וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמש הפסקות הזרם בבורסה: סקירה מהפעם הראשונה ועד היום

יובל מעוז

20.11.2008 / 20:44

הפעם הראשונה: ב-1998 בעת נפילות הבורסות בארה"ב ובמזרח; הפעם האחרונה - היום על ידי פעולה יחידה



הפסקת הזרם היום בבורסה בתל אביב אינה הפעם הראשונה בה עוצרים את המסחר במניות באופן כפוי כדי להרגיע את השוק. למעשה, זו הפעם החמישית בה הופסק המסחר מאז הוחל בשימוש בשיטה ב-1997, השנה בה הושקה מערכת רצף המסחר הנהוגה כיום.



הפעם הראשונה בה השתמשו בהפסקת הזרם במסחר היה באוקטובר 1998, בעקבות נפילות בשוק האמריקאי ובמזרח הרחוק. הפעם השנייה היתה ב-12 באוקטובר 2000, יום הלינץ' ברמאללה. כזכור, באותו יום נכנסו שני חיילי מילואים בטעות לרמאללה, ונקלעו לתוך המון פלשתינאי זועם שיידה אבנים ורצח אותם. באותו היום הגיבה הבורסה בירידות שערים חדות מתוך חשש להחרפה מדינית, והמדדים צנחו ביותר מ-8%, בהיקף חריג לאותה תקופה של מיליארד שקל. שלוש הפעמים שבהן הופסק הזרם לאחר מכן היו בעת המשבר הנוכחי, כשהפעם החמישית היתה היום.



ב-13 באוקטובר נפתח המסחר באיחור בעקבות הפער שהצטבר בין מחירי המניות בישראל לבין מחירן בבורסות אירופה, בעקבות הפסקה של ארבעה ימי מסחר לרגל יום הכיפורים. בשוק נשמעו קולות שקראו לא לפתוח את המסחר בכלל באותם ימים, ולחכות שהמניות יעלו כדי לא לגרום לפאניקה ולירידות חדות יותר. באותו היום נפתח המסחר לאחר הפסקת הזרם והמעו"ף ננעל בירידות של "רק" 3.8% כשמדדי ניו יורק צנחו באותם ימי מסחר חסרים בכ-18%.



ב-22 בספטמבר התרחש המקרה הקיצוני החריג - המסחר הופסק בגלל עליות של יותר מ-8%. הממשל האמריקאי הודיע על תוכנית הסיוע למשק בגובה 700 מיליארד דולר והבורסות בעולם זינקו בתגובה. גם הבורסה המקומית הגיבה בחיוב, וסיימה את יום המסחר בעליות חדות: מדד ת"א 25 עלה ב-8.4% לרמה של 913 נקודות ומדד ת"א 100 טיפס ב-10.3%.



הפעם האחרונה, כאמור, בה הופעל מנתק הזרם היתה היום, כאשר פקודה אחת למכירת תיק מניות מעו"ף בסכום של כ-35.5 מיליון שקל, לקראת תום המסחר, הפילה את המעו"ף מעבר ל-8% והפעילה את מנתק הזרם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully