וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לסטר ת'ורו: זה יהיה משבר קצר ועמוק, ואמריקה תצא ממנו מנצחת

מאת יעל פולק

23.11.2008 / 7:10

מיכה אסטרחן: קרוב לוודאי שהבנקים הישראליים בצרות - וכך גם הציבור הישראלי



>> "במשבר יהיו מנצחים ומפסידים, אבל אני יכול להבטיח שאמריקה לא תהיה מהמפסידים", אמר הפרופ' לסטר ת'ורו בכנס כלכלנים שנערך באוניברסיטת תל אביב ביום חמישי. הכנס, שעסק במשבר הגלובלי, התקיים ביוזמת פורום MIT ליזמות, ובין הנואמים היו פרופ' ת'ורו ומיכה אסטרחן.

"הקפיטליזם כרוך בצמיחה וסיכון, וכרוך גם במשבר", הוסיף ת'ורו, כלכלן בעל שם עולמי ומומחה לגלובליזציה, "אבל האפשרות הזו עדיפה על קיפאון כלכלי". ת'ורו צופה כי המשבר הנוכחי יימשך עד הרבעון השלישי של 2009. "זה יהיה משבר קצר אך עמוק", אמר. כמו כן מעריך ת'ורו כי בטווח הארוך ייחלש הדולר, וכי כוח הקנייה האמריקאי יישחק, שכן "העולם לא ימשיך להלוות לאמריקה כסף זול לעד".



"הטעות האמריקאית בניהול המשבר היתה לאפשר לליהמן ברדרס להתמוטט", אמר. "אם נתת להם להתמוטט, תניח לכל גוף אחר להתמוטט - ולכן אי אפשר לסמוך על שום בנק. אותו הדבר יקרה אם הממשל האמריקאי יחליט שלא להלוות כסף ל-GM. הפיטורים באמריקה הם אסון בסדר גודל משמעותי".



"הממשל חייב לתמוך בחברות הגדולות", הוסיף, "אף שהן נתפשות כמי שלא ניהלו נכון את העסקים. צריך ללחוץ את מחיר הנפט כלפי מטה, וזה דורש השקעה בפיתוח תשתיות למציאת נפט זול".



"מוכרחים להציף את המערכת בכסף, ולמנוע מאנשים להוציא את הכסף מהבנקים. את הכסף לא צריך לתת לבנקים, אלא לבעלי המשכנתאות".



הכלכלן מיכה אסטרחן הסביר: "המערכת הבנקאית תמשיך להתמוטט. הבנקים הפסיקו להעניק אשראי. צריך להזרים 500 מיליארד דולר למלווים. במצב הנוכחי, האינפלציה היא הפתרון ולא הבעיה, אבל לכלכלנים קשה להאמין בכך", קבע. "מחירי הבתים צפויים לצנוח בעוד 15% כדי להגיע למחיר הנכון, אבל אם זה יקרה, הכלכלה תקרוס. האלטרנטיווה היא עליית האינפלציה".



בהתייחסו לישראל, אמר אסטרחן כי "הבנקים הישראלים אינם בטוחים. הבנקים הישראלים קרוב לוודאי בצרות, ולכן גם הציבור הישראלי, כי קובעי המדיניות לא מבינים שהם מוכרחים להבטיח לציבור את הפיקדונות בבנקים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully