וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

37% מהציבור אינם חוסכים לפנסיה

אתי אפללו

20.11.2008 / 8:28

סקר חדש מעלה כי למרות הפסד של אלפי שקלים מתחילת השנה, 95% מהציבור לא עשו כל שינוי בהסדרי החיסכון הפנסיוני שלהם

בחודשים האחרונים רואים החוסכים בקופות הגמל, קרנות הפנסיה וביטוחי המנהלים את חסכונותיהם הולכים ומצטמקים. מתחילת השנה נמחקו מקופות הגמל 18%, כ-20% מביטוחי המנהלים וכ-10% בקרנות הפנסיה.

אף שאנו מפרישים כמה מאות שקלים בכל חודש לחיסכון, הוא הצטמק בכמה אלפי שקלים מתחילת השנה. "המזל שלנו הוא שרוב החוסכים לא ממש טורחים לקרוא את הדיווחים שהם מקבלים מקופות הגמל", אמר בחיוך מריר בכיר בשוק לפני כשבועיים.

המודעות למשבר הכלכלי גבוהה - 95% מהחוסכים שמעו עליו, ו-30% מהחוסכים חוששים לכספי הפנסיה שלהם עקב המשבר, אך רק 5% עשו משהו בנדון - כך עולה מסקר שערכה חברת מדגם לקראת ועידת הפסגה הפנסיונית שתיערך ב-23 בנובמבר על ידי TheMarker ובנק לאומי. ככל שגיל החוסכים במדגם עלה, הם היו מודאגים יותר.

מבין עושי המעשה האקטיווי, מחצית מושכים את הכספים, והשאר פונים לקופות הגמל כדי לברר את המצב או להעביר את הכספים למסלולים סולידיים. האדישות היחסית של הציבור מובילה לכך שלמרות התוצאות בספטמבר ובאוקטובר, הפדיונות מקופות הגמל הסתכמו "רק" ב-1.35 מיליארד שקל בספטמבר, ולא בכמה עשרות מיליארדים. אם כי בימים האחרונים חלה התעוררות מחודשת של פניות ובקשות לפדיונות מקופות הגמל.

למרות היקף הפדיונות הנמוך יחסית, השווקים עדיין נמצאים בקשיים, מכיוון שגם אלה שלא פדו את הכספים ועוברים למסלולים שקליים גורמים לפדיון של אג"ח קונצרניות בקופות הכלליות אותן הם עוזבים. בספטמבר, ובעיקר באוקטובר, ההעברות של כספי החיסכון למסלולים סולידיים הולכים ותופסים תאוצה.

בנוסף, אף שהציבור לא פודה בהמוניו את הכסף מקופות הגמל, מספטמבר חלה עלייה ניכרת בתלונות של חוסכים שמגיעות לתקשורת. מרבית התלונות הן על קושי לקבל מענה מבתי ההשקעות, סחבת בעת בקשה למשיכת כספים וחוסר שקיפות במנגנון השערוך שלפיו נקבע הסכום המדויק שנפדה מהקופה.

מהסקר עולה גם הנתון המדאיג, שמלווה אותנו שנה אחר שנה: יותר משליש מהמשתתפים בסקר אינם מכוסים בביטוח פנסיוני כלשהו (37%), וזאת למרות חוק פנסיית חובה שנכנס לתוקף לפני כשנה. בעקבות החוק הצטרפו למעגל מקבלי הפנסיה כמה מאות אלפי אנשים, אך לפי הסקר עדיין יש דרך ארוכה עד ששיעור החוסכים לפנסיה יהיה משביע רצון.

הכי פופולריות - קרנות פנסיה

מבין החוסכים לפנסיה, קרן הפנסיה היא מכשיר החיסכון הפופולרי ביותר. יותר ממחצית חוסכים בקרן פנסיה - לבד או עם מכשיר חיסכון נוסף, 45% בקופת גמל (לבד או עם מכשיר נוסף) וכשליש - בביטוח מנהלים (לבד או עם מכשיר נוסף).

על כך שהחוסכים לא טורחים לקרוא את הדו"חות ששולחות להם קופות הגמל וקרנות הפנסיה ניתן ללמוד מנתון נוסף - מבין החוסכים לפנסיה, כ-48% לא ממש יודעים כמה כסף יש להם בחסכונות לקראת הפנסיה. 28% יודעים בערך כמה יש להם, ו-24% יודעים בדיוק כמה כסף יש להם לגיל פרישה. גם כאן, ככל שהחוסך יותר מבוגר, הוא מודע יותר לחסכונותיו.

תמיד כדאי לשמוע עצה בקשר להשקעת כספי החיסכון הפנסיוני, בייחוד כאשר השווקים סוערים והחדשות לא טובות. עם זאת, מבין החוסכים לפנסיה, 27% לא מתייעצים לגבי החיסכון. 47% מתייעצים עם בן משפחה או חבר, 11% מתייעצים עם סוכן הביטוח ו-8% עם נציג בית השקעות.

רק 6% פונים לבנק לקבלת ייעוץ פנסיוני - מה שתומך, אגב, בטענת יצרני המוצרים הפנסיוניים כי כניסתם של הבנקים לייעוץ פנסיוני אינה מורגשת בשטח. הנתון מעורר תהיות לאור נתון אחר - 59% מהנשאלים ציינו כי הם יודעים מהו ייעוץ פנסיוני, ולמרות זאת, הרוב המוחלט לא הלך לקבל ייעוץ.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully