וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על הפחד, והפחד מהפחד

אורן פרנק

20.11.2008 / 8:33



הנה מעט ממה שכתב צ'ארלס דארווין על הפחד, שנים רבות לפני שגורדון גקו בא לעולם: "לרוב קודמת לפחד הפתעה. וכל כך דומות הן שתי התחושות, ששתיהן מובילות להגברה מיידית של הראייה ושל השמיעה.



"בשני המקרים העיניים והפה קרועים לרווחה והגבות מורמות מעלה. האדם המפוחד קופא קודם כל על מקומו כפסל חסר נשימה, או כורע באופן אינסטינקטיווי כאילו הוא מבקש להסתתר. הלב פועם מהר ובאלימות, עד כדי כך שניתן להרגישו מתדפק כנגד בית החזה... את ההשפעה של הפחד על העור אנו רואים בזיעה הקרה שמבצבצת מיד... השיער סומר, והשרירים הסמוכים אל העור רוטטים ורועדים. יחד עם ההפרעה בפעילות הלב, גם הנשימה מואצת ורדודה. בלוטות הרוק כושלות ומותירות את הפה יבש, נפתח ונסגר לחלופין בתדהמה".

באופן לא מפתיע הגיע לפני שבועות ספורים מדד פחד המשקיעים בוול סטריט (VIX) לרמה הגבוהה ביותר מאז הושק ב-1990, ומאז הוא מתנהל לו בגבהים מבהילים. לכאורה ישנן סיבות מצוינות לבעתה. אף שעדיין חסרה לנו פרספקטיווה, נראה שאנו עדים לשבר בתפישת העולם שעומדת בבסיס קיומה של וול סטריט כאייקון כלכלי ותרבותי.



עשורים של שקרים גסים, מניפולציות חסרות מעצורים ומשכורות אגדיות מתנפצים אל סלע המציאות הכלכלית של השקעות גרועות וניהול מזעזע. פקיעת בועת האינטרנט בתחילת העשור הנוכחי לימדה אותנו שאין "כלכלה חדשה", וגם בעולם של טכנולוגיה יש צורך במודל עסקי. בועת וול סטריט שתמשיך להתאייד ברחבי העולם בשנה-שנתיים הקרובות תלמד אותנו כנראה (שוב) שאין ארוחות חינם או על חשבון הברון, אי אפשר לשקר לכולם כל הזמן, וחוק שימור המסה חל גם על כסף.



הרגולציה חוזרת ובגדול - אני מניח שקודים אתיים ייכתבו כדי שלא נגיע שוב למצב שבו צעירים בני 20 ומשהו שהלחינו את המושג OPM (Other people's money - כספם של אנשים אחרים) ינהלו מאות מיליוני דולרים של אזרחים מן המניין שהושגו בעבודה קשה. ילדים פיננסיירים שההכשרה העיקרית שלהם לתפקיד היתה מעקב קפדני אחר דמי הכיס שלהם בילדותם, לימודים בקולג' יוקרתי - וכמובן קרוב משפחה בליהמן, סולומון או ברוקס ברדרס.



אז נכון שעדיין לא רואים אנשים שכורעים בבהלה בשדרות מנהטן מול מסכי המניות, אבל את הפחד אפשר גם אפשר להרגיש בהתנהלות היום-יומית בארה"ב. השבוע ירה מפוטר היי-טק טרי למוות במנהליו לשעבר בחוף המערבי, וישנן שמועות שאמנם הצריכה הפרטית במגמת ירידה חריפה, אבל צריכת המשקאות החריפים באופן פרטי במגמת עלייה.



אז כדי לחקור את תולדות הפחד יצאנו בפה יבש לרחובות מנהטן ופגשנו מדגם לא מייצג ולא אקראי:



ביל, אנליסט באנליזה: "רוזוולט כבר אמר שהדבר היחיד שממנו עלינו לפחד הוא הפחד עצמו, אז בוא נרגיע. הכל שטויות. מדובר בדיסאינפורמציה של הממסד ובליבוי שיטתי של תרבות הפחד. אני עוקב אחרי הניסוחים שאמצעי התקשורת מפיצים וברור לחלוטין שיש כאן זריעת בהלה מכוונת: זו הדרך היחידה למנוע מהציבור להתמרד אם וכאשר יעכל באמת את סדר הגודל של הרמייה והנבלה שנעשו נגדו. החבר'ה של ה-OPM גנבו כל כך הרבה עד שאפילו הם הבינו שצריך לעשות RESET ולהתחיל מחדש.



"אגב, שים לב שאלה שיושבים כיום בשלטון ומחלקים את הון החילוץ לחבריהם הם אותם אנשים שעבדו בוול סטריט לפני המשבר. אם תמשיך לעקוב, תגלה שהם ישובו לשם מיד עם סיום המיתון - בדיוק בזמן לגל הבונוסים הבא. מי שישלם גם הפעם את המחיר הוא האזרח החמור. מס ההכנסה יעלה בארה"ב ל-50% בשנים הבאות וכך נממן כולנו את החגיגה שהיתה, ונתכונן לחגיגה הבאה. זוכר את המיתון של 2001? של 1987? גם אני לא. שוכחים מהר. אני מבטיח לך שבדצמבר 2010 כבר יהיו בונוסים שמנים, ולטרמן יחזור להתמחות בבדיחות על חזירים".



בריטני, סמנכ"לית בעדי יהוה: "אני מפחדת רק מדבר אחד, מהשטן. אנחנו קרבים לסוף העולם. ראית אפוקליפסה עכשיו? בקרוב נראה פיטורים של מיליונים, האבטלה תקפוץ למספרים דו-ספרתיים כבר ב-2009 והטריליארדים שנמחקו מחשבונות הבנק של כולם יהיו מכשול גבוה מדי בעבור הממשל - בייחוד ממשל שחור וחסר ניסיון בהתמודדות עם הכופרים בארה"ב ושאר העולם.



"זהו סופה של האימפריה. ג'נרל מוטורס, קרייזלר ופורד יפשטו רגל עוד לפני כריסמס, ומאות אלפי מפוטרים מיואשים יפשטו על הבנקים והמוסדות הפיננסיים בחיפוש אחר נקמה בעובדי השטן של וול סטריט - מה שיביא את האובמה להכרזה על משטר צבאי ולשיסוי המשמר הלאומי בהמונים הרעבים. אלה בתורם יהפכו את החלק הדרומי של מנהטן לעיי חורבות. בן לאדן יכריז שזו עונשה של ארה"ב כפי שציווה הנביא מוחמד, ואני מאמינה שרק תחייתו של ישו, שמתוכננת כנראה ל-2012, יכולה לשנות את סוף העולם שצפוי בלעדיו. עכשיו תסלח לי, אני ממש חייבת לחזור לאשפוז יום".



מייקל, גאון שיווק בכיר: "ממה בדיוק יש לפחד? ואיך זה יעזור? או קונטרייר מון שר שפן. כבר שנים לא הייתי כל כך שמח ומרוצה. תראה, בעבורי, עשורים של פילוסופיה כלכלית עקבית וחסרת אחריות שלפיה תמיד הקפדתי לבזבז יותר ממה שאני מרוויח סוף סוף נושאים פרי. אין לי, מעולם לא היה לי ולעולם לא יהיה לי סנט בוול סטריט.



"כל מי שאני מכיר סופר את הכסף שאין ולוקח כדורים. לי יש דירה במנהטן שקניתי לפני הבועה. אני מרוויח טוב, מבזבז מצוין ואחרינו המבול. תגיד, קראת את ימי פומפיי האחרונים? אכול ושתה כי מחר הבועה הבאה ולמי בכלל אכפת? בינינו, עשיתי צעד אחד גדול כדי להתמודד עם המיתון - הפסקתי לקרוא עיתונים כלכליים. מי צריך את כל ההיסטריה והפאניקה? שמע, יש בסאקס סיילים מפחידים, מתאים לך שופינג אחרי העבודה? אולי דרינק? יהיה גדול".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully