וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוכנית בהאצה חלקית

מוטי בסוק

20.11.2008 / 8:04

משק במשבר



>> בצעד נדיר, ראש הממשלה, שרת החוץ, שר הביטחון, מרבית שרי הממשלה האחרים וגם הנגיד, כיבדו אתמול בנוכחותם את קבינט השרים לכלכלה וחברה, בישיבה שקיים על תוכנית החרום של האוצר. הנוכחות המאסיווית באה לומר כי הממשלה מייחסת חשיבות רבה לתוכנית האוצר, שנוצרה בתקופה קשה לכלכלה העולמית, ובתקופה לא פשוטה למשק המקומי, גם על רקע הבחירות המתקרבות.

הקבינט שמע את התוכנית, אך לא הצביע. כעת מגיע השלב הבעייתי יותר, לקראת יציאת התוכנית לדרך - העברתה לוועדת הכספים של הכנסת. חלק מרכזי בתוכנית, העוסק בתשתיות - בעלות עצומה של 21.7 מיליארד שקל - צריך לקבל את אישור הוועדה.



מדובר במהלך לא פשוט בימים רגילים, לא כל שכן בתקופה של בחירות. הוועדה לא תגיד תפסול את התוכנית, שכן אין לה אלטרנטיווה אחרת להציע, אך החשש הוא שחברי הכנסת יציגו דרישות שונות ומשונות.



תוכנית החרום של האוצר חלקית. היא מתייחסת לצד אחד של הבעיה הכלכלית בישראל, הצד הריאלי. היא כלל אינה נכנסת לנושא שוק ההון. אחת הסיבות לכך היא שחלק מראשי האוצר, וגם הנגיד, סבורים עדיין שכוחות השוק יכולים וצריכים לפתור את בעיות שוק ההון בישראל, כולל בעיות האג"ח הקונצרני, כולל הדילמה בשאלת רשת הביטחון לקופות הגמל וקרנות הפנסיה.



גם בתחום הריאלי, תוכנית האוצר חלקית. בניגוד לניסיון של ראשי האוצר לשווק את התוכנית כפרויקט על, מקיף עולם וחובק הכל. למשל, אין בתוכנית כל ניסיון לקדם את נושא התשתיות האנושיות, לפתור את מצוקת החדרים בבתי הספר (התוכנית תוסיף רק 500 כיתות לימוד חדשות), או לסייע למו"פ (תוספת של 350 מיליון שקל בלבד לתקציב המו"פ ב-2009) ולסטארט-אפים.



מה יש בתוכנית? שני אלמנטים חיוביים: ניסיון רציני להאיץ ולהרחיב את התשתיות הלאומיות בהשקעה של 21.7 מיליארד שקל, ומאמץ רציני לפתור את בעית האשראי של המגזר העסקי. יש לקוות כי האוצר אכן ריכז בתוכנית שלו פרויקטים בעלי עדיפות לאומית בהיקף של 21.7 מיליארד שקל - מה שלא הוצג במסיבת העיתונאים - וכי הממשלה תקים גוף מנהל שיפקח על ביצוע המהלך הגדול.



בתחום האשראי, הכין האוצר תוכנית נכונה הכוללת הגדלת מצאי האשראי במשק ב-3.3 מיליארד שקל. זאת במינונים נכונים, כמו הקמת קרן סיוע לעסקים בינוניים, בהיקף של כמיליארד שקל, תגבור קרן האשראי לעסקים קטנים ב-180 מיליון שקל, סיוע ליצואנים ב-500 מיליון שקל ועוד.



בכל מקרה, המשק זקוק, בוודאי בזמן משבר כלכלי עולמי, לממשלה מושלת ולתקציב מדינה מאושר. יש לקוות כי המשק יעבור את התקופה שעד הקמת הממשלה החדשה ועד אישור תקציב 2009 במינימום נזקים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully