וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אי.בי.אי: צפי להרעה בתוצאות כי"ל - מחיר היעד קוצץ ב-42% ל-29 שקל למניה

TheMarker

20.11.2008 / 13:44

הרבעון השלישי של כי"ל התאפיין במחירי שיא של דשני אשלג ופוספט ובביקושים גבוהים אולם בתקופה האחרונה חל שינוי מגמה בביקושים ובמחירים אשר צפוי להביא להרעה בתוצאות הרבעונים הקרובים


לקראת פירסום דו"חות כי"ל לרבעון השלישי של 2008 הוריד היום מנהל המחקר בבית ההשקעות אי.בי.אי את מחיר היעד של כי"ל מ-50 שקל ל-29 שקל למניה. בשבועות האחרונים האט בחדות היקף מכירות הדשנים ובהתאם לזאת גם מחירם ועלותם לחקלאי, עם זאת המלצת ה"ניטרלי" של בית ההשקעות נותרה בעינה.

הרבעון השלישי של התאפיין במחירי שיא של דשני אשלג ופוספט ובביקושים גבוהים אולם להערכת זעירא בתקופה האחרונה חל שינוי מגמה בביקושים ובמחירים אשר צפוי להביא להרעה בתוצאות הרבעונים הקרובים. לכן קיים ספק גדול שכי"ל תצליח לשחזר תוצאות רבעון זה בעתיד.

ירידת מחירי הסחורות שהחלה בחודש יולי החריפה בחודש האחרון והביאה את מחירי הסחורות החקלאיות לרמה שהייתה בה לפני שנתיים. לדברי זעירא "יש קורלציה גבוהה בין מחירי האנרגיה ובמיוחד הנפט למחירי הסחורות. ירידת מחירי הדלקים ואיתם האתנול בפרט גורמים גם לחומר הגלם העיקרי התירס להיות פחות כלכלי עבור המזקקים. הלחץ על מחירי הסחרות מכיוון היצרנים ומהכיוון הספקולנטי של מוכרי החוזים הביאו את הסחורות למצבן הנוכחי".

ענף החקלאות נקלע לסיטואציה בה מצד אחד הוא סובל מעלויות גבוהות של דשנים, זרעים והדברה ומצד שני עם מכירי מכירה נמוכים בהרבה. גורם נוסף המחליש את חברות הדשנים הוא משבר הנזילות וההרעה הכלכלית בדרום אמריקה שמובילים את הענף, לדברי זעירא, לסביבה שונה בתכלית עבור חברות הדשנים ממה שהיה לפני מספר חודשים.

חברות הדשנים הודיעו בחודשים האחרונים בזו אחר זו על צמצום הייצור כתוצאה מהירידה החדה והפתאומית בביקושים. ההערכה היא שגופים כגון יבואני הדשנים וחקלאים הצטיידו במלאי מתחילת השנה בתקופת עליות המחירים החדות. תחילה היו אלו החברות מבריה"מ, Uralkali, Silvint, k+s הגרמנית, וב-Potash שביתת העובדים שהייתה במספר מכרות הקטינה את תפוקת הייצור. גורמים אלו יביאו להקטנת ההיצע שגם כך מוגבל בכדי למנוע הצפה של השוק וירידת מחירים חדה.

הדשנים שהגיבו בצורה המהירה ביותר לאירועים הם דשני חנקן ודשני פוספט. ניתן ליחס את הירידה במחירם למבנה התחרותי יותר של יצרני הדשנים הללו וגם לירידה במחירי חומרי הגלם לייצורם. מחירי פוספט מסוג DAP מחוץ לארה"ב ירדו בחודשים האחרונים משיא של כ-1,200 דולר לטון לרמה של 500-600 דולר לטון כיום. גם מחירי חומר הגלם העיקרי, הגופרית, ירד ב כ-75% ועדיין המרווח שנותר בידי בחברות צפוי לרדת. כי"ל מייצרת בעיקר דשני פוספט מסוג TSP שמחירים צפוי להתנהג בדומה לשאר דשני הפוספט.

בתחום דשני האשלג התמונה פחות ברורה, המכירות שנעשו במחירי שיא בשנת 2008 שיקפו מחיר של 1,000 דולר בברזיל, כ-1,100 דולר במדינות מזרח אירופה (לא סין והודו) ובאירופה מחיר של 600 יורו. בהודו וסין רכשו אשלג בשנת 2008 במחיר CIF של כ-625 דולר לטון. כיום מחיר האשלג לא ירד באופן מהותי והמחירונים הרשמיים בארה"ב ממשיכים להראות מחיר של 800-900 דולר לטון. אבל מדובר במחירונים ולא בעסקאות.

העסקה המהותית הבאה צפויה להיות חתימת החוזה השנתי מול סין של היצרניות הגדולות ובראשן היצרניות מבריה"מ לשעבר ומקנדה. המשא ומתן צפוי להסתיים לפי הערכת PCS ברבעון הראשון של 2009. בשנה שעברה נחתם חוזה עם כמויות נמוכות במיוחד ויש הערכות כי המלאי בסין נמוך, מה שיעמוד לטובת היצרניות. מצד שני ההרעה במצב החקלאים מצד אחד והלחץ של גופים עסקיים ממדינות מתפתחות להגיע למזומנים מצד שני- יבואו לטובת הרוכשים מסין. לחוזה יש משמעות באשר למחירי המכירה בעולם כולו לשנת 2009. החוזה הקודם נסגר על מחיר של כ-630 דולר לטון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully