וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התוכנית להעשרת הקבלנים

אריק מירובסקי

20.11.2008 / 7:31

מתקדמים לאחור



>> משרד השיכון הודיע כי התוכנית מיועדת "להגדלת ההיצע ולחיזוק הביקושים" בתחום הנדל"ן למגורים - אך על פי פרטי התוכנית נראה כי היא מיועדת במיוחד לחיזוק ולהעשרת הקבלנים.

הבה נבחן מה מבטיחה התוכנית לקבלנים: הפחתת מחירי קרקע במכרזי מינהל; הקלה בתנאי ערבויות חוק מכר וערבויות אחרות; הקלות גדולות בתנאים להשתתפות בפרויקטים ממשלתיים; התחייבות מדינה לרכוש דירות שיוקמו בפויקטים מסוימים והקבלנים לא יצליחו לשווק אותן; הגדלת סבסוד עלויות פיתוח; הקלה בתנאי ליווי בנקאי.



ומה יקבלו רוכשי הדירות? סיוע לרכישת דירות בפריפריה באמצעות מענקים, הפחתת ריביות והשתתפות בהחזרי משכנתא לתושבי פריפריה, ערבות מדינה למתקשים לקבל משכנתאות ותמיכה זמנית במתקשים בהחזרי משכנתא. וזה הכל, בעצם. תמיכה מאוזנת להפליא.



התוכנית משלבת בין תוכנית התמריצים לקבלנים של אריאל שרון מתחילת שנות ה-90 לבין תוכנית שרנסקי לעידוד רכישת דירות בפריפריה בתחילת העשור הנוכחי - ומוסיפה עליהן עוד כהנה וכהנה, במיוחד לקבלנים. ואולם אין בה ניסיון למצוא פתרון לבעיית היסוד של השוק - הגדלת הפערים בין המרכז לפריפריה.



כמעט מכל כיוון נראה כי התוכנית הוצאה ממגירה של התאחדות הקבלנים. היא מרעיפה על הקבלנים הטבות שאינם ראויים להן, מחזירה את השוק עשורים לאחור למעורבות ופיקוח יתר של המדינה, זורקת עצמות לרוכשי הדירות - וכרגיל, לא מסתכלת צעד אחד קדימה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully