וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלוחם החדש של צה"ל: רובוט-חתול

גיא גרימלנד

20.11.2008 / 9:53

רובוט-חתול שמטפס בעזרת ציפורניים על קירות, רובוט-כלב שמגיב לתנועות של בני אדם ורובוט המפריש דבק מגלגליו בעת טיפוס על בניינים נפגשו אתמול בכנס בהרצליה ■ זה אולי נשמע כמו התחלה של בדיחה או תיאור של סצנה מסרט מדע בידיוני דוגמת מלחמת הכוכבים אבל למעשה מ


רובוט-חתול שמטפס בעזרת ציפורניים על קירות, רובוט-כלב שמגיב לתנועות של בני אדם ורובוט המפריש דבק מגלגליו בעת טיפוס על בניינים נפגשו אתמול בכנס בהרצליה. זה אולי נשמע כמו התחלה של בדיחה או תיאור של סצנה מסרט מדע בידיוני דוגמת מלחמת הכוכבים אבל למעשה מדובר בתערוכת רובוטיקה שנערכה אתמול.



הרובוט ההולך על קירות אולי נראה כמו מכונית צעצוע קטנה, אך למעשה זהו מכשיר מתוחכם: הוא מסוגל לזחול על קירות אנכיים, לעבור פינות בלי ליפול ואף לצלוח ללא קשיים מיותרים חלונות העומדים בדרכו. הרובוט הוא בן למשפחת רובוטים מטפסים שפיתחו מהנדסים באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע - פיתוח שהחל בעקבות כישלון פעולת החילוץ של החייל נחשון וקסמן, שהסתיימה במותו של וקסמן ושל קצין סיירת מטכ"ל מכוח החילוץ, סרן ניר פורז.

לדברי ד"ר אמיר שפירא מאוניברסיטת בן גוריון, "את נחשון וקסמן החזיקו בקומה השנייה של הבניין, אבל הכוחות בשטח שביצעו את החילוץ לא ידעו את זה אז. לאחר הפעילות פנה אלינו הצבא בבקשה שנבנה משהו שיאפשר ?להציץ' לקומה השנייה, אז חיפשנו רובוט שייצמד לקיר". לדברי שפירא, יש כמה דרכים ליצור רובוט שיעשה זאת, וצוות החוקרים ניסו כל אחת מהן: הרובוט יכול להיצמד באמצעות דבק, ואקום, מגנטים או באמצעות ציפורניים שנתפסות בקיר.

"הרובוט עם הציפורניים מטפס כמו שחתול מטפס על קיר מחוספס. לרובוט אחר יש גלגלים עם דבק והוא יכול לנוע במשטחים חלקים לגמרי, אפילו זכוכית", מסביר שפירא.

מלבד משימות תצפית, הרובוטים המטפסים יוכלו בעתיד להציב אנטנות ואפילו לבצע משימות כמו ניקוי חלונות. בבן גוריון פיתחו גם "נחש רובוטי" שמסוגל לזחול על הקרקע ולעבור בצינורות ובמקומות צרים. רובוט אחר תוכנן כדי לרסס גפנים: הוא מזהה את הענבים באמצעות מצלמה, ואז ומרסס אותם באופן סלקטיווי - וכך מסייע במניעת זיהום סביבתי מיותר.

בתערוכה הוצגו גם כלבים רובוטיים קטנים שיוצרו על ידי חברת סוני ומפותחים באוניברסיטת בר אילן. הכלב, ששמו איבו (Aibo), מגיב לליטוף, מנענע באוזניו וגם רוקד. הוא מבצע הוראות על ידי זיהוי כרטיסים שמוצבים מול המצלמה שבאפו, שמאפשרת לו גם לזהות עצמים כמו כדורים.

חוקרי אוניברסיטת בר אילן משתמשים ברובוטים של סוני ומתכנתים אותם לשתף פעולה זה עם זה. הכלבים יודעים, למשל, לצעוד בלהקה, לאסוף פחיות ולהניח אותן בנקודת איסוף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully