וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק לאומי: שנת 2009 צפויה להיות שנה קשה ליצוא הסחורות

TheMarker

19.11.2008 / 17:07

קרן המטבע הבינלאומית עדכנה בראשית החודש את תחזיתה הכלכלית לשנת 2009. בפרט, בתחום היבוא של המדינות המתקדמות, אליהן מייצאת ישראל, נרשם עדכון כלפי מטה של 1.2 נקודות האחוז ל:0.1%-



הגירעון המסחרי של ישראל הסתכם בחודשים ינואר-אוקטובר בכ-12.1 מיליארד דולר, גידול של כ-48% בהשוואה לגירעון שהיה בתקופה המקבילה אשתקד. כל הגידול בגירעון מקורו בהתרחבות ההוצאה על יבוא מוצרי אנרגיה.



בחינת רכיבי חשבון הסחורות של ישראל, מלמדת בחודשים האחרונים על מגמה של ירידה בולטת ביצוא, המושפעת מהיחלשות יצוא ענפי ההייטק. חלוקה של היצוא לפי אזורי הסחר מצביעה על האטה ביצוא לארה"ב ואסיה. בתחום היבוא נרשמה האטה בקצב הגידול, כאשר היא בולטת בעיקר בתחום יבוא מוצרי הצריכה, אם כי מדובר בעיקר בצמצום היבוא של כלי רכב.



קרן המטבע הבינלאומית עדכנה בראשית החודש את תחזיתה הכלכלית לשנת 2009. בפרט, בתחום היבוא של המדינות המתקדמות, אליהן מייצאת ישראל, נרשם עדכון כלפי מטה של 1.2 נקודות האחוז ל:0.1%-, נתון אשר בשנת 2008 צפוי להיות 1.8% ושבשנים 2006 ו-2007, היה 7.5% ו-4.5%, בהתאמה. להערכת כלכלני בנק לאומי שנת 2009 צפויה להיות שנה בה יצוא הסחורות איננו צפוי לגדול ולכן לא יהווה מנוע צמיחה מוביל כבשנים שעברו.



בחודש אוקטובר עלה מדד המחירים לצרכן ב-0.1% ומתחילת השנה הסתכמה עלייתו בכ-4.5%. העלייה המתונה במדד בחודש החולף הושפעה בעיקר מירידה במחירי האנרגיה (אשר משקלם במדד כ-7%). המדד ללא אנרגיה עלה ב-0.4% ובכ-4.5% מתחילת השנה, שיעור דומה לעליית המדד הכללי.



החריגה השנה מיעד יציבות המחירים, מקורה בשילוב של עלייה במחירי חומרי הגלם בעולם, אשר הביאה למשל לעליה חדה במחירי המזון ולתרומה של כשליש לעליה הכוללת במדד, מחירי הדיור שעלו ותרמו אף הם כשליש מעליית המדד הכללי.



תהליכים אלו התאפשרו גם לאור מצבו הטוב של המשק במחצית הראשונה של השנה, ביטוי לכך הוא שיעור האבטלה הנמוך באותה עת, לא צפויים לחזור על עצמם בשנה הקרובה. יתר על כן, מחירי חומרי הגלם מצויים במגמת ירידה אשר טרם באה לידי ביטוי משמעותי במחירים לצרכן



להערכת כלכלני בנק לאומי, נראה כעת כי קצב עליית המחירים השנתי במשק מצוי כיום בשיאו והוא צפוי לרדת בחודשים הקרובים ולקראת הרביע השני של 2009 להיכנס לתחום יעד יציבות המחירים. עוד מעריכים בבנק כי במחצית השנייה של השנה האינפלציה צפויה אף להיות נמוכה מהגבול התחתון של היעד ובחלק מהזמן אף להיות שלילית.



על רקע זה ובהתחשב בתנאי הרקע המקרו כלכליים הצפויים בשנה הקרובה נראה כי יש לבנק המרכזי אפשרות להתמיד במדיניות מוניטרית מרחיבה גם בעתיד הקרוב, מבלי לפגוע ביציבות המחירים במשק, מעריכים כלכלני הבנק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully