וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החלטה מצוינת לישראל

אבי בר-אלי

19.11.2008 / 6:49

די לאדישות



1. בית המשפט בקהיר לא יהיה זה שיקבור את פרויקט הזרמת הגז הטבעי ממצרים לישראל. מבלי להתייחס למאפייני הפרדת הרשויות במשטר המצרי, בית משפט שפוסק לכאורה על הפסקת הזרמת הגז - אך זו מוסיפה להתקיים - אינו בגדר פוסק עליון.

עם זאת, טיפש יהיה מי שייתן לדברים לחלוף ליד אוזנו, ולא יבחין בהחמרה ההדרגתית של הדיון סביב עצם קיום ההסכם החתום עם ישראל: ממחאת אופוזיציה בדרג הרחוב, דרך היענות הדרג הפוליטי לפתיחת חוזים - וכעת בהחלטת דרג ממסדי, הסותרת החלטת ממשלה מצרית קודמת. כל זאת, על רקע "תקלות" בלתי פוסקות בקצב הזרמת הגז ובנפחו מאז החלה ההזרמה המסחרית ב-1 במאי השנה.



2. ואולם הדיון בשאלה אם המחזה הנגלה בחצי השנה האחרונה לנגד עינינו הוא ניסיון חיפוי על כשלים טכניים, שלב נוסף בוויכוח עסקי או החלטה פוליטית אסטרטגית - אינו רלוונטי מבחינת ישראל. עצם התלות העתידית בספק גז יחיד היא שצריכה להדיר שינה מעיני הציבור והממשלה, ולא הדיווחים היומיומיים אודות היקפי ההזרמה או מפלס השנאה ברחוב המצרי.



3. בידי ישראל מקור גז טבעי מובטח יחיד, 17 ק"מ מערבית לאשקלון, המוחזק בידי קבוצת ים תטיס (דלק ונובל אנרג'י). ואולם 75% מן הגז הטמון בו כבר נמכר - ואת היתרה תספק הקבוצה בתוך חמש שנים. לאחר שהוויכוחים המטופשים בין משרדי התשתיות והאוצר הספיקו להבריח מישראל פעמיים את ספקית הגז BG (בריטיש גז) - כל שנותר לאומה הציונית המודרנית והמפותחת הוא לכסוס ציפורניים נוכח קידוחי הניסיון בשדה "תמר" שמול חופי חיפה, ולהשתדל שלא להבריח את BG בפעם השלישית.



במקביל, מקדמת ישראל את המכרז הגדול בתולדותיה להקמת מתקן קליטת LNG (גז טבעי נוזלי) בחופי ישראל. ואולם היא עושה זאת כשברקע עולם פיננסי קורס, שוק LNG בוער, ומבלי שידוע עדיין לאיש היכן לעזאזל הוא ימוקם, וכיצד יגיבו ארגוני הסביבה למיניהם על חלופה זו או אחרת.



4. בינתיים, חוככים ידיהם בהנאה בעלי המניות של קבוצת דלק (53%) ונובל אנרג'י (47%) - אשר צופים מן הצד בקריסת מתחריהם, ו"קורעים" את חברת החשמל בעסקות Spot הנסגרות במחירים אסטרונומיים, כדי לחפות על העדר הגז המצרי. חברת החשמל, אגב, אדישה למחירים אלה, שכן ממילא הם מגולגלים לכיס הציבורי במסגרת סל תשומות ייצור החשמל המוכר לה בתעריף.



5. כמו תמיד, הציבור יוצא קירח משני הצדדים, שכן כספי הפנסיה שהפקיד בהראל, כלל ביטוח או במנורה מושקעים כיום, בשיעור של 4.4%, בספקית הגז EMG ובאג"חים של אמפל - ועלולים לרדת לטמיון אם רק יחליט על כך הנשיא מובראק.



מזלה של ישראל שמדי חודש-חודשיים מייצרת הזירה הציבורית במצרים כותרות, ומקיצה את קברניטי המשק משנתם. אכן, החלטה מצוינת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully