וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גאידמק פיטר את עוזרו הקרוב ויועצו לענייני תקשורת יוסי מילשטיין

יוסי מלמן

19.11.2008 / 9:01

מילשטיין שמע על פיטוריו בכלי התקשורת; גאידמק נחקר אתמול ברשות לני"ע בעניין חברת גילאון



סמואל מנדלספט, הנאשם ששימש בלדר כספים של איש העסקים ארקדי גאידמק, ושותפו פייר פלקון, בפרשה המכונה "אנגולה-גייט", נמלט לישראל, שנמנעת מלהסגירו לצרפת. גאידמק ופלקון חשודים במתן שוחד וסחר בלתי חוקי בנשק עם אנגולה. ל"הארץ" נודע כי מנדלספט, גמלאי בן 79, עברת את שמו לשמואל שקד.



אתמול פיטר גאידמק את עוזרו הקרוב ויועצו לענייני תקשורת, יוסי מילשטיין. על פיטוריו נודע למילשטיין מכלי התקשורת, בזמן שמסר עדות בענייניו של גאידמק. מילשטיין אמר ל"הארץ" ש"כפי שאני למד מכלי התקשורת אחרי שלוש וחצי שנים במחיצתו, כנראה שאיני עובד עוד בשביל גאידמק. זאת לא הדרך להתנהג, אבל גאידמק הפסיק להפתיע, אפילו אותי". בשעות הערב עדיין הכחיש גאידמק את דבר הפיטורים (הראיון המלא עם מילשטיין, ביום שישי ב"הארץ השבוע").



גאידמק עצמו נחקר אתמול ביחידת החקירות של הרשות לניירות ערך בתל אביב, בעניין חברת גילאון, שהיתה בשליטתו עד לפני חודשיים. הרשות גם עצרה אתמול את מייסדי החברה והמנכ"לים המשותפים, הדר שמיר ומנשה גייזל. גאידמק מכר את החברה לפני חודשיים לצבי ויליגר, שלפני כשבוע מכר אותה לחברת "דירום". ברשות לניירות ערך סירבו אתמול להתייחס לנושא.



מנדלספט-שקד נמלט לישראל מצרפת ב-2001, לאחר ששופט חוקר פתח בחקירה בפרשה. באוגוסט 2005 הוציאה נגדו צרפת צו מעצר בינלאומי, וביקשה מישראל להסגירו. ישראל לא נענתה לבקשה, בטענה שהעבירות שבגינן הוא מבוקש אינן בנות הסגרה.



ממסמך מודיעיני סודי של משטרת ישראל מיולי 2002, מתברר כי כבר אז התקבלה בקשה לחיקור דין על ידי משטרת ישראל. במסמך נכתב כי "בבקשה מוזכר שמו של סם מנדלספט או שמואל שקד, עבריין נמלט נוסף (על ארקדי גאידמק, י"מ), הנמצא בבריחה בישראל וחשוד בהעברת הכספים לגורמים שונים".



ככל הידוע, לא ביצעה משטרת ישראל את חיקור הדין, משום שמשרד המשפטים לא אישר לה לעשות זאת. משטרת ישראל נמנעה מלהגיב, וממשרד המשפטים נמסר שאינו נוהג להתייחס לבקשות הסגרה, בין אם הוגשו ובין אם לאו, ואין בכך כדי לאשר או להכחיש דבר.



גאידמק ופלקון נאשמים בכך שבשנות ה-90 שיחדו פקידים בכירים בצרפת כדי לאפשר עסקת נשק גדולה עם אנגולה, בניגוד להוראות החוק הצרפתי. במשפט בפרשה עומדים לדין 42 נאשמים, בהם בין השאר: שר הפנים לשעבר של צרפת, שארל פסקווה; בנו של נשיא צרפת לשעבר פרנסואה מיטראן, ז'אן כריסטוף מיטראן; יועצו לשעבר של מיטראן, ז'אק אטלי, ופקידים בכירים נוספים לשעבר. הם חשודים בקבלת שוחד, הפרת אמונים, הונאה וסחר בלתי חוקי בנשק עם אנגולה. גאידמק, שממשלת צרפת הוציאה נגדו צו מעצר בינלאומי, הוא היחיד מבין הנאשמים שלא התייצב למשפטו, מחשש שייעצר.



בדיון שהתקיים לפני כשבועיים בבית המשפט, נחשף שמו של סמואל מנדלספט, כמי שהיה בלדר הכספים של פלקון וגאידמק. מזכירתו של פלקון בחברת "ברנקו", איזבל דליבאק, סיפרה בעדותה כי מנדלספט היה בא למשרדים עם שקיות פלסטיק ובהן כסף מזומן. המזכירות בחברה כינו אותו "ברטרן פלסטיק", על שם כינויו של זמר צרפתי פופולרי.



דליבאק העידה שהיא חילקה את הכסף לפי הוראותיו של פלקון והכניסה אותו למעטפות. מנדלספט התבקש להעביר את מעטפות המזומנים - עד עשרים אלף דולר למעטפה - כתשלומי שוחד לפקידי ממשל בממשלת אנגולה וכן לאישים בצרפת. כך לדוגמה, מיטראן הבן נאשם שקיבל שוחד של כמיליון וחצי דולרים, כשבתמורה יקדם את עסקת הנשק לטובת פלקון וגאידמק. לפי כתב האישום, פלקון וגאידמק הכניסו כ-800 מיליון דולר מעסקת נשק זו.



מעט מאוד ידוע על מנדלספט-שקד. לפי מסמכים שהוגשו לבית המשפט, הוא נולד בפולין ב-1929 והחליף עבודות רבות עד שהתוודע לגאידמק ופלקון. בשליחותם, הוא החליף פרנקים צרפתיים לדולרים אצל חלפן כספים בשדרות שאנז אליזה ואצל סוחרי בגדים בפאריס. את הכספים הפקיד בחשבונות בנקים שפתח על שמו בשווייץ. הכספים הועברו בחזרה לצרפת ושם, על פי ההוראות, שיחד מנדלספט-שקד את מי שפלקון וגאידמק חפצו ביקרו. המזכירה דליבאק תיארה בעדותה את מנדלספט-שקד כ"ג'נטלמן קשיש בגמלאות, חולה ולא בריא. הוא התלונן כל הזמן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully