וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיפור כיסוי

מאת רינה רוזנברג

19.11.2008 / 8:09

החורף הישראלי אמנם מבושש להגיע, אך הלילות כבר קרים - ושמיכות הפוך נשלפות מהבוידעם. מי שיבקש לקנות לעצמו שמיכה חדשה יעמוד מול שפע סוגים ומחירים. איזו שמיכה כדאי לקנות, למה חשוב לשים לב בזמן הקנייה וכיצד מומלץ לאחסן אותה עד החורף הבא



>> גם לאנשי בוקר מובהקים, שמעולם לא חשו דחף לשבור את השעון המעורר כשהוא מצלצל, היקיצה בימי החורף קשה יותר ומלווה בקשיי פרידה עזים מהשמיכה החמה. וכפי שקשה לצאת מתחת לשמיכה, כך גם לא פשוט לבחור אותה.



השוק מוצף בשמיכות סינתטיות מסוגים שונים ובשמיכות טבעיות, העשויות מבדי כותנה ופוליאסטר המציעות דרגות חימום משתנות. המודעות בעיתונים מציעות שמיכות פוך במחירים שנעים בין מאות בודדות לאלפי שקלים - ומעטים מבינים מה ההבדלים ביניהן.

מחירה של שמיכת פוך טבעי באיכות גבוהה עשוי להגיע ליותר מ-1,000 שקל, אך השמיכה תשמש את בעליה כל חייו ותוכל אף לעבור מדור לדור. מנגד, מחיריהן של השמיכות הסינתטיות נמוכים באופן משמעותי, מה שמאפשר להחליפן בתדירות גבוהה בלי צורך להיכנס להוצאות מופרזות.



עמוס חדד, מנהל מכירות ארצי ומהנדס טקסטיל ברשת כיתן, מזהיר מההגדרה הנפוצה "פוך טבעי". לטענתו, בשוק נמכרות שמיכות העשויות נוצות, ולכן עונות להגדרה "טבעי", אך הן אינן עשויות מפלומה, אלא מנוצות בעלות עמוד שדרה נוקשה שאפשר להרגישו. "הפלומה היא זו ששומרת על חום הגוף של הברווזים", הוא מסביר, "ככל ששיעור הפלומה גבוה יותר איכות המילוי גבוהה יותר - והשמיכה מחממת יותר.



אם משקל השמיכה הוא קריטריון משמעותי בעבורכם, דעו שאם המילוי איכותי מאוד אפשר להפחית בכמותו - וכך להפחית גם את משקל השמיכה בלי לפגום באיכות הבידוד. הנוצות כבדות יותר מהפלומה, כך שמילוי נוצות ייצור שמיכה כבדה יותר ומבודדת פחות.



עובדה נוספת שכדאי לדעת לפני שמחליטים איזו שמיכה לקנות היא שככל שפתיתי הפוך גדולים ואיכותיים יותר, הם לוכדים יותר אוויר - וכך מספקים מקסימום בידוד במינימום משקל.



שימו לב למבנה, לנפח ולתפרים



"בין אם מדובר בשמיכה במילוי טבעי (נוצות או פלומה) ובין אם מדובר בשמיכה במילוי סינתטי, כדאי לשים לב גם למבנה שלה", אומרת יעל חננוביץ, מנהלת הרכש של רשת ורדינון. לדבריה, חשוב שתהיה חלוקה לתיבות וכן פיזור שווה של המילוי בשמיכה - כדי ליצור בידוד מלא.



בנוסף, יש להקפיד שהשמיכה תהיה תפורה בתפרים שלמים וצפופים, ללא רווחים, כדי שלא תהיה בריחה של נוצות ופלומה.



פורת ממליצה לבדוק גם את נפח השמיכה ומידת גמישותה לפני הרכישה. הבדיקה פשוטה לביצוע: יש ללחוץ על השמיכה וכעבור כמה שניות לשחרר את הידיים - אם היא חוזרת לנפח המקורי שלה במהירות, סימן שהסיבים בתוכה בריאים, כלומר מצליחים ללכוד את האוויר באופן מלא.



לגבי מקור השמיכות, ערן שייביץ', מנהל השיווק של רשת פריד, ממליץ לבדוק אם השמיכה יוצרה בסין, מכיוון שרמת הניקוי ואיכות הסטריליזציה של הנוצות והפלומות בשמיכות אלה ירודות. לדבריו, איכות הניקוי שעובר החומר הגולמי של השמיכות בסין נמוכה מכפי שמחייב התקן האירופי, והן אינן מתאימות לאקלים הישראלי.



ההבדל בתקנים אכן הופך את השמיכות האירופיות לטובות יותר, אך איכות עולה כסף - והשמיכות המיוצרות באירופה נתפשות בקרב מומחים בענף כ"שמיכות לאלפיון העליון".



פוך טבעי: נוצה, פלומה ומה שביניהן



>> בשמיכות העשויות פוך טבעי משתמשים בשני סוגי מילוי - אווז וברווז. "פלומת האווז גדולה יותר מזו של הברווז - ולכן יש לה יתרון בחוזק, בגמישות וברכות", אומרת טלי פורת, מנהלת מסחרית ברשת גולף אנד קו. לדבריה, ככל שהפוך גדול ונפוח, רמת הלכידות שלו גבוהה יותר וכך גם הבידוד.



יעל חננוביץ, מנהלת הרכש של רשת ורדינון, מסבירה כי אף שנוצות הברווז גסות ודוקרות מאלו של האווז, הצרכן יתקשה לזהות את ההבדל ביניהן בשמיכה - כי הן מפוזרות לאורכה ולרוחבה. עם זאת, לדבריה, החוק מחייב את היצרן לסמן באיזה חומר ממולאת השמיכה, והצרכן יכול להסתמך על רישום זה.



לדברי חננוביץ, על הצרכן לוודא שהמעטפת של שמיכת הפוך עשויה מבד פרקל - בד כותנה איכותי שעבר בדיקת DownProof. בדיקה זו מעידה על צפיפות חוטים גבוהה בבד - יותר מ-200 חוטים באינץ' רבוע - מה שימנע מהפלומה לצאת החוצה. בנוסף, האריגה צריכה להיות סגורה ובעלת אחיזה טובה בין השתי לערב. דרישה זו היא הסיבה לכך שבד הסאטן אינו מתאים בדרך כלל לשמיכות פוך - שכן למרות הצפיפות הגבוהה שלו, מבנה האריג אינו מאפשר אחיזה טובה בין השתי לערב, מה שעלול לאפשר בריחה של פוך.



קשה לדעת מהי רמת הבידוד והחימום המדויקת בשמיכות פוך טבעיות, מכיוון שמדובר בבדיקה יקרה ונדירה, המבוצעת רק במעבדה בלונדון. בבדיקה זו בוחנים כמה חום מצליח לברוח ממטר רבוע אחד של שמיכה. אם נתקלתם במקרה בתווית "TOG" על שמיכת פוך, דעו כי הסטנדרט לרמת בידוד מעולה הוא 10-12 TOG.



ומה לגבי אחסון? "שמיכת פוך טבעי צריכה לעבור ניקוי יבש, ועדיף לא לאחסן אותה בחומר אטום כמו ניילון, מחשש שנותרה בשמיכה רטיבות קלה", מסביר עמוס חדד מכיתן. לדבריו, אריזת הבד שבה מגיעה השמיכה בעת הרכישה היא המתאימה ביותר לאחסון, שכן הדפנות שלה עשויות מחומר נושם. אם אין לכם אריזה כזו, גם שקית בד או סדין ישן יעשו את העבודה. אם אתם בטוחים כי השמיכה יבשה לחלוטין, שקית ניילון יכולה להתאים בכל זאת.



עוד אומר חדד, כי חשוב לאחסן את השמיכה במקום יבש, ולא מומלץ להשתמש בנפתלין. לדבריו, אין כל מניעה למעוך את שמיכת הפוך כדי להכניסה לשקית ואקום - כשתוצא מהשקית היא תחזור לנפח המקורי שלה.



פוך סינתטי: כדוריות וסיבים חלולים



>> לדברי ערן שייביץ', מנהל השיווק של רשת פריד, לחומרים הטבעיים יש יתרון על פני החומרים הסינתטיים, ביכולתם לספוג או לפלוט נוזלים המופרשים מגוף האדם בלילה - תכונה שאין לחומרים הסינתטיים, ולכן הם מומלצים פחות. למרות זאת, יש מי שמעדיף שמיכה סינתטית. ההתפתחות הטכנולוגית האדירה שחלה בתחום זה הפכה את השמיכות האלה לאיכותיות יותר.



שמיכה סינתטית באיכות גבוהה עשויה מסיבים חלולים. מטרת הסיבים החלולים ליצור נפח גדול ככל האפשר, כדי לכלוא אוויר שייצור שכבת בידוד. חשוב לוודא שהסיבים אכן חלולים - ככל שיהיה יותר מקום לאוויר, השמיכה תבודד ותחמם יותר, אך אם הסיבים לא יהיו חלולים, איכות הבידוד תהיה נמוכה.



מגוון של שמיכות סינתטיות מוצע בשוק, אך איכותן משתנה. הסוג המובחר ביותר ולכן גם היקר ביותר, הוא שמיכת קומפורל, המנסה לחקות ככל האפשר את הפוך הטבעי באמצעות שימוש בסיבים סינתטיים בצורת כדוריות קטנות. השמיכה השנייה באיכותה היא סופר הולוסיקס, המכילה שישה חללים - ולכן רמת הבידוד שלה גבוהה יותר. אחריה מדרג עמוס חדד מכיתן את שמיכת ההולופיל, במילוי סיבים החלולים בארבעה חורים (במקום אחד).



שמיכה איכותית פחות היא ההולופייבר - שהמילוי שלה עשוי מסיבים חלולים והבד העוטף אותה עשוי מ-50% כותנה ומ-50% פוליאסטר. הכי פחות איכותית, לפי חדד, היא שמיכה סינתטית במילוי פוליאסטר (100%) וסיבים לא חלולים, המבודדים ברמה ירודה ועלולים לגרום להזעה.



לא נפרדים מהנדוניה



>> אם יש לכם קשר רגשי לשמיכת פוך שקיבלתם בירושה מסבתכם, ואתם לא רוצים לקנות שמיכה חדשה אף שהשמיכה שלכם בלויה, תוכלו לחדש את השמיכה ולהוסיף לה נפח בחנויות המתמחות בכך. חנויות אלה ממלאות את השמיכה ובנוסף מנקות את פתיתי הפוך הישנים, מנפות אותם ו"פותחות" אותם כדי להעניק להם חיים חדשים.



ישראל שכטר, בעלי החנות פוך קריות המספקת שירותים אלו, מספר על שמיכות בנות 50 שנה שמגיעות לחנותו. לטענתו, לפעמים משתלם יותר להביא את השמיכה למילוי מאשר לקנות חדשה. בעבור הבד והעבודה גובה שכטר 450 שקל, ובעבור כל 100 גרם מילוי תשלמו 60 שקל - כך שאם השמיכה ניתנת לשימור, מילוי שלה עשוי לחסוך לכם כמה מאות שקלים.



בכל מקרה, לפני שאתם מחליטים "לשפץ" שמיכה ישנה, כדאי לחשב את כמות המילוי שלה תזדקקו וכמה זה יעלה לכם בהשוואה למחירה של שמיכה חדשה.



מחיר ההתכרבלות



>> גם אם בחרתם להתענג על התכרבלות בשמיכת פוך טבעי במילוי פלומות ונוצות, כדאי לזכור מהיכן הן הגיעו.



"כדי למלא שמיכות וכריות בנוצות ובפלומות מגדלים את האווזים והברווזים בחוות גידול מיוחדות, בצפיפות גדולה מאוד, וכבר בגיל צעיר מתחילים למרוט להם את הנוצות", מסבירה ענת רפואה מאגודת תנו לחיות לחיות. לדבריה המריטה מבוצעת כשלוש פעמים בשנה, כשהחיות נמצאות בהכרה.



"התהליך אכזרי מאוד", מוסיפה רפואה. "המריטה מכאיבה להם, כי בקצה הפלומה יש חוד קולמוס הנעוץ בעורם, וכשמבצעים את המריטה במהירות - כדי להוציא כמה שיותר נוצות בכמה שפחות זמן - פוצעים אותם". עוד מציינת רפואה כי כדי למלא שמיכת פוך יש צורך בכמות אדירה של נוצות. עם זאת, בתהליך הניקוי של הנוצות יש בלאי רב, ולא נעשה שימוש בנוצות ובפלומות רבות - כך שלמעשה מורטים יותר ממה שצריך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully