וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיסול ממוקד

מאת חיים הנדוורקר | ניו יורק

20.11.2008 / 8:33

מכירות סוף העונה בניו יורק מתחילות באופן מסורתי בדצמבר, אבל המשבר הכלכלי אילץ את החנויות להציע כבר עכשיו הנחות מפליגות. ובכל זאת, הלקוחות לא תמיד מתפתים לקנות וטוענים שהמחירים עדיין גבוהים מדי



שעת צהריים בכלבו הגדול בלומינגדיילס. המוני קונים מציפים את המעברים, ובוחנים בעיקר את מדפי הבגדים. רק לפני שבוע-שבועיים הכלבו היה שומם. עכשיו הכל השתנה - לפחות למראית עין.



מה קרה? הנהלת הכלבו החליטה לערוך סייל ענק: 40% הנחה על רוב פריטי הלבוש. ובכל זאת, רוב הלקוחות אינם קונים. "המצב הכלכלי קשה", אומרת אחת מהם. "יש פחות כסף בארנק, אבל גם אם אני רוצה לקנות משהו הצבעים השנה פשוט נוראיים. הצבע השולט הוא אפור. מי צריך כל כך הרבה אפור כשמצב הרוח כל כך מדוכדך?"

בארני'ס בשדירות מדיסון, אחת מחנויות היוקרה של ניו יורק, שוממת. הסיילים עדיין לא הגיעו לכאן. המוכרים מפטפטים זה עם זה. מישהו נכנס ובודק ז'קט, ממשש עניבה. שתי לקוחות עוברות במחלקת הנשים. כאשר לקוח אקראי נכנס המוכרים מתנפלים עליו, ומפעילים את כל קסמיהם. הם מנסים לפתח שיחה על המצב ולהבין אם המשבר הכלכלי פגע בו באופן קשה. אם לא - הם ימשיכו לנדנד עד שיקנה.



החנויות בניו יורק, בעיקר בתחומי ההלבשה, עורכות בימים אלה סיילים גדולים כדי להתמודד עם המשבר הכלכלי. חנויות היוקרה מציעות בדרך כלל 40% הנחה. על חלונות הראווה זועקים מספרים מאירי עיניים כמו 50% ו-60% הנחה. חלק מהחנויות מציעות מבצעים של "קנה בגד אחד וקבל את השני בחינם או בחצי מחיר". כולם נמצאים בסייל או בדרך לסייל.



הסיילים מתחילים בדרך כלל בדצמבר, אחרי חג ההודיה, אבל השנה הם יוצאים לדרך כמה שבועות קודם לכן. חג המולד עדיין רחוק, אך מצב העסקים גורם לסוחרים להוציא את תאורת חג המולד מוקדם מהרגיל. זה טריק מקובל בימים של משבר, שאמור לעורר את תאוות הקניות של הניו-יורקים, אבל לא מצליח בימים אלה.



ארמני עדיין יקרים



לאחר השנים הגדולות של הצרכן האמריקאי, שבהן הוא הוציא סכומי כסף גדולים, כיום הוא נמנע מקניות שאינן הכרחיות. ואם כבר קונים - בוחרים מוצרים שאינם מנקרי עיניים. זה לא הזמן לקנות מעילי פרווה - לאו דווקא מפני שהחורף מתאחר, אלא מפני שבימים שבהם אנשים מאבדים את חסכונותיהם ואת מקום עבודתם מאוד לא "קול" להתהדר במוצרי פאר.



הכותרות בעיתונות האמריקאית עגמומיות בהתאם. "וול סטריט ג'ורנל" מספר שהחגיגה הגדולה בחנויות הסתיימה. "ניו יורק טיימס" מדווח שצפוי מספר גבוה במיוחד של לקוחות שיחזירו את המוצרים שקנו.



לא פלא שרשת החנויות שעושה בימים אלה את העסקים הכי טובים היא וולמארט, שמתמחה במוצרים זולים. בניגוד לרוב הרשתות, שעסקיהן מידרדרים, העסקים שלה דווקא צומחים. בחנויות הרשת אפשר למצוא מעילים וז'קטים לנשים במחירים מצחיקים של 12-20 דולר. גם בעבר רבים קנו בוולמארט, אבל זה לא היה פופולרי במיוחד להודות בכך. כיום כבר לגיטימי לקנות שם, גם בעבור מי שהפרוטה מצויה בכיסו.



ישראלי שיגיע למנהטן במטרה לקנות עד אובדן נשימה עלול לאחר את הרכבת. חנויות היוקרה, דוגמת ארמני בשדירות מדיסון, מציעות את מרכולתן ב-40% הנחה רק אחרי שאנשיהן התקשרו בשבועות האחרונים ללקוחות הקבועים והציעו להם את מיטב המוצרים הכלולים בסייל. האביזרים שהמקורבים לצלחת לא קנו - מוצעים כעת לציבור הרחב.



פרט לכך, בארמני לא הכל נמכר במסגרת הסייל: בגדי חורף כן, עניבות לא. גם אחרי ההנחה מאוד יקר שם. חליפות עסקים, למשל, עולות 4,000 דולר, והן נשארות יקרות גם לאחר שמורידים ממחירן 40%. אם תבחרו במעיל מעור איל עדיין תצטרכו להיפרד מ-2,000 דולר. מתברר שבארמני מאמינים כי יש אנשים שמסוגלים ורוצים לשלם מחירים כאלה.



לא רק בארמני נוהגים כך: רוב החנויות החשובות, כמו בארני'ס, ברגדורף, גודמן ומייסיס, מציעות ללקוחותיהן הקבועים את הסחורה לבחינה ראשונה. קונה בעל קשרים יוכל לבחור את הבגדים שמוצאים חן בעיניו, ובחנות ישמרו אותם בעבורו לימי הסייל.



אם אתם מגיעים לניו יורק, בדקו היטב היכן יש סיילים. גם אם מצאתם אותם, הביאו בחשבון שסייל היום לא אומר בהכרח שגם מחר יהיה סייל באותה חנות. נכנסתי לחנות של בננה רפבליק במנהטן ושילמתי 15 דולר על מכנסי ג'ינס, שבימים כתיקונם נמכרים ב-80 דולר. שלושה ימים מאוחר יותר רציתי לקנות זוג נוסף, אבל המחיר כבר קפץ.



המציאות האמיתיות - בינואר



כאשר משוטטים ברחובות אפשר למצוא חנויות קטנות שמציעות סיילים עם מחירים פנטסטיים. חנות התיקים Cleo & Patek ברחוב 57 מציעה 60% הנחה על כל המלאי. חנות התיקים פרלוז בשדירה השישית מציעה 60% הנחה על כל התיקים. נעלי רוז מציעים עד 60% אחוזים על רוב זוגות הנעליים.



הבעיה היא שפעמים רבות אלה לא הנחות של ממש: יש סוחרים שמנצלים את אווירת הסיילים כדי להוציא סחורה ישנה מהמחסנים. לכן מוטב לקנות בחנות עם מוניטין, וחנויות כלבו בטוחות יותר מבחינה זאת.



מצד שני, יש חברות שהאסימון עדיין לא נפל אצלן. כזו היא חברת פטגוניה, שמוכרת בין השאר מעילים וביגוד לחורף. פטגוניה רוכבת כבר שנים רבות על הגל הירוק: היא תומכת בהצלת יערות, בהצלת בעלי חיים ובשאר מעשים טובים להצלת הסביבה, ונהנית מאהדת הלקוחות. אבל בדבר אחד לא כל כך חזקים בפטגוניה - במחירים.



ג'יין, שנכנסה לחנות בשדירות קולמבוס, בחנה מעיל שחור. המוכר שיבח בהתלהבות את המעיל והבטיח: "יש במעיל הזה סיבים שיחממו אותך גם בימים קרים במיוחד". כאשר ג'יין ניגשה לקופה היא הופתעה לגלות שהמעיל הזה עולה 600 דולר. היא חייכה באדיבות למוכר ואמרה "אני רוצה לחשוב על זה" בנימוס אמריקאי טיפוסי. בדרך החוצה היא צחקה: "האנשים האלה פשוט יצאו מדעתם. אולי הם לא שמו לב אבל אנחנו נמצאים כעת במשבר כלכלי".



זה הזמן המתאים לקניית מוצרי אלקטרוניקה. רשת סירקט סיטי מובילה את הסיילים בתחום. הרשת נכנסה לקשיים פיננסיים חמורים ופנתה לבית המשפט כדי לבקש הגנה מפני פשיטת רגל. כחלק מניסיונות השיקום של החברה מנהליה מנסים למכור את המלאי, ולכן אפשר לקנות את המוצרים בהנחות של כמה מאות דולר. טלוויזיה סוני 52 אינץ' בחדות גבוהה מוצעת ב-2,000 דולר. טלוויזיה סמסונג 42 אינץ' מוצעת ב-2,300 דולר. אם תלכו לחנויות אחרות למוצרי אלקטרוניקה, כמו רשת בסט ביי, ותוכיחו שבסירקט סיטי הציעו לכם טלוויזיה במחיר מופחת - תוכלו לקנות שם את אותו מוצר במחיר זהה ולפעמים אף נמוך יותר - כפיצוי על כיתות הרגליים שלכם.



אם אתם מחפשים מציאות במחירים נמוכים יותר כדאי לכם לחכות. ההערכות הן שהסיילים הגדולים יותר יתחילו ב-15 בדצמבר, אחרי שלסוחרים ולרשתות תהיה תמונה מדויקת יותר על גודל המשבר. מי שרוצה להשיג מציאות של ממש מוזמן להמתין עד לינואר, לאחר חג המולד . אז יתחילו מכירות החיסול והחגיגה תהיה גדולה.



ובינתיים בישראל: המבצעים הגדולים עוד לפנינו



בישראל אין אסטרטגיה של מכירות סוף עונה הפועלת לפי תאריכים מדויקים, אך ברגע שרשת אחת יוצאת במבצעים - האחרות צועדות בעקבותיה. כאשר הצרכן הישראלי מסתובב בימים אלה בקניונים ובחנויות האופנה הוא כבר יכול לראות מבצעים, כפי שנהוג מדי שנה בתקופה זו. יש שיקראו לזה סוף עונה ויש שיקראו לזה מבצע חורף, אבל התוצאה היא מבצעים כמו "קנה ב-300 שקל ושלם רק 200 שקל" ברשת פוקס, 30% הנחה בקרייזי ליין על מגוון הפריטים, 50% הנחה על המוצר השני ב-NO NAME ועוד.



"בוועידת הקניונים שהתקיימה בשבוע שעבר טענו בכירי ענף רשתות האופנה כי המשבר לא משפיע או ישפיע עליהם, אבל הם דיברו מתוך האינטרס שלהם", אומר תמיר בן שחר מבעלי חברת הייעוץ הכלכלי צ'מנסקי, בן שחר ושות'. "כל מי שעוסק במקרו כלכלה מדבר על האטה וצופה פחות ביקורים בקניונים ופחות קניות. הרשתות החזקות ימשיכו לשלוט ואילו החלשות ייעלמו". לדברי בן שחר, המבצעים שאנו רואים היום בחנויות לא קשורים למשבר - אף שהוא בהחלט עומד בפתח.



אם נבדוק באיזה שלב של החורף התחיל הצרכן ליהנות ממבצעים בשנה שעברה, נגלה כי הרשתות לא הקדימו השנה את הסיילים. בן שחר טוען כי " יש עכשיו לחץ תזרימי על הרשתות הקמעונאיות. החורף לא הגיע ובחנויות האופנה אין כבר שום דבר שקשור לסתיו, ולכן חלק מהרשתות נכנסו לשלב הראשון של מכירות סוף העונה".



ומי נהנה? הצרכן שעדיין יכול להרשות לעצמו להוציא כסף על בגדים. אם הוא יחכה קצת, עד לחודש הבא, הוא יהנה עוד יותר - המבצעים הגדולים עדיין לפנינו. גם הקניונים לוקחים חלק בניהול מדיניות סופי העונה ומבצעי החיסול - הצרכן הישראלי זוכה באחרונה לימי מכירות כוללים הנקבעים על ידי הקניונים, שמתפארים בהנחות בשיעורים גבוהים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully