וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המיתון טוב לחברות התעופה המוזלות? תלוי את מי שואלים

מאת קרוליין ברדרס

20.11.2008 / 8:32

ריאנאייר ואיזיג'ט, שתי חברות התעופה המוזלות הגדולות באירופה, חלוקות בנוגע לדרכי ההתמודדות עם המשבר



ניו יורק טיימס

>> רוב אנשי העסקים חוששים מפני מיתון. אבל לא מייקל אולירי, מנכ"ל ריאנאייר, חברת התעופה המוזלת הגדולה באירופה. "אנחנו אוהבים מיתון", אמר או'לירי בראיון שנערך באחרונה. "ההתפתחות הטובה ביותר עבורנו החורף היא מיתון עמוק וטוב".



מי שאינו שותף לדעה זאת הוא הענק השני של תעשיית חברות התעופה המוזלות באירופה: סטליוס האג'י-יואני, מייסד איזיג'ט, המתחרה הגדולה ביותר של ריאנאייר. השוני בין השניים, וחוסר הוודאות שאופף את תעשיית התעופה בימים אלה, הודגשו במיוחד ביום שלישי, כשהאג'י-יואני דחק בהנהלת איזיג'ט לאמץ בדיוק את אותו סוג של זהירות שאו'לירי משליך לכל הרוחות.



או'לירי, שלעולם אינו נרתע מקרב ואפילו מברך תביעות הנוגעות לקמפיינים הפרסומיים השנויים במחלוקת של החברה בתור יחסי ציבור בחינם, מאמין שההאטה המתקרבת תפעיל לחץ על חברות התעופה הקטנות יותר להפחית את מספר הטיסות - מה שיאפשר לחברה בראשותו להיכנס ולמלא את הפער.



או'לירי אמר כי בכוונתו להרחיב את ריאנאייר. הוא טען שהוא יכול להכפיל את רווחי החברה ואת כמות הנוסעים שלה עד 2010, למרות הסימנים לירידה בטיסות קצרות טווח. לטענתו, יכולה ריאנאייר להרוויח מירידת מחירי הדלק ועלויות העבודה, ואף מהאפשרות שחלק מחברות התעופה ייוותרו ללא מזומנים וייאלצו לקצץ בהזמנות למטוסים חדשים.



ויכוח סוער בחדר הישיבות



האג'י-יואני, יליד יוון, מחזיק ב-30% ממניות איזיג'ט, הפועלת בלונדון, ומשמש בה דירקטור. ביום חמישי הוא קרא לנקוט אסטרטגיה מנוגדת לשל אולירי. "אנו חייבים להתמקד בתחזיות תזרים המזומנים ולא בהטסת עוד נוסעים", אמר האג'י-יואני - לפי סוכנות הידיעות איי.פי.



בצעד שהצית ויכוח סוער בחדר הישיבות, טען האג'י-יואני כי ההנהלה מתכחשת למציאות ואמר שהחברה צריכה לשלם דיווידנד, לצמצם את התרחבותה ולפקח על ניהול המזומנים.



איזיג'ט דיווחה על ירידה של 45% ברווח הנקי, ל-124.6 מיליון דולר, בשנת הכספים שהסתיימה ב-30 בספטמבר, לאחר שהעלייה במחירי הדלק למטוסים שחקה את הכנסות החברה. רווחי ריאנאייר ירדו בכמעט 80% בששת החודשים שהסתיימו ב-30 בספטמבר - גם זאת בעקבות הזינוק במחירי הדלק.



כמה אנליסטים אמרו כי הם חוששים שאו'לירי בטוח יתר על המידה ביכולתו להתגבר על המיתון, וכי הוא מותח את גבולות היכולת של חברת התעופה שלו בכך שהוא רוכש מטוסים נוספים ומתכנן להגדיל את קיבולת הנוסעים של החברה באיטליה ובספרד. "המיתון לא טוב לאף אחד, גם לא לריאנאייר", אמר ניק ואן דן ברול, אנליסט לתעשיית התעופה במשרדי BNP פאריבה בלונדון.



ריאנאייר מימנה את רכישת מטוסיה ל-18 החודשים הבאים; עד ספטמבר 2009 תוסיף החברה 58 מטוסים לצי שלה. בשעה שחברות אחרות מפחיתות את תדירות הטיסות, משביתות מטוסים ומבטלות קווים, ריאנאייר ממלאת את הפער, ומגדילה את נתח השוק שלה בעזרת תעריפי טיסה מוזלים.



חלק מהאנליסטים חוששים כי הצלחת או'לירי עלולה לגרום לו לקחת סיכונים מיותרים, בשעה שעליו לנקוט משנה זהירות בהקצאת המשאבים שלו.



הספקנים מצביעים על בעיה נוספת: ההגעה לנמלי התעופה הקטנים יותר, בהם משתמשת ריאנאייר לרוב, עשויה להיות יקרה יותר ולעלות 200 יורו ויותר לנסיעות הלוך ושוב - מה שעלול לפגוע באטרקטיוויות המחירים של ריאנאייר. או'לירי, מצדו, בטוח שהמיתון יגביר את הביקוש לטיסות מוזלות. "מעולם לא היה זמן טוב יותר עבורנו לצמיחה", לדבריו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully