וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אקונומיסט" קרא ליאנג להתפטר כבר לפני שבוע

אקונומיסט

19.11.2008 / 8:09

דחיית המיזוג עם מיקרוסופט, ביטול שיתוף הפעולה עם גוגל והיעדר חדשנות מוכיחים שג'רי יאנג חייב ללכת הביתה; פורסם ב-13 בנובמבר



>> איש לא יהיה מופתע אם ג'רי יאנג יתפטר. שעות ספורות לפני שמנכ"ל יאהו היה אמור לנאום בכנס התעשייה בסן פרנסיסקו ב-5 בנובמבר, קרס חלק ניכר מהאסטרטגיה שהתווה עבור החברה שלו. למרות זאת היה ליאנג האומץ להופיע בכנס ווב 2.0, ובדרכו המנומסת ניסה להסביר מדוע הכל השתבש.

"זו היתה שנה מדהימה למדי", אמר יאנג, אך לא הצליח להודות שטעה ביוני 2007, כאשר נטל את הפיקוד על החברה שהקים עם חברו דייויד פילו ב-1994. כעת ניתן לראות בבירור כי זו היתה טעות, והגיע הזמן שיאנג ובעלי המניות ביאהו יאמרו זאת. יאנג חשב שהוא יכול לשקם את החברה המוכה. בזמן משבר הדוט.קום הזמין יאנג את הטייקון ההוליוודי טרי סמל לנהל את יאהו ולהפוך אותה לחברת מדיה. סמל ויאנג לא הצליחו לזהות את המשמעות של הגעת המתחרה החדשה, גוגל. למעשה, רק כמה שנים קודם לכן סייעו סמל ויאנג למייסדי גוגל להקים את חברתם.



בעוד שיאהו ראתה את עצמה כפורטל, כלומר שער לתוכן מדיה באינטרנט, גוגל נתנה לגולשים תיבת חיפוש פשוטה כנקודת מוצא. כשיאהו תפסה את הפרסום באינטרנט כגרסה של שלטי חוצות מהבהבים, גוגל מיקמה בשולי תוצאות החיפוש שלה מודעות טקסט זעירות שהותאמו למילות החיפוש, וגבתה מהמפרסמים בהתאם למספר הלחיצות על הקישורים.



במשך הזמן הבינו ביאהו שהדרך של גוגל היא העתיד וניסו להשלים פערים, אך הם היו גדולים מדי. יאנג, שנוטה להימנע מעימותים, תמך בנאמנות בסמל עד לרגע האחרון, ואמר ל"אקונומיסט" במאי 2007 שהוא ומועצת המנהלים מגבים את המנהיג שלהם. חודש לאחר מכן עזב סמל - ויאנג נטל במפתיע את מקומו.



מאז, הכל רק הלך והשתבש. יאנג מצא עצמו מעיד בפני הקונגרס, כשאמו הסינית יושבת מאחור, ומספר איזה מידע מסרה יאהו לשלטונות סין, שהוביל למעצרם של שני מתנגדי ממשל. בתוך החברה שלו נאלץ יאנג להתמודד עם מתחים פנימיים ועם סכסוכים אישיים. מנהלים בכירים עזבו את החברה, המורל של המהנדסים היה נמוך ופרויקטים חדשניים הושעו עד להודעה חדשה. ואז, בפברואר השנה, הציעה מיקרוסופט לרכוש את יאהו ב-33 דולר למניה, עסקה שהיתה יכולה לגאול את יאנג מייסוריו.



מיקרוסופט רצתה לשלב כוחות כדי להחזיר מלחמה לגוגל. יאנג סירב. מספר בעלי מניות גדולים מרדו, אך יאנג התעקש שהמחיר נמוך מדי. בסופו של דבר, משכה מיקרוסופט את הצעתה. מחיר המניה של יאהו ירד כעת ל-12 דולר, ויאנג מנסה להוכיח שפעל בתום לב כשסירב להצעה. הוא אמר ש"לא מדובר באגו שלי להישאר חברה עצמאית", וכי "יש להאשים את שני הצדדים". אולי.



יאנג מעולם לא הציע חלופה ברורה להצעתה של מיקרוסופט. הוא יצר שותפות פרסום עם גוגל שהיתה עשויה להגדיל את תזרים המזומנים של יאהו ולסייע בארגון מחדש. הרגולטורים הביעו חששות, ובשל כך נטשה גוגל את העסקה ב-5 בנובמבר. במשיכת כתפיים עצובה הודה יאנג באכזבתו.



מה עכשיו? במשך שנים נשמעו קולות הקוראים למיזוג בין יאהו לבין AOL, פורטל אינטרנט ששייך לטיים וורנר. מדובר בשתי חברות דומות, אך קשה לראות כיצד מיזוג ביניהן יכול ליצור חדשנות שתתחרה בגוגל. שתי החברות תלויות במידה רבה במכירת שטחי פרסום למותגים גדולים, ענף שנפגע במיתון יותר מהפרסום צמוד החיפוש, עמוד התווך של גוגל.



אין להאשים את יאנג בזוועות השנה האחרונה. דברים רעים יכולים לקרות לאנשים טובים. אך הוא מעולם לא סיפק תשובה משכנעת לשאלה מה צריכה להיות האסטרטגיה של יאהו בעולם אידיאלי. התשובה האהובה עליו היא "להיות נקודת המוצא של חצי מיליארד גולשים באינטרנט". אך מה ההבדל בין זה לבין הרעיון המיושן של "פורטל", שהפסיק לעבוד לפני זמן רב, או תיבת החיפוש שבו שולטת גוגל?



יאנג אמר למשתתפי הכנס שהוא מעוניין להפוך את יאהו ל"חברת פלטפורמה". מיקרוסופט, גוגל, פייסבוק, אמזון - וכל חברת טכנולוגיה שמכבדת את עצמה - רוצה גם היא כיום להפוך לפלטפורמה. מה יביא דווקא את יאהו להצליח בכך? "יש תחושה שאנחנו נגררים", הודה יאנג, "אבל אנחנו מאמינים שאנחנו חדשניים". קהל יזמי האינטרנט לא הקשה עליו. קצת עצוב לומר לגיבור אינטרנט וותיק ללכת הביתה. הוא חייב להחליט לעשות זאת בעצמו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully