וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קב"ט חברת החשמל נחשד במתן הטבות לחברת אבטחה - ויועבר מתפקידו

אבי בר-אלי

21.11.2008 / 6:59

על פי מבקר הפנים, מרדכי זמיר העניק הטבות מפליגות לחברת אבטחה שאליה הי המקורב לכאורה; הנזק לחברה: מאות אלפי שקלים


מאת אבי בר-אלי וגיא לשם

שוב פרשיית שחיתות לכאורה בחברת החשמל ושוב באגף הביטחון של החברה: ל-TheMarker נודע כי הקב"ט הראשי של החברה, מרדכי זמיר, יועבר מתפקידו, בין היתר, בעקבות חשדות לכאורה להטבות שהעניק לחברת אבטחה המועסקת בידי חברת החשמל, שעמה הוא מצוי בקשרים. הנזק שנגרם לחברה נאמד לפי שעה במאות אלפי שקלים - ואולם למרות הממצאים טרם החליט המנכ"ל עמוס לסקר אם לפטר את זמיר. כמו כן, טרם הועברו הממצאים למשטרה.

תפקודו של זמיר נבדק בשני דו"חות של מבקר הפנים של החברה, בעקבות מידע לפיו זמיר מנהל לכאורה יחסים קרובים עם מנכ"ל חברת אבטחה המועסקת במערך האבטחה של חברת החשמל. בין היתר, נבדקה נסיעה משותפת של זמיר עם מנכ"ל החברה לחו"ל.

מאוחר יותר הגיע למבקר מידע לפיו זמיר הקל על החברה בדרישות שהציב ביחס למצבת כוח האדם של מאבטחים וגששים באבטחת קו המתח הגבוה אריאל-מעלה אפרים.

מדובר באחד המקטעים הקשים ביותר לאבטחה, בו קיים צורך באבטחה מתוגברת בעקבות ניסיונות חבלה וניסיונות לפגוע בצוותי האבטחה. חברת האבטחה לא הצליחה לגייס את כל המאבטחים להם התחייבה, אך זמיר אישר לה על פי החשד לעבוד מתחת לתקן. אם לא די בכך, חתם זמיר לפי החשד על אישורי תשלום לחברה, כאילו סופקו כל המאבטחים והגששים להם התחייבה חברת האבטחה עם זכייתה במכרז חברת החשמל.

לפי דו"ח מבקר הפנים, הגיע זמיר עם מנהלי חברת האבטחה להסדרים לפיהם יועסקו פחות אנשי אבטחה, אך זו לא תיחשב הפרה של החוזה. המבקר הפנימי הגדיר את אותם הסדרים "מפליגים לטובה".

כמו כן, פעל זמיר לוויתור על קנסות שהיו קבועים בחוזה עם חברת האבטחה במקרים של הפרות מצדה. בנוסף, בדו"ח ביקורת נוסף נבדק חשד לכאורה להתערבות של זמיר בהליך מכרזי הנוגע בחברת אבטחה אחרת.

לנוכח הממצאים החליט לסקר שזמיר יודח מתפקידו, אך לפי שעה טרם דרשה חברת החשמל מחברת האבטחה או מזמיר את השבת הכספים. בכירים בחברת החשמל הגדירו את הפרשה כמקרה עגום של טשטוש גבולות בין עובדי החברה לספקיה, כפי שכבר קרה בעבר. "זוהי פרשה שבה העבירות הן משמעתיות וערכיות על גבול הפלילי", הגדיר זאת אחד מבכירי החברה.

קופת השרצים של חברת החשמל

בעבר התגלו בחברת החשמל כמה פרשות דומות שבהן קיבלו בכירים טובות הנאה בהיקפים ניכרים מחברות אבטחה, ובתמורה העלימו עין מחריגות החברות או הגדילו את התשלומים לחברה.

באחד המקרים שלחה חברת האבטחה ש.א.ש עובדים להקמת מבנה בביתו של הסמנכ"ל שמואל אדם, שהיה בעבר קב"ט החברה.

לפי החשד, דאג אדם להעסקת מקורביו בחברה במשכורות גבוהות, ובאגף האבטחה אישרו את כל הדו"חות שהגישה החברה לתשלום גם במקרים שבהם כללו הדיווחים פרטים שהעלו חשדות לכאורה כי מדובר בדיווחים מנופחים וכוזבים. בתחקיר נחשף כי גם סגן הקב"ט, איציק בן שלוש, היה מעורב לכאורה בפרשה, אך למרות חקירת המשטרה עדיין מכהן בן שלוש בתפקידו. מקרה דומה היה עם חברת האבטחה יהב אורנית, שהעסיקה לפי החשד מקורבים לבכירים בחברת החשמל ורכשה על חשבונה ציוד ששימש באופן אישי את בכירי החברה. בשני המקרים, שהתרחשו טרם כניסתו של לסקר לתפקיד, תבעה חברת החשמל מחברות האבטחה את השבת הכספים, וכן העבירה את ממצאיה למשטרה.

לפני ארבעה חודשים הורשע אשר כהן, לשעבר מנהל אגף אספקה בחברת החשמל ויו"ר ועדת המכרזים של האגף, בקבלת שוחד, עבירות מס, הלבנת הון ועדות שקר, לאחר שקיבל שוחד בסך 1.3 מיליון שקל מבעלי חברת חשמל הצפון בתמורה לקידום האינטרסים העסקיים של החברה.

כמו כן, נחקרים בשנים האחרונות ברשות ניירות ערך חשדות, שלפיהם חבר דירקטוריון חברת החשמל לשעבר, השופט (בדימוס) דן כהן, קיבל שוחד מתאגיד סימנס בתמורה לקידום זכיית סימנס במכרזי הטורבינות של חברת החשמל.

לפני כשלושה חודשים נעצרו שניים מעובדי חברת החשמל בתחנת הכוח אורות רבין בחדרה, שני בניהם ומנהל פרויקטים, בחשד כי העובדים אילצו חברת קבלן פרטית לתחזוקה להעסיק את בניהם בשכר, תמורת מילוי דו"חות ביקורת חיוביים שיאפשרו את המשך פעולתה במתקני חברת החשמל. היקף השוחד, לכאורה, מוערך ב-200 אלף שקל.

מחברת החשמל נמסר בתגובה: "העניין נמצא בבדיקה וטרם התקבלה כל החלטה על ידי המנכ"ל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully