וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המכרזה יצאה לדרך: המחיר שהושג למכסה ייצור חלב גבוה ב-67% מהמחיר המנהלי שבוטל

עמירם כהן

18.11.2008 / 22:41

המחיר שהוסכם בבורסה לסחר במכסות ייצור חלב הוא 2.09 שקלים לליטר



המחיר שהושג בתום הסבב הראשון בסחר במכסות ייצור חלב הוא 2.09 שקלים לליטר מכסה - גבוה ב-67% מהמחיר המנהלי שהיה קיים עד כה. הסבב הראשון של סחר במכסות יצור חלב, התקיים בימים האחרונים לאחר שבג"צ אישר את החלטת שר החקלאות שלום שמחון להקים בורסה (מכרזה) לסחר במכסות ייצור חלב.

המכרזה מפגישה בין יצרני חלב המבקשים לחסל את משקיהם ולפרוש מהייצור לבין יצרנים המבקשים להרחיב את משקיהם ולהגדיל את יצור החלב. מכסות ייצור החלב בישראל, הן נכס שבבעלות המדינה, בדומה לקרקע ומים, והיא מוסרת אותן ליצרני החלב בהתיישבות החקלאית כמקור פרנסה. מכסות הייצור אינן ניתנות בחינם ועל יצרן החלב לשלם למדינה דמי שכירות חד פעמיים.



עד באחרונה היה קיים מחיר מנהלי שיצרני החלב שילמו למדינה תמורת שכירת המכסות. מחיר זה נקבע על פי קריטריונים שונים, ובשנה האחרונה הסתכם ב-1.25 שקלים לליטר מכסה. זה היה גם המחיר שקיבל בעל המכסה מהמדינה (באמצעות "מועצת החלב") אם החליט לוותר על מכסתו, כולה או חלקה.



שר החקלאות מצא שהמחיר שמקבל היצרן תמורת הוויתור הזה הוא נמוך מדי ואינו מעודד יצרנים קטנים ו/או בלתי יעילים לפרוש מהענף. כתוצאה מכך יש בענף, בעיקר במגזר המושבי, עשרות או אף מאות של משקי חלב בלתי רווחיים ובלתי יעילים, המקשים על התייעלות ענף החלב כולו. הפתרון לבעיה, שגובש במשרד החקלאות ומועצת החלב, קבע כי יש לאפשר ליצרני החלב לסחור במכסות הייצור כשהמחיר יקבע על בסיס היצע וביקוש. כדי ליישם את הפתרון הזה הוקמה מכרזה, המתפקדת כבורסה לסחר במכסות.



הקמת המכרזה נתקלה בהתנגדות נחרצת של חלק מהיצרנים, שטענו כי הדבר יהווה פתח להשתלטות בעלי ההון על משק החלב בישראל. המתנגדים הגישו עתירה לבג"צ שנדחתה על ידי הרכב של 3 שופטים בראשות הנשיאה דורית ביניש . מנתוני מוצעת החלב עולה, כי בסבב הסחר הראשון מכרו 12 יצרנים מכסות בסך 4,036,000 ליטר, שאותן רכשו 97 יצרנים אחרים במחיר של 2.09 שקלים לליטר מכסה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully