וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אני גאה בהחלטיות של משרד האוצר

מאת הנרי מ. פולסון

19.11.2008 / 6:49

מדוע בחר שר האוצר האמריקאי, הנרי פולסון, לשנות את תוכנית החירום? במאמר שכתב הוא עונה לשאלות הקשות בנוגע להידרדרות המשבר



מאת הנרי מ. פולסון שר האוצר של ארה"ב

>> אנחנו עוברים משבר פיננסי חמור ובלתי-צפוי יותר מכל משבר אחר בימי חיינו. במשך המשבר קרסו בר סטרנס, אינדימאק, ליהמן ברדרס, ואשינגטון מיוצ'ואל, פאני מיי, פרדי מאק ו-AIG. לכל אחת מהקריסות היו השלכות אדירות, אך הן אירעו ברצף ששיתק את המערכת הפיננסית שלנו ופגע קשות בכלכלה.



בספטמבר ניצב הממשל בפני משבר מערכתי. לאחר חודשים של מיצוי הסמכויות שלנו ביקשנו מהקונגרס לאשר חבילת הצלה שתאפשר לנו לייצב את המערכת הפיננסית ולמזער את הנזק לכלכלה.



עד שהועברה החקיקה בקונגרס ב-3 באוקטובר, נהפך משבר השווקים הגלובלי לכה נרחב וחמור, עד כי נדרשנו לפעול במהירות ובעוצמה כדי לייצב את המערכת הפיננסית ולהזרים מחדש אשראי. כוונתנו הראשונית היתה לחזק את מערכת הבנקאות על ידי רכישה של משכנתאות וניירות ערך מגובי משכנתאות לא נזילים. ואולם המצב החמיר עד כדי כך שרכישת נכסים לא היתה אפקטיווית דיה ומהירה דיה. לפיכך, מימשתי את הסמכות שניתנה לי בחקיקה על ידי הקונגרס, ויישמנו הזרמת הון של 250 מיליארד דולר מתוך כוונה להמשיך את רכישת הנכסים שנמצאים בקשיים.



אין ספר חוקים שמסביר כיצד להגיב למשבר שכמותו מעולם לא ראינו. התאמנו את האסטרטגיה שלנו, כדי שתשקף את העובדות של משבר שווקים חמור, ושמרנו על התמקדות ביעד: ייצוב המערכת הפיננסית החיונית לחיי היומיום של כל האמריקאים. באמצע אוקטובר סייעו פעולותינו - כולל הערבויות שנתן תאגיד ביטוח הפיקדונות הפדרלי (FDIC) לאג"ח מסוימות שהנפיקו מוסדות פיננסיים - להשיג את היעד העיקרי שלנו: לייצב באופן מיידי את המערכת הפיננסית.



בעת ששקלנו מהי הדרך הטובה ביותר להשתמש ביתרת הכסף שבתוכנית הסיוע לנכסים הנמצאים בקשיים (קרן TARP), שקלנו בזהירות את האי ודאות סביב המצב הכלכלי המידרדר בארה"ב ובעולם. הדיווחים הכלכליים האחרונים מדגישים את האתגרים העומדים בפנינו. התמ"ג ברבעון השלישי (שהסתיים ב-30 בספטמבר, שלושה ימים לפני שהצעת החוק התקבלה) התכווץ ב-0.3%, שיעור האבטלה עלה באוקטובר לרמה שלא נראתה מאז אמצע שנות ה-90. מחירי הבתים בעשר הערים הגדולות נפלו ב-18% בשנה החולפת. מספר המכוניות שנמכרו קרס באוקטובר ביותר משליש. ההאטה בכלכלות אירופה היתה דרסטית יותר.



תמיד אמרתי שהירידה בשוק הדיור נמצאת בשורשי הנסיגה הכלכלית והלחץ בשווקים הפיננסיים. עם האטת הכלכלה, הנסיגה בשוק הדיור מתמשכת יותר ולוחצת עוד יותר על המוסדות והשווקים הפיננסיים.



כדי שתוכנית רכישת הנכסים הבעייתיים תהיה אפקטיווית, היא דורשת סכום עצום של כסף. באמצע ספטמבר, לפני שהתנאים הכלכליים הוחמרו, 700 מיליארד דולר היו משפיעים בצורה ניכרת. ואולם מחצית מסכום זה, בכלכלה במצב גרוע יותר, אין בה הכוח הדרוש.



אם למדנו דבר השנה, הרי הוא שהמשבר הפיננסי הזה בלתי-צפוי וקשה לבלימה. החלטנו שמידת הזהירות מחייבת לשמור את הכספים שבקרן TARP כדי לשמור על גמישות ולהעביר חלק מהכסף לממשל הבא.



התוכנית הנוכחית - רכישת הון בהיקף של 250 מיליארד דולר - היא תרופה חזקה דיה למוסדות הפיננסיים שלנו. הון נוסף מאפשר לבנקים לספוג הפסדים ממחיקה או מכירה של נכסים הנמצאים בקשיים. היוון חזק יותר חיוני כדי להגביר את היקפי ההלוואות, החיוניות להתאוששות הכלכלית.



לאחרונה נשאלתי שתי שאלות. ראשית, הקונגרס נתן לך את הסמכות שביקשת, אך מצב הכלכלה רק החמיר. מה השתבש? שנית, אם הדיור והמשכנתאות נמצאים בשורש הקשיים הכלכליים, מדוע אינך מטפל בבעיות אלה.



התשובה לשאלה הראשונה היא שמטרתה של חקיקת החירום היתה לייצב את המערכת הפיננסית ולחזקה. אין זו תרופת פלא לכל הקשיים הכלכליים. המשבר במערכת הפיננסית שלנו כבר גלש לכלכלה. ואולם ההתאוששות תתרחש בקרוב, מהר יותר משהיתה מתרחשת אלמלא השתמשנו ב-TARP כדי לייצב את המערכת. אם הקונגרס לא היה נותן לנו את הסמכות ל-TARP ולרכישת ההון מהבנקים, והמערכת הפיננסית היתה ממשיכה לגסוס בהדרגה, המצב הכלכלי שלנו כעת היה גרוע בהרבה.



התשובה לשאלה השנייה היא שמתן גישה רחבה יותר למשכנתאות זולות היא הדבר הראשון שאנחנו יכולים לעשות כדי להאט את הירידה בשוק הדיור ולהפחית את מספר עיקולי הבתים. תוכנית הזרמת ההון לבנקים, והמהלכים שביצענו כדי לייצב ולחזק את פאני מיי ופרדי מאק, ובאמצעותם להגביר את הזרמת ההון למשכנתאות, יקדמו את הרחבת מתן המשכנתאות. אנחנו גם עובדים עם משרד הבינוי והשיכון, ה-FDIC ואחרים כדי להקטין את מספר עיקולי הבתים.



אני גאה בפעולות ההחלטיות של משרד האוצר, של הבנק הפדרלי ושל ה-FDIC לייצב את המערכת הפיננסית. עשינו מה שהיה נחוץ, לנוכח העובדות והתנאים המשתנים בכלכלה, התאמנו את האסטרטגיה, כדי שתהיה האפקטיווית ביותר לטיפול במשבר. שימרנו את הגמישות לנשיא הנבחר, ברק אובמה, ולשר האוצר שייבחר לפעול מול האתגרים בכלכלה ובשוקי ההון שבפניהם יעמדו בקרוב.



לנוכח הקשיים בהמשך הדרך, יתחילו קובעי המדיניות את דרכם עם שני יתרונות ניכרים: מערכת בנקים יציבה יותר במידה ניכרת, שבה קריסתו של בנק גדול אינה סכנה מיידית. השימוש בתוכניות ובכלים החדשים כדי לאושש את המוסדות הפיננסיים, השווקים הפיננסיים וזרימת ההלוואות והאשראי יקבע, במידה רבה, את המהירות והכיוון של ההתאוששות. אני סמוך ובטוח בהצלחתנו, מכיוון שהכלכלה שלנו גמישה ועמידה, מושרשת היטב ברוח היזמית והיצרנית של האומה האמריקאית.



-



פורסם במקור ב"ניו יורק טיימס"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully