וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הליכוד משלש את כוחו: נתניהו מוביל ב-6 מנדטים על פני לבני

יוסי ורטר

20.11.2008 / 6:53

העבודה מידרדרת למקום החמישי ותנועת השמאל החדשה מעלה את מרצ ל-7 מנדטים



שלושה שבועות מוצלחים ליו"ר הליכוד בנימין נתניהו, ללא מעידות, עם מצטרפים חדשים ונוצצים ועם תקשורת חיובית, ודעת הקהל מגיבה בהתאם: מסקר "הארץ" עולה כי הליכוד, עם 34 מנדטים, פותח פער ברור וגדול על פני קדימה, שמסתפקת ב-28 מנדטים בלבד.



מפלגת העבודה כמעט שאינה במשחק; מסקר "הארץ-דיאלוג" בפיקוחו של הפרופ' קמיל פוקס מהחוג לסטטיסטיקה באוניברסיטת תל אביב, שנערך שלשום בקרב מדגם של הציבור הכללי במדינה, עולה כי מפלגתו של ברק, עם 10 מנדטים בלבד, עשויה להיאבק עם ש"ס וישראל ביתנו (שמקבלות 10 מנדטים כל אחת), על מקומה כמפלגה החמישית בגודלה. פוטנציאלית, העבודה עלולה לאבד מנדטים נוספים לתנועת השמאל החדשה, שבמרכזה מרצ, ולהפוך למפלגה השישית - מה שעשוי לסמן את סופה של המפלגה. אותה מרצ מגדילה את כוחה בסקר זה בשני מנדטים, מ-5 ל-7, יחסית לסקר הקודם מלפני שלושה שבועות, רק משום שמדברים עליה ועוסקים בה, מבלי שדבר מהותי אירע בה.



עוד עולה מהסקר שגוש הימין בראשות הליכוד מתחזק לעומת סקרים קודמים, וכעת המאזן הוא 64 מנדטים לימין מול 56 לגוש המרכז-שמאל. למעשה גוש הימין חזק הרבה יותר מגוש המרכז-שמאל, הכולל בתוכו 11 ח"כים מסיעות ערביות, שאינם מוזמנים לקואליציה ותועלתם היחידה, במציאות הפוליטית של ישראל, היא כחלק מ"גוש חוסם".



ואולם, השאלה המרכזית שעולה מהסקר היא האם התחזקותו המשמעותית של הליכוד היא זמנית - תוצאה בלתי נמנעת של שיטפון שחקני הרכש החדשים שהוזרקו לתקשורת במינון מדויק, פעם בשבוע (בני בגין, דן מרידור, אסף חפץ, ומשה (בוגי) יעלון) - או שזו תחילתה של מגמה. את התשובה לכך ניתן יהיה לבחון רק בשבועות הקרובים. רק לפני כשלושה שבועות ניבאו רוב הסקרים תיקו בין קדימה לליכוד, וכמעט תיקו בין-גושי. כעת, הליכוד שועט קדימה, וכמעט מתקרב לתוצאת הבחירות ב-2003 כאשר יו"ר המפלגה אז, אריאל שרון, שהיה פופולרי מאוד, גרף 38 מנדטים.



אבל ההישג (בסקרים, בינתיים) של בנימין נתניהו, גדול הרבה יותר: נתניהו פחות פופולרי משרון, יותר מעורר מחלוקת ממנו, והליכוד של היום הוא הליכוד שאחרי הפילוג של 2005; הליכוד של שרון ב-2003 היה שלם, וקדימה לא היתה אז אלא חלום רטוב של חיים רמון.



ושוב יש לציין - אנו בתחילתה של מערכת הבחירות. הכפפות עדיין לא הורדו, נתניהו עדיין לא טופל לא על ידי קדימה ולא על ידי העבודה. דברים בהחלט יכולים להשתנות. אבל ברור כי הלך הרוח ברחוב הישראלי נוטה היום בבירור לכיוונו של הליכוד.



השבוע הצטרף לליכוד הרמטכ"ל לשעבר, רא"ל במיל' בוגי יעלון. הסקר בדק את מידת התאמתו לתפקיד שר הביטחון לעומת שר הביטחון המכהן, אהוד ברק (עבודה) ושר הביטחון לשעבר, שאול מופז (קדימה). מופז וברק מובילים במירוץ, מופז (עם 28%), מוביל על ברק (26%) בהפרש קטנטן, ויעלון במקום השלישי, עם 22%. ניתן היה לצפות מיעלון לנתון טוב יותר: אחרי הכל, זה היה השבוע שלו והזרקורים הופנו אליו. יתרה מכך, ברק אינו פופולרי, וזה היה גם שבוע של קסאמים בשדרות, באשקלון וביישובי עוטף עזה, מה שמן הסתם, לא הוסיף פופולריות לשר הביטחון המכהן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully