וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית משפט בקהיר הורה להפסיק הזרמת הגז הטבעי לישראל

אבי בר-אלי

18.11.2008 / 21:41

ההזרמה נמשכת כסדרה; הפסיקה ניתנה בדיון בעתירה של גופי אופוזיציה במצרים נגד ההסכם עם ישראל


בית משפט בקהיר פסק היום נגד החלטת הממשלה המצרית להתיר את הזרמת הגז הטבעי לישראל, והורה בהחלטת ביניים להפסיק את ההזרמה. לדברי גופים משפטיים מצריים, בהחלטה לא צוין אם תפסיק הממשלה את הזרמת הגז לישראל ומתי. לפי שעה, הזרמת הגז הטבעי לישראל נמשכת כסדרה.

החלטת בית המשפט התקבלה בעקבות בקשת עורכי דין פרטיים לדון בחוזה אספקת הגז לחברת החשמל, בטענה כי זה אינו חוקי מכיוון שלא אושר בפרלמנט המצרי. זאת על רקע התחזקות ההתנגדות של האופוזיציה במצרים כלפי ההסכם עם ישראל. מקבוצת מרחב בבעלות איש העסקים יוסי מימן, השותפה בספקית הגז המצרית EMG, נמסר כי לדברי מקורות בקהיר בימים הקרובים תערער ממשלת מצרים על ההחלטה; וכי הזרמת הגז לישראל נמשכת ולא צפוי כל שינוי במצב הנוכחי.

בתגובה לדיווחים ממצרים, הבהירו במשרד התשתיות הלאומיות כי "מדינת ישראל סמוכה ובטוחה שההסכם המדיני בין מצרים לישראל ימשיך להתקיים בהתאם למזכר ההבנות שנחתם בין המדינות ב-2005". במשרד ציינו עוד כי הם "אינם מטילים ספק בקיומם של ההסכמים המסחריים בין חברת הגז המצרית ללקוחותיה בישראל, ומשוכנעים כי אספקת הגז בין מצרים לישראל תימשך כסדרה".

מסרים מרגיעים אלה לא מנעו מחברת דלק אנרגיה המתחרה להזכיר את אזהרותיה בדבר התלות המסוכנת לכאורה בספק הגז המצרי: "ההחלטה מוכיחה את טענתנו לאורך שנים כי בכל הקשור למקורות אנרגיה, על ישראל לעשות הכל כדי לסמוך רק על עצמה ­ ולכן הממשלה חייבת לעודד חיפושי גז טבעי ונפט בשטחי ישראל ולחופיה", נמסר מן החברה, השותפה בקבוצת ים תטיס המפיקה את הגז הטבעי מול חופי אשקלון.

החלטת בית המשפט המצרי התקבלה דווקא כאשר הזרמת הגז בצינור המצרי החלה להתקרב למלוא הכמות לה התחייבו המצרים בהסכם. לפני כשבוע פורסם ב-TheMarker כי לאחר שבועיים של הפסקה בהזרמת הגז לישראל, זו חודשה בהדרגה תוך התחייבות המצרים להזרמת מלוא הגז לו הם מחוייבים עד תחילת 2009. זאת לאחר ביקור מנכ"ל משרד התשתיות ומנכ"ל חברת החשמל בקהיר.

ההזרמה המסחרית בצינור הגז מאל עריש לאשקלון החלה במאי, אך מאז לא נמשכה ברציפות ונקטעה לעתים תכופות בשל בעיות לכאורה באיכות הגז בצינור. גם כאשר התבצעה הזרמת הגז, היא בוצעה בהיקף של כשליש בלבד מנפח ההזרמה הקבוע בהסכם. במצרים נימקו את הבעיה בתקלה במערכת ההולכה משדות הגז, אך לפי הערכות סובלת מצרים מקשיים באספקת הגז לכלל לקוחותיה ומעדיפה לצמצם את אספקת הגז הטבעי לשכנותיה, בהן גם ישראל, להן היא מוכרת את הגז במחירים נמוכים משמעותית לעומת שאר לקוחותיה בעולם. זאת על רקע ניסיונות הממשל המצרי לפתוח את חוזי הגז הטבעי עם לקוחותיה, לרבות ישראל, ולייקר את מחיר הגז הטבעי תוך התאמתם למחיריו המאמירים בעולם.

לפני כחודש, EMG הודיעה רשמית כי היא מנהלת משא ומתן עם ממשלת מצרים באשר למחיר הגז אותו תזרים לישראל. בחודשים האחרונים הקפיאה ספקית הגז המצרית EMG את המגעים למכירת גז טבעי נוסף לצרכנים ישראלים עד להתבהרות מערכת היחסים בין שתי המדינות, אך ניגשה לפני כחצי שנה למכרז שפרסמה חברת החשמל, לאספקת BCM 5 (מיליארד מ"ק) נוספים בחמש השנים הקרובות.

העיכובים התכופים בהזרמת הגז הביאו את חברת החשמל לרכוש את יתרת הגז הדרוש לחברה בעסקות ספוט יקרות יחסית, מהספקית המתחרה ים תטיס, שרשמה ברבעונים האחרונים עלייה ניכרת ברווחים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully