מיי ופרדי מאק - כדי לסייע לבעלי בתים שמתקשים לעמוד בתשלומי המשכנתאות.



מוקדם יותר בשבוע שעבר, הציג משרד האוצר האמריקאי תוכנית חדשה במסגרתה פאני ופרדי יגבירו את צעדיהן למניעת עיקולי בתים. התוכנית נועדה לצמצם את נטל תשלומי המשכנתאות ללווים שלא מצליחים לעמוד בתשלומים החודשיים על בתים שרכשו. פאני ופרדי יתמקדו בלווים המפגרים בתשלומי המשכנתא בלפחות 90 ימים, ואשר היחס בין תשלומי המשכנתאות שלהם לבין הכנסותיהם הוא הגבוה ביותר. החברות יוכלו להוריד את שיעורי הריבית על ההלוואות או לפרוס את התשלומים על פני תקופות ארוכות יותר של עד 40 שנה.



בייר, בניגוד לבכירים אחרים בממשל האמריקאי, תיפקדה בשנים האחרונות בתור קול קורא נדיר שהזהיר את הבנק הפדרלי מההתנהגות שלוחת הרסן של חברות המשכנתאות הפרטיות ומפני סכנת התמוטטות הפיקוח על המגזר הפיננסי. סמכותו של FDIC הורחבה בעקבות המשבר הפיננסי. בין היתר, הוגדלה תקרת הביטוח הפדרלי לפיקדונות של פחות מ-250 אלף דולר. כשם שביקשה להגן על המשקיעים ובעלי הבתים מפני משכנתאות טורפניות, מובילה עתה בייר את המאמץ לסייע לבעלי הבתים להימנע מעיקולים ואובדן בתיהם.



מספר עיקולי הבתים בארה"ב זינק ב-71% ברבעון השלישי של השנה לעומת התקופה המקבילה בשנה הקודמת, לרמתו הגבוהה מעולם, לפי נתוני רילטי-טראק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully