וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גיזה-זינגר-אבן נייר ומספריים

שרון שפורר

20.11.2008 / 7:10

BenchMarker



>> שווי השוק המרוסק של דלק נדל"ן נראה הרבה יותר מדהים כשנזכרים בהערכת השווי של חברת הייעוץ גיזה-זינגר-אבן מאוגוסט 2008. גיזה העריכה את שוויה של זרוע הנדל"ן של קבוצת דלק ב-3.5 מיליארד שקל. כבר אז היה מדובר בהערכת שווי גבוהה פי שלושה משווי השוק שלה. אלא שעתה, שלושה חודשים לאחר מכן, שווי השוק של דלק נדל"ן צנח לפחות מ-500 מיליון שקל - פחות משביעית מהערכת השווי המהוללת ההיא.

בגיזה עובדים קשה, אך זו לא הפעם היחידה שהם מפספסים את השוק. לפני המיזוג בין שלמה לניו קופל (שכיום נקראת שלמה החזקות) היא העריכה את ניו קופל ושלמה ביחד בכמיליארד שקל, אלא שהחברה הממוזגת נסחרת כיום לפי שווי של פחות מ-160 מיליון שקל.



במארס 2007 העריכה גיזה את טיב טעם ב-106 מיליון דולר. עתה שווה החברה של עמית ברגר וקובי טרייבטש 103 מיליון שקל. רק איש עסקים אחד לקח את ההערכה של גיזה ברצינות. מדובר בארקדי גאידמק, שכן ביולי 2007 הוא החליט לשלם על טיב טעם 200 מיליון דולר.



בנוגע לחברת לידמס, פיספסו בגיזה רק אפס אחד. כלכלני גיזה העריכו את לידמס לפני ההנפקה ביולי 2007 בשווי של 80 מיליון דולר. עתה היא נסחרת בפחות מ-8 מיליון דולר, אחרי שנחתכה ב-90% מאז הנפקתה - אחת ההנפקות הגרועות ביותר בבורסה של תל אביב בשנה האחרונה.



ואם בהנפקות עסקינן, קשה לשכוח שב-2007 העריכה גיזה את שיכון עובדים, החברה הבת מקבוצת שיכון ובינוי של שרי אריסון, ב-3.1 מיליארד שקל. אריסון לא הצליחה להוציא אותה להנפקה גם במחיר הנמוך ביותר ממיליארד שקל מההערכה הזו. כמובן שכמו רבים וטובים אחרים, בהם הבנקים והרגולטורים, חברות הדירוג והמשקיעים, גם לגיזה קשה היה לצפות את גודל המשבר שהביא לירידות מחירים חדות. ובכל זאת, המדגם האקראי שערכנו מלמד על השווי האמיתי של הערכות השווי של החברה. אולי צריכים אותן לדו"חות הכספיים, אולי להראות לבנקאים הלחוצים. בוודאי זה מסייע להכנסות של גיזה, אבל למי שבאמת רוצה ללמוד משהו על החברות - עדיף לחפש ניתוחים כלכליים במקום אחר.



מגיזה נמסר: החברה פועלת במקצועיות וענייניות מול לקוחותיה, כך עשתה בעבר וכך תעשה בעתיד. ניסיון לפגוע בשמנו הטוב באמצעות השוואת הערכות שווי למחירי שוק, שבימים אלה מונע בעיקר מפאניקה ולא משיקולים רציונליים, אינו נכון ואינו הוגן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully