וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התקנתם לוח סולארי על הגג? הרשות המקומית רוצה להיות שותפה ברווחים

מאת אבי בר-אלי

19.11.2008 / 7:07

מינהל התכנון והרשויות המקומיות יצרו סבך ביורוקרטי לאישור הנחת הלוחות הסולאריים, ומחייבות את היצרנים הביתיים בתשלום לרשויות



>> לפני כחצי שנה בישר חגיגית המשנה ליו"ר רשות החשמל, ד"ר אילן סולימאן, על השלמת הרגולציה המתמרצת ייצור חשמל עצמי באנרגיה סולארית. את ההכרזה בחר סולימאן לשאת בכינוס מרכז השלטון המקומי - וניצל את ההזדמנות לקרוא לראשי מינהל התכנון והרשויות המקומיות להירתם למהלך ההיסטורי ולסייע בהסרת החסמים שיעמדו בפני מימושו. חלפו כמה חודשים, והתחזית המאיימת בדבר הביורוקרטיה הסטטוטורית הארצית והמוניציפאלית הגשימה עצמה ונהפכה למכשלה אקוטית בפני יישום חזון האנרגיות המתחדשות.

ב-1 ביולי 2008 נכנסנו לתוקפם התמריצים לעידוד ייצור חשמל עצמי באנרגיה סולארית, ולפיהם לקוחות ביתיים ותעשייתיים שיתקינו לוחות סולאריים לייצור חשמל, יקבלו 2.01 שקל לכל קווט"ש שייצרו במתקן, לעומת תשלום של כ-50 אגורות לקווט"ש לחברת החשמל. ההסדר מיועד למתקנים בטכנולוגיה פוטו-וולטאית (P.V) המיועדים לצריכה עצמית, תוך מכירת העודפים לרשת החשמל. גודל המתקן לצרכן ביתי הוגבל ל-15 קילו-ואט, ולצרכן עסקי - ל-50 קילו-ואט.



עיקור הכדאיות הכלכלית



חוזה הצרכן של חברת החשמל שעליו חותם בעל המתקן הסולארי, מחייב "אישור הרשות המקומית". עם זאת, רשות מקומית אינה מנפיקה "אישורים", אלא היתרי בנייה, והבקשה לאשרם כפופה להתנגדויות וכרוכה באישור ועדת התכנון המקומית, בזכות ערר למחוזית ובתהליך מוכר וממושך העשוי לארוך כחצי שנה.



המועצה הארצית לתכנון ולבנייה במשרד הפנים החליטה על ייסוד צוות שיציע מסלול מהיר לאישור התקנות פאנלים סולאריים. מסקנות הצוות, כפי שגובשו עד כה, מורות כי הנחת מתקני P.V קטנים (עד 15 קילו-ואט) תשולב בתקנות למתן היתר "עבודה מצומצמת" - הסדר שבו כלולות 13 עבודות שניתן לבצען בהליך מקוצר, ללא שמיעת התנגדויות, למשל, של שכנים (התקנת דוד שמש, תוספת פרגולה וכד') - בתנאי ששטח פרישת הפאנלים לא יעלה על 150 מ"ר. אם השטח הנדרש יהיה 150-500 מ"ר (או אם מדובר במתקן בהספק גבוה יותר), ממליץ הצוות לדרוש היתר בנייה בהליך של הקלה, כלומר הליך הדורש פרסום בקשה להגשת התנגדויות וגורר עמו תשלום היטל השבחה לרשות המקומית.



מיותר לציין שלנוכח מתח הרווחים הקיים בהסדר התמריצים של רשות החשמל, כל דרישה לתשלום מיסויי נוסף מעקרת מהפרויקט כל כדאיות כלכלית, שלא להזכיר את הסרבול הבלתי-נמנע בשמיעת התנגדויות, בקביעת השומה ובאישורה. אגב, למתקנים סולאריים הדורשים שטח של 500 מ"ר ומעלה, המליץ הצוות כי בעליהם יחויבו בהגשת תוכנית בינוי (תב"ע) חדשה.



שינוי תפישת המונח "מגורים"



באיגוד חברות האנרגיה המתחדשת בישראל מיהרו, מן הסתם, להתקומם, וציינו כי הם "רואים בחומרה כל ביורוקרטיה נוספת המעכבת את יישום התעריף המתמרץ בישראל". לדברי יו"ר האיגוד, איתן פרנס, תפישת המונח "מגורים" הנכונה לתקופתנו, חייבת להשתנות ולהקיף גם את החיסכון וההתייעלות בייצור חשמל ממקורות מתחדשים. "על משרד הפנים וועדות התכנון להוביל קו ברור כי יש לקדם את האנרגיות המתחדשות בישראל, ולא לצאת נגדו", הוסיף פרנס.



בינתיים, עד שיוגשו המלצות הצוות לשר הפנים ויאושרו (עניין של כמה חודשים, לנוכח מועד הבחירות הקרב), נמנע מינהל התכנון להוריד הנחיות כלשהן לרמת הרשויות המקומיות, ואלה מתחילות להערים קשיים משלהן בתואנות יצירתיות. יועץ משפטי בעיריית באר שבע, למשל, החליט באחרונה כי יש לראות בהנחת מתקן P.V משום שימוש חורג בנכס המחייב, מן הסתם, הגשת בקשה להיתר שימוש חורג, אישורה בתום דיון, ושוב - היטל השבחה. ואם בבירת הנגב שטופת השמש קבעו כך, מה עוד צפוי לנו במועצות השרון או בערי הצפון?



ממשרד הפנים נמסר בתגובה: "הנושא נמצא בשלבי עבודה ראשוניים ובדיונים, ועדיין לא התקבלה החלטה. הוקם צוות שנפגש כמה פעמים והעביר הצעה שעדיין לא נדונה".



מהנדס עיריית באר שבע, דמיטרי פיגלאנסקי, אישר כי בידי העירייה חוות דעת משפטית המורה כי התקנת לוחות סולאריים על גגות בתי מגורים, משמעה שימוש מסחרי, ולכן מחויבת בהיתר שימוש חורג. לדבריו, בקשות התקנה במבנים מסחריים או תעשייתיים אושרו בלא צורך בהיתר מיוחד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully