וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גדעון בן נון: 2009 תהיה "שנת הדולר" - ארה"ב תהיה הראשונה לצאת מהמיתון

יובל מעוז

19.11.2008 / 14:20

קבוצת שקל: ב-2009 נראה את הדולר נסחר מעל 4 שקלים באופן מובהק



"2009 תהיה 'שנת הדולר', בה המטבע האמריקאי ימשיך להיות חזק מול מרבית המטבעות, מתוך שתי מגמות: האחת, ארה"ב עשויה להיות הראשונה לצאת מהמיתון ומהמשבר בשווקים הפיננסים - תובנה זו תגרום להמשך זרימת הון אל ארה"ב; השנייה, הריבית בארה"ב צפויה לעלות בשיעורים נאים, עקב הצורך במימון תכניות ההצלה, אשר יגדילו את הגירעון בתקציב הפדרלי". כך צופה גדעון בן נון, מנכ"ל שקל אג'יו מקבוצת שקל. "מסיבות אלה, אני מעריך כי מגמת ההיחלשות של השקל מול הדולר תמשיך אל תוך 2009, בה אנו צפויים לראות את הדולר נסחר מעל 4 שקלים באופן מובהק".



בן נון מסביר את תהליך ההתחזקות של הדולר מול השקל בתקופה האחרונה: "בימים האחרונים ראינו את שער הדולר חוצה את קו ה-3.9 שקלים לדולר, אשר היווה רמת שיא מתחילת השנה. בטווח של השבועות הקרובים אנו מעריכים כי הדולר צפוי להיסחר בסביבה הנוכחית של 3.8-4 שקלים, ואולי מעט למעלה מ-4 שקלים.



בן נון מציין מספר גורמים שהביאו למגמת היחלשות השקל מול הדולר בתקופה האחרונה: "חוזקו של הדולר אל מול המטבעות העיקריים, וגם אל מול השקל, נובע בראש ובראשונה מהסלידה של משקיעים בעולם מסיכון (Risk Aversion) ובמקביל - מתפיסתו של זה כנכס המקלט הבטוח, המועדף. במהלך החודשים הקשים בשווקים, ספטמבר - אוקטובר, השקל היה יציב אל מול הדולר, לעומת מרבית המטבעות של השווקים המתעוררים. זאת בהתבסס על נתוני מקרו יציבים יחסית ועודף במאזן השוטף. אולם, נתונים אשר מתפרסמים באחרונה מאשרים כי גם בארץ נפגע המשק מהמשבר העולמי, והדבר הוביל להיחלשות השקל בשיעור של כ-4.5% מול הדולר מתחילת החודש, ל-3.95 שקלים לדולר".



"הסיבות להיחלשות השקל ברורות", אומר בן נון: "ראשית, מדיניות בנק ישראל, אשר מכוונת באופן ברור לשקל חלש יותר בכדי לתמוך בצמיחה. מתוך מדיניות זו, ממשיך הבנק המרכזי ברכישת הדולרים, כמו גם ביצוע מהלך מפתיע של הורדת הריבית בשיעור של חצי אחוז, לרמה של 3% בלבד - הנמוכה ביותר מאז קום המדינה".



"שנית, הורדת אופק הדירוג של ישראל בעולם בתחילת החודש, דבר אשר באופן טבעי גם פוגם בחסינותו ובמעמדו של השקל - בעיקר בעיני שחקנים מחוץ למשק הישראלי. שלישית, הקיטון בעודף החשבון השוטף, החשש מהאטה כלכלית בישראל, וכמובן החשש מפני משבר כלכלי גלובאלי".



"לצד הנתונים הכלכליים, אשר ביכולתם להסביר חלק מהעלייה, הגורם העיקרי לפיחות הוא הריצה אל הדולר בהשפעת המשבר בשווקים הפיננסיים, הדוחף גם את המשקיעים הישראליים לרוץ אל הדולר כמטבע מפלט, לאור חוסר הוודאות הכבד והחשש לאובדן חסכונותיהם", אומר בן נון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully