וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית המשפט המחוזי זיכה מחמת הספק את נאשמי פרשת אורסיס

מאת עמית בן-ארויה

20.11.2008 / 8:32

השופטת דבורה ברלינר קבעה כי אפשר לפרש את התנהגות החברות אורסיס, אילקס וחברות החיתום לידר ובכורה כתום לב, וקיבלה טענתן כי לא היו שותפות להסדר שכלל עבירות שונות על חוק ניירות ערך



בית המשפט המחוזי בתל אביב קיבל אתמול את ערעור החברה הציבורית אורסיס, החברה הפרטית אילקס, וחברות החיתום לידר ובכורה וזיכה אותם מחמת הספק מעבירות שונות של ניירות ערך מ-95'.



אורסיס עוסקת בפיתוח מערכות תוכנה למעבדות רפואיות, אילקס היא חברה פרטית שמשווקת את מוצרי אורסיס. ב-93' החלה אורסיס את ההכנות לקראת הנפקתה בבורסה, שנמשכו כשנתיים. חברת החיתום לידר ריכזה את ענייני החיתום.

אחראי חיתום בלידר, אהוד ליבמן, הבהיר למשה בן שאול, בעל השליטה באורסיס, שהשוק בשפל ומניית אורסיס צפויה לרדת לאחר ההנפקה. בתגובה הודיע בן שאול כי ירכוש את המניות שהציבור לא ירכוש במחיר ההנפקה.



בפברואר 95' פורסם התשקיף. לציבור הוצעו 265 אלף מניות רגילות במחיר 40 שקל למניה. בתשקיף התחייבו החתמים לרכוש את המניות שהציבור לא יזמין. מנגד עמלת החיתום הכוללת היתה 10% מהתמורה הכוללת שתתקבל בהנפקה.



הציבור לא נענה להצעה. במארס 95' נערכה פגישה במשרדי לידר בנוכחות בן שאול, נושאי משרה נוספים ונציגי החתמים. האחרונים העלו חשש מפני כישלון ההנפקה עקב אי היענות הציבור להצעה שבתשקיף. בעקבות זאת, נוצר לכאורה הסדר: כל חתם יוכל למכור בימים הראשונים של המסחר כ-40% מהמניות שהוזמנו בחשבונות הקשורים אליו תוך תיאום בין כל המעורבים ומבלי להודיע לרשות ניירות ערך או לבורסה. כך זכו החתמים לעמלות הפצה מבלי לקחת סיכון לגבי 40% מהמניות שהזמינו בהנפקה.



בסוף מארס 95' הזמנות החתמים והחשבונות הקשורים אליהם היוו 96.7% מכמות המניות שהוצעו בהנפקה. סך כל העמלות וההטבות שקיבלו החתמים עמד על כ-1.6 מיליון שקל.



ב-98' הוגש כתב האישום. שופט בית משפט השלום עמירם בנימיני הרשיע את המעורבים בקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, הנעה בתרמית לרכוש ניירות ערך והשפעה בתרמית.



אורסיס, אילקס, לידר וחברת החיתום בכורה ספגו בדצמבר 2004 קנס כספי בסך 250 אלף שקל. בן שאול ויעקב דנציגר, בעל מניות בבכורה, נידונו לחצי שנה עבודות שירות וקנס בסך חצי מיליון שקל. אהוד ליבמן, נידון לשנת מאסר בפועל וקנס בסך חצי מיליון שקל.



"קיים ספק ממנו רשאים המערערים ליהנות"



הזיכוי של השופטת דבורה ברלינר, שישבה בראש הרכב שכלל גם את השופטים זאב המר ותחיה שפירא, מתבסס על כך שההסדר בין הצדדים נכרת ב-23 במארס 2005 ואילו התשקיף פורסם בסוף פברואר 2005. נקודת המוצא של ברלינר היתה שאין טעם בהסדר זה. מבחינת אורסיס, הצעדים המכריעים כבר בוצעו, התשקיף כבר פורסם וההסכמים עם החתמים כבר נחתמו. ההיגיון בעריכת ההסדר הוא בשכנוע חתמים להצטרף להסכם החיתום.



באשר לחתמים, אמרה ברלינר, חוסר ההיגיון בולט ומובהק עוד יותר: אם חששו מהשקעת כסף בהנפקה, הרי היו צריכים להבטיח את עצמם לפני ההנפקה.



לדברי ברלינר, "העובדות שהוכחו, יכולות להתיישב גם עם דרך פעולה תמת לב, וחסרת כוונה פלילית. די בקיומה של האפשרות לפרשנות מעין זו כדי להביא למסקנה שקיים ספק סביר, ממנו רשאים המערערים ליהנות".



נימוק אחר לזיכוי נובע מהתנהגותם הלא עקבית של החתמים. אם היה הסדר, הרי היו מתנהגים באופן מתואם. כך גם הדבר בנוגע לבן שאול, "לאורך כל הדרך בן שאול האמין במניה. הוא רצה לחזור בו מההנפקה בשל ערך החברה הנמוך שנקבע על ידי החתם", קבעה. היא הוסיפה כי רצון להגדיל את האחזקות הוא לגיטימי ויכול להיות מניע לרכישה. לדבריה, התופעה של בעלי שליטה שקונים את מניות החברה בבורסה סמוך להנפקה היא תופעה מקובלת.



אורסיס, אילקס ובן שאול יוצגו על ידי גיורא אדרת, נתי שמחוני ואורן אדרת. לידר יוצגה על ידי עורכי הדין רם כספי ויאיר כספי, בכורה ודנציגר על ידי עו"ד יעל גרוסמן וליבמן על ידי עוה"ד ליפא מאיר ואלון פומרנץ.



מדוברות משרד המשפטים נמסר כי הפרקליטות לומדת את פסק הדין ותגבש החלטה האם לערער עליו בשבועות הקרובים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully