וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוכנית משרד השיכון: סיוע לקבלנים ולרוכשי דירות

אריק מירובסקי

19.11.2008 / 16:58

זאת, בנסיון לחלץ את הענף מהמיתון. בין ההטבות: מענקי סיוע לפריפריה, התערבות ממשלתית בליווי בנקאי שניתן לקבלנים וערבות מדינה למשכנתאות

"לאור המצב הכלכלי, קיימת ציפייה להאטה נוספת בהתחלות הבנייה, עד לרמה של הרבה מתחת לצרכי המשק". כך אמר שר הבינוי והשיכון, זאב בוים, במסגרת דיון בקבינט החברתי-כלכלי. להערכתו, מחסור זה אף עלול להוביל לעליית מחירי הדירות, ועל כן נדרשת מעורבות הממשלה - הן להגדלת ההיצע והן לחיזוק הביקושים.

בין הצעדים המוצעים: חידוש מענקי סיוע למתיישבים בפריפריה, עידוד ממשלתי לבנקים ללוות פרוייקטים נדל"ניים, ערבות מדינה למשכנתאות ותמיכה במתקשים בהחזרי משכנתא, וכן הקלות שונות על קבלנים.

לדברי בוים, השפל מורגש במיוחד בפריפריה, שם היקף התחלות הבנייה והמכירות נמוכות ביותר, עד כדי עצירה מוחלטת. מעבר לזה, מאז תחילת המשבר הנוכחי, הבנקים החמירו את דרישותיהם העסקיות. בין היתר, הם העלו את רף ההון העצמי הנדרש בליווי פרויקטי בנייה ואף הקשיחו את התנאים לליווי פיננסי של מיזמים שאושרו בעבר.

בוים מוסיף כי לצד הביקוש, המעבר למימון חוץ תקציבי שהפעיל משרד השיכון לפני כחצי שנה נתקל בקשיים - זאת מאחר והבנקים נוקטים משנה זהירות במתן משכנתאות לחלק מהזכאים חסרי הדירה. כמו כן, רוכשי דירות פוטנציאליים חוששים גם הם להיכנס להתחייבויות ארוכות טווח, נוכח מצבם הכלכלי האישי שאינו מובטח ועקב אי-הבהירות לגבי שינויים עתידיים במחירי הדירות. בעקבות זאת , יזם המשרד את סל ההטבות לקבלנים ולרוכשים.

עוד רעיונות שמעלה משרד השיכון: התחייבות רכישת דירות בפרוייקטים שהקבלנים אינם מצליחים לשווק; סבסוד מוגדל של עלויות הפיתוח; הפחתת מחירי מינימום לקרקע שמשווקת על ידי מינהל מקרקעי ישראל מ75% - מאומדן שמאי כיום, ל-50% (ההחלטה כבר נתקבלה במינהל); הקלה בערבויות חוק מכר המוטלות על הקבלנים, שיאפשר להם לשפר את מצב הנזילות שלהם; והסכמים לביטול חוזים ממשלתיים עם קבלנים, באם יתברר שאינם יכולים לעמוד בהתחייבויותיהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully