וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפערים בין תל אביב לפריפריה אינם גדולים

מיכאל בינסטוק ודניאל פלזנשטיין

19.11.2008 / 8:09

פערי שכר



>> באחרונה מתגבשת במשרד האוצר תוכנית חדשה לטיפול בפריסה הגיאוגרפית של הפעילות הכלכלית. לתוכנית כמה יעדים, שאחד מהם הוא צמצום הפערים הכלכליים בין האזורים, ובעיקר בין הפריפריה למרכז.

הנתונים הגולמיים הגיאוגרפיים של הלמ"ס אכן מצביעים על פערי שכר גדולים. ואולם הנתונים מצביעים כי גם מחירי הדירות גבוהים באזורים שבהם השכר גבוה ונמוכים באזורים שבהם השכר נמוך. כלומר, המחיה יקרה יותר באזורים שבהם השכר גבוה. מכאן, שפערי השכר בניכוי יוקר המחיה (השכר הריאלי) פחות גדולים מפערי השכר הגולמיים.



האזורים שבהם השכר גבוה הם גם עשירים, במיוחד בהון אנושי, ולכן השכר שם גבוה. כשמביאים בחשבון את השפעת מחירי הדירות על יוקר המחיה האזורי ואת השפעת ההון האנושי על השכר האזורי, מגלים כי הפערים בין האזורים לא כל כך גדולים. הם הרבה פחות גדולים מההתרשמות הגסה כפי שהיא משתקפת בנתוני השכר הגולמי. כמן כן, דירוג השכר מתהפך: בפריפריה השכר הריאלי ליחידת הון אנושי גבוה מזה שבמרכז.



מנתוני השכר הגולמי ב-2002, רואים כי אזור תל אביב בולט בראש טבלת השכר, וכי השכר שם גבוה בכ-40% מאזורים שבתחתית הרשימה.



לגבי השכר הגולמי בניכוי יוקר המחיה האזורי, הדירוג של אזור תל אביב ירד משום שהדירות שם יקרות במיוחד. לגבי השכר ליחידת הון אנושי בניכוי יוקר המחיה האזורי, ניתן לראות כי פערי השכר בין האזורים מצטמצמים, אך אינם נעלמים לגמרי. הפער בין השכר הגבוה ביותר לשכר הנמוך ביותר הצטמצם ל-15% בלבד. כאן דירוגי השכר מתהפכים, כך שאזור תל אביב נמצא בתחתית הטבלה, בעוד אזורי הפריפריה עולים לראשה.



קיים שווי משקל מרחבי שבו שוק העבודה ושוק הדיור מקזזים אחד את השני. האוכלוסייה זורמת לאזורים בעלי שכר גבוה מאזורים בעלי שכר נמוך יחסית, כך שהדיור מתייקר באזורים בעלי שכר גבוה, והשכר הריאלי שם פוחת. לחלופין, בנייה מוגברת למגורים מוזילה את מחירי הדיור באזור, דבר המעלה את השכר הריאלי שם. ואולם העלייה היחסית בשכר הריאלי מגבירה את כוח המשיכה של האזור. כתוצאה מכך, היצע העבודה באזור עולה מוביל בסופו של דבר לירידה בשכר הריאלי.



מדוע השכר הריאלי ליחידת הון אנושי כה נמוך באזור תל אביב? כנראה שתושבי תל אביב מוכנים לשלם כדי ליהנות מהזוהר התל אביבי ותנאי המחיה שהעיר מציעה. בפריפריה קיים מצב הפוך: אופציות מצומצמות בתחומי הצריכה והתעסוקה גורמות לכך שהשכר הריאלי ליחידת הון אנושי שם הוא דווקא גבוה. תפישת פריפריה-מרכז איבדה את משמעותה בישראל, ומדיניות אזורית המבוססת עליה נועדה לכישלון.



בינסטוק הוא פרופסור בחוג לכלכלה ופלזנשטיין הוא פרופסור בחוג לגיאוגרפיה באוניברסיטה העברית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully