וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמישה גברים לבנים נשבעים

דפנה מאור

20.11.2008 / 8:33



חמישה גברים לבנים עומדים חגיגית מול נציגי האומה האמריקאית ונשבעים בהרמת יד. החמישה הינם כמה ממנהלי קרנות הגידור הגדולות בעולם. הם התייצבו לפני שבוע מול ועדת הפיקוח והרפורמה של בית הנבחרים בקונגרס, כדי לתת עדויות על ענף קרנות הגידור. כל אחד מהם השתכר בשנה שעברה יותר ממיליארד דולר, אך שילם מס הכנסה של כ-15%.

קרנות הגידור נוצרו ככלי השקעה מסוכן אך רווחי במיוחד למשקיעים עשירים ומתוחכמים. בתוך עשור זינקה הפופולריות שלהן בקרב הציבור הרחב, ושווי נכסיהן הגיע ל-2.5 טריליון דולר נכון לסוף הרבעון השלישי. הן נהפכו ליעד השקעות חביב על קרנות הפנסיה, והיו אחראיות לנפח מסחר לא קטן בשוקי המניות והסחורות בשנים האחרונות. השנה סבל הענף מהפסדים. סך נכסיו נפל ב-100 מיליארד דולר באוקטובר. 60% מהירידה נגרמו מפדיונות משקיעים.



ג'ורג' סורוס, 78, יהודי יליד הונגריה שהתאזרח בארה"ב (ראשון משמאל בתמונה שמימין), הוא אולי מנהל קרן הגידור הידוע ביותר בעולם. הוא עשה את שמו בעסקת מסחר גדולה שבה "שבר" את הבנק המרכזי של בריטניה והפיל את הליש"ט. סורוס ידוע כמתנגד נמרץ לממשל בוש ובשנים האחרונות זכה לכותרות יותר בשל התבטאויות ססגוניות בנושאי כלכלה ופוליטיקה מאשר בזכות הצלחותיו בהשקעות.



מה היה לסורוס לומר על חלקן של קרנות הגידור נטולות הפיקוח במשבר הפיננסי הנוראי? "דה-רגולציה מופרזת המיטה הפסדים עצומים על הציבור הכללי ויש סכנה אמיתית כי המטוטלת (של הרגולציה) תחוג רחוק מדי לכיוון השני", אמר סורוס. "יהיה זה מצער, מכיוון שרגולציה לוקה בחסר יותר ממנגנון השוק. הרגולטורים הם ביורוקרטים החשופים להשפעות פוליטיות".



לשמאלו של סורוס עומד ג'יימס סיימונס, בן לשושלת של תעשיינים ובעלי הון, אמריקאי כחול דם יליד מסצ'וסטס ונדבן ידוע. סיימונס בן ה-70 היה מתמטיקאי מצליח וכיהן בשנות ה-60 וה-70 כפרופ' למתמטיקה בהרווארד ו-MIT. ב-1978 עזב את האקדמיה והחל לנהל חברות השקעות שסחרו בסחורות ומכשירים פיננסיים בהתבסס על מודלים מתמטיים שפיתח. ב-1982 הקים את רנסנס טכנולוג'יס, חברת השקעות פרטית שנהפכה לאחת מקרנות הגידור הגדולות בעולם. קרן רנסנס שלו ניהלה נכסים בשווי 27 מיליארד דולר נכון למארס 2008, ורשמה תשואה ממוצעת של 35% בשנה מאז 1989 ועד אז.



הרקע המתמטי של סיימונס איננו אנקדוטה שולית למשבר הפיננסי ולעמידתו מול ועדת הקונגרס. קרנות הגידור של רנסנס ידועות ככאלה שאינן מעסיקות מומחים פיננסיים, אלא מתמטיקאים, אסטרופיסיקאים וסטטיסטיקאים. המודלים המתמטיים שפיתחו רנסנס וקרנות גידור רבות אחרות - המכונים גם מודלים כמותיים - התמוטטו עם פרוץ המשבר הנוכחי ותרמו לא מעט למהומה ולנפילות החדות בשווקים, לאחר שכשלו בהתמודדות עם התנודתיות העזה שסבלו השווקים.



"מידע על קרנות לא צריך להתפרסם בציבור, זה יגרום ליותר נזק מתועלת", אמר סיימונס לוועדה. "לדעתי, האשמים הגדולים ביותר הן סוכנויות דירוג האשראי שאיפשרו למכור זבל בתור משהו בעל ערך". לדברי סיימונס, מחזיקי האג"ח הגדולים צריכים לממן הקמת סוכנות דירוג ללא כוונות רווח, שתספק מידע יותר מדויק על השווקים.



באמצע התמונה עומד ג'ון אלפרד פולסון, 53, יליד קווינס, ניו יורק. פולסון היה מספר 78 ברשימת האמריקאים העשירים של מגזין "פורבס" ב-2007 והוא אחד האנשים הבודדים בעולם שהשכילו להרוויח מהמשבר. כבר ב-2005 חשד כי התרוממות הרוח בשוק המשכנתאות תגיע לסופה תוך זמן קצר. חברת פולסון אנד קו שבבעלותו הקימה קרנות שהימרו נגד נגזרי המשכנתאות. ההצלחה היתה אדירה. הקרנות הללו רשמו תשואה של 600%. שווי הנכסים הכוללים של פולסון אנד קו שולש מיוני 2007 ועד נובמבר 2008 ל-36 מיליארד דולר.



פולסון, כמו סורוס, חושב שהסיכון המערכתי לא מצדיק את הגברת הרגולציה על הקרנות. לדבריו נטל המס על מנהלי קרנות הגידור הוא הוגן. קנת גריפין (ראשון מימין), מנהל ומייסד סיטאדל אינווסטמנט, אמר גם הוא: "איננו זקוקים לפיקוח גדול יותר". אחרון בתמונה הוא פיליפ פלקון (שני מימין), מנהל ומייסד קרן הרבינגר. גם הוא סבור כי אין להטיל מסים גבוהים יותר על שכרם של מנהלי קרנות גידור. כמו כל המשתתפים האחרים בעדות, גם פלקון הוא המשקיע הגדול ביותר בקרן של עצמו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully