וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיצד לרשום רווחי הון בשוק צולל?

שלומי שוב

20.11.2008 / 8:32

IFRS בשטח



>> בהתאם לתפישה החשבונאית הקיימת, ירידה או עלייה בשיעור האחזקה בחברה בת מטופלת באופן דומה למכירה או רכישה של נכס רגיל ולכן מובילה לרישום של רווח או הפסד הון. אלא שהתפישה החשבונאית החדשה מתייחסת לירידה או עלייה בשיעור האחזקה בחברה בת בראיית הדו"חות הכספיים המאוחדים כפעולה במישור ההוני: כהנפקת "מניות הקבוצה" לבעלי מניות המיעוט או כרכישה עצמית של "מניות הקבוצה", בהתאמה.

תפישה זו, שתיכנס לתוקף ב-2010, רואה בבעלי מניות המיעוט חלק אינטגרלי מבעלי המניות של הקבוצה. כך, למשל, רווח ההון של 220 מיליון שקל שרשמה שטראוס גרופ ברבעון השלישי כתוצאה מהנפקת 25% מפעילות הקפה לטקסס פסיפיק (TPG) לא היה נרשם כלל בתפישה החדשה.



במצב השווקים הנוכחי, העסקות השכיחות משקפות מצב הפוך שבו חברות אחזקה אוספות מניות של חברות בת שהונפקו בעבר. במצבים אלה הדיסקאונט על ההון העצמי מביא לתוצאות חשבונאיות מפתיעות. המקרה של דסק"ש, שהציעה השבוע לרכוש מהציבור 650 אלף מניות של נכסים ובניין, ממחיש זאת היטב. המחיר המוצע (126 שקל למניה) משקף רק כ-32% מההון העצמי לסוף הרבעון השלישי, ולפיכך שקל אחד של השקעה יוביל לרישום רווח של 2 שקלים. בחישוב פשוט, אם הצעת הרכש תתממש במלואה, ייווצר לדסק"ש ברבעון הרביעי רווח של כ-160 מיליון שקל.



לפי התפישה הקיימת, במקרה של גידול בשיעור האחזקה בחברה בת, יש לחשב מוניטין נוסף. ואולם, מכיוון שמחיר הרכישה נמוך מההון העצמי, נוצר הפרש שלילי שמכונה "מוניטין שלילי".



ה-IFRS קובע כי יש להכיר ב"מוניטין שלילי" כרווח מיידי וזאת על בסיס ההנחה שאם נרכשו מניות של חברה מוחזקת במחיר נמוך יותר מהחלק שנרכש בשווי ההוגן של הנכסים המזוהים נטו, הרי שמדובר ברכישה במחיר זול. יש לציין כי אותו "מוניטין שלילי" הוביל את דסק"ש לרשום גם ברבעון השני של השנה רווח של כ-28 מיליון שקל כתוצאה מרכישת מניות נכסים ובניין (כ-6%).



הצירוף של התפישה החשבונאית הקיימת והטיפול ב"מוניטין שלילי" יוצר כיום מצב מוזר ביותר שבו רישום רווחי הון גדולים נעשה לא רק במקרה של ירידה בשיעור אחזקה בחברה בת עתירת שווי, אלא גם ברכישת מניות של חברה בת בדיסקאונט עמוק על ההון העצמי.



לא ניתן להתעלם מכך שלחשבונאות יש תפקיד חשוב במערכת השיקולים של חברות ציבוריות בכלל ושל חברות האחזקה בפרט ולכן יש לצפות כי התפישות החשבונאית ישפיעו על ההתנהגות העסקית.



כאשר מדובר באחזקות בחברות בת עתירות שווי, צפוי שהחל מה-1 בינואר 2010 תהיה עדיפות לביצוע רכישות או מימושים שיגרמו להשגה או לאיבוד שליטה. הדבר נובע מכך שבהתאם לתפישה החדשה מעברים מהשפעה מהותית לשליטה ולהפך יובילו לרישום של רווחי הון בגין נתח האחזקה שהיה קיים לפני העסקה או שנותר אחריה.



לעומת זאת, יש להניח שחברות שמעוניינות כיום לצמצם אחזקות בחברות בת - גם בדיסקאונט - יעדיפו דווקא לבצע אימוץ מוקדם של התפישה החדשה, ולהימנע מהכללת ההפסד בתוצאות.



-



הכותב הוא יועץ IFRS ומחבר הספר "IFRS: חשבונאות פיננסית חדשה"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully