וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המיתון בארה"ב מעמיק: נפילה חדה מהצפוי במדד המדדים הכלכליים המובילים באוקטובר

נמרוד הלפרן

20.11.2008 / 19:19

נפל ב-0.8% בחודש שעבר; מדד פעילות הייצור באזור פילדלפיה צנח לשפל של 18 שנים


מדד המדדים הכלכליים המובילים בארה"ב נפל באוקטובר זו הפעם השלישית בארבעה החודשים האחרונים, בעקבות נפילות חדות בבטחון הצרכנים ובשוקי המניות. המדד של חברת המחקר קונפרנס בורד, אשר משקף את המגמות הצפויות בכלכלה במהלך שלושה עד שישה החודשים הקרובים, נפל בחודש שעבר ב-0.8% - שיעור חד מהתחזיות - לאחר עלייה של 0.1% בספטמבר. תחזית הכלכלנים היתה לירידה של 0.6% במדד, לאחר עלייה של 0.3% שעליה דווח במקור בספטמבר. במהלך שישה החודשים האחרונים נפל המדד בשיעור שנתי של 4.7%.

"נראה שהמיתון הכלכלי מחמיר", העריך הכלכלן הבכיר של BMO קפיטל מרקטס, סל גואטיירי, בראיון לסוכנות הידיעות בלומברג. "שוקי המניות צוללים, אנשים שומרים על הכסף, ופעילות הייצור צונחת. הגידול בהיקף הפיטורים רק צפוי להחמיר את המיתון הכלכלי בטווח הקצר", הוסיף.

חזית נתוני המקרו הכלכליים בארה"ב סיפקה היום עוד נתונים עגומים. מדד פעילות מגזר הייצור באזור פילדלפיה נפל החודש לשפל של 18 שנים. המדד של הבנק הפדרלי של פילדלפיה נפל החודש לרמה של מינוס 39.3 לעומת מינוס 37.5 באוקטובר. קריאה של המדד מתחת לרמה של אפס מצביעה על התכווצות בפעילות מגזר הייצור, ואילו מדד מעל לרמה זו משקף צמיחה בפעילות.

מוקדם יותר היום דיווח משרד העבודה האמריקאי במפתיע כי מספר תביעות האבטלה הראשונות בארה"ב קפץ בשבוע שעבר ב-27 אלף ל-542 אלף - הרמה הגבוהה ביותר מאז שנת 1992 ומעל לתחזיות הכלכלנים ל-505 אלף תביעות אבטלה. המספר הכולל של זכאים לדמי אבטלה גדל ל-4.01 מיליון - רמתו הגבוהה ביותר מאז 1982 - לעומת 3.9 מיליון בשבוע הקודם. תחזית הכלכלנים היתה לעלייה מתונה יותר במספר הזכאים ל-3.92 מיליון.

"הנתונים הללו משקפים מצב עגום למדי לאמצע חודש נובמבר, ומחזקים את ההערכות של הבנק הפדרלי מאתמול, והופכים את האפשרות להורדה חדה של הריבית בישיבתו הבאה שלה בנק הפדרלי ב-16 בדצמבר לכמעט ודאית", העריך הכלכלן קרי ליהי מחברת המחקר דסיז'ן אקונומיקס, דיווחה רויטרס. "משמעות הדבר שקרוב לוודאי שדו"ח התעסוקה לחודש נובמבר יצביע על נפילה של כ-200 אלף משרות", הוסיף.

בתקופת המיתון הקודם של ארה"ב בשנת 2001, עמד בממוצע מספר תביעות האבטלה הראשונות השבועי על 416 אלף. רמתו הגבוהה ביותר באותו מיתון היתה 517 אלף - שנרשמה לאחר אירועי ספטמבר 2001.

מספר המשרות בשוק התעסוקה האמריקאי צנח ב-1.2 מיליון מתחילת השנה, על רקע האטה בכלכלת ארה"ב בעקבות המשבר הפיננסי החמור ביותר מאז תקופת השפל הכלכלי הגדול בשנות ה-30 של המאה הקודמת. שיעור האבטלה בארה"ב עלה באוקטובר ל-6.5% לעומת 5% שישה חודשים קודם לכן. כלכלת ארה"ב רשמה צמיחה שלילית של 0.3% ברבעון השלישי של השנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully