וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברת חשמל תנפיק אג"ח למשקיעים מוסדיים במיליארד דולר

מאת אבי בר-אלי

20.11.2008 / 7:02

החלה בבחירת חתמים; בענף חוששים כי הנפקה תתבצע בריבית דולרית של 10%



ארבעה חודשים לאחר שהשלימה גיוס הון בהיקף של מיליארד דולר בארה"ב - תצא חברת החשמל לגיוס נוסף בחו"ל. בכוונת החברה לצאת בינואר הקרוב לגיוס הון נוסף בהיקף של כמיליארד דולר באמצעות הנפקת אג"ח למשקיעים מוסדיים - כך נודע ל-TheMarker. החברה כבר מנהלת בימים אלה את הליך בחירת גופי החיתום הבינלאומיים להובלת הגיוס שיובא בימים הקרובים לאישור הדירקטוריון. עם זאת, הנהלת החברה עדיין לא החליטה סופית אם תצא להנפקה אחת או תפצל את הגיוס לשני מועדים.



הגיוס נועד לממן את תוכניות הפיתוח של החברה ל-2009, אך בעיקר את החזרי החוב הגדולים יחסית של החברה בשנה זו המסתכמים בכ-6 מיליארד שקל. לנוכח המשבר הפיננסי בשוקי העולם, צפוי גיוס זה להיסגר בתנאים פחות אטרקטיווים מבעבר, ולפי הערכות, עלולה ההנפקה להיסגר בריבית דולרית של כ-10%.



חברת החשמל נדרשת מדי שנה לגיוסי הון בסך 3-4 מיליארד שקל למימון תוכנית הפיתוח של החברה ולהחזרי חוב בגין נטילת הלוואות או הנפקת אג"ח, המסתכמים (נכון לסוף הרבעון השני של 2008) בכ-43 מיליארד שקל. עם זאת, פרישת ההחזרים של חברת החשמל מורה על לוח סילוקים לא ישר - כשסכומי ההחזרים משתנים משנה לשנה, ולעתים בשיעור קיצוני. כך, ב-2008 נדרשת החברה להשיב 1.5 מיליארד שקל, אך ב-2009 יגיע סך ההחזרים שלו מחויבת החברה ל-5.9 מיליארד שקל, כאשר ב-1 במארס 2009 תידרש החברה לפירעון של כמה הלוואות בו-בזמן בסכום של כ-500 מיליון דולר.



לפני כמה שבועות גייסה החברה 250 מיליון שקל מבנק דקסיה-ישראל, ולפני כשלושה חודשים השלימה גיוס של מיליארד דולר בארה"ב, בהנפקה שאותה הובילו בנקי ההשקעות סיטי וליהמן ברדרס (שבינתיים קרס). ההנפקה נסגרה בריבית דולרית של 7.25%. תקופת ההחזר נקבעה לעשר שנים, והאג"ח נרשמו למסחר בבורסת סינגפור. שבוע לפני ההנפקה העניקה חברת דירוג האשראי מודי'ס דירוג אשראי של Baa2 להנפקת האג"ח המתוכננת ותחזית "יציבה". דירקטוריון החברה, בראשות מוטי פרידמן, אישר אז להנהלת החברה מסגרת אשראי של 2 מיליארד דולר, אך החברה ניצלה רק את מחציתה.



לפני כחצי שנה השלימה חברת החשמל גיוס של 250 מיליון דולר באמצעות הנפקת אג"ח שייסחרו בבורסה של סינגפור. האג"ח הופצו באמצעות בנקי ההשקעות גולדמן סאקס ודקסיה קרדיט לאחר חצי שנה של דיונים, שבהם נסוג גולדמן סאקס מכוונתו לגייס בעבור החברה כמיליארד דולר. לבנקי ההשקעות ניתנה הזכות לדרוש בתוך תשעה חודשים הנפקת אג"ח נוספת של החברה לתקופה של 10-20 שנה בסכום של עד 750 מיליון דולר. ואולם כפי שפורסם ב-TheMarker, המשבר הפיננסי העולמי והריבית הנמוכה יחסית שבה ניתנה ההלוואה (6.25%) צפויים להביא את גולדמן סאקס לוויתור על מימוש האופציה.



מחברת החשמל נמסר בתגובה: "חברת החשמל, אשר אינה ממומנת לצורכי פיתוח משק החשמל מתקציב המדינה, בניגוד לתשתיות אחרות, מגייסת מדי שנה כמיליארד דולר. הדירקטוריון אישר בתחילת השנה הנפקת אג"ח בסכום של עד 2 מיליארד דולר. במאי שנה זו גייסה החברה מיליארד דולר. החברה מתכוונת לגייס עד מיליארד דולר ברבעון הראשון של 2009".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully