וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נבחנת: רשת ביטחון לאג"ח הקונצרניות

מאת אתי אפללו

23.11.2008 / 8:10

הערכות: אם המשיכות מקופות הגמל יתגברו האוצר יפרוס רשת ביטחון ככל הנראה על אחד ממדדי תל בונד. המדינה תהיה שותפה לרווחים מעל לתקרה מסוימת

המשבר הנוכחי גרם לפגיעה קשה וכואבת בחסכונות הפנסיוניים של כל אזרחי ישראל. עם התמשכות המשבר ועליית התשואות השלילות בקופות הגמל (תשואה שלילית של 18% מתחילת השנה), בקרנות הפנסיה (תשואה שלילית של 10% מתחילת השנה) ובביטוחי המנהלים (תשואה שלילית של עד 20% מתחילת השנה), עלה תחום החיסכון הפנסיוני לכותרות.

שאלה שעומדת כעת בפני משרד האוצר היא אם להעניק הגנה לחוסכים בקופות הגמל בדמות רשת ביטחון. נכון להיום, האוצר טוען כי עלות כל התערבות והענקת רשת ביטחון לגופי החיסכון היא גבוהה מדי - ועל כן אין בכוונתו לעשות זאת. עם זאת, בשוק גוברות ההערכות, כי החרפת המצב בשווקים, והתגברות דרמטית במשיכות מקופות הגמל, יביאו לכך שהאוצר יעניק הגנה על מנת למנוע בהלת משיכות.

על אף שבכירי האוצר טוענים כי לא יתערבו בשוק ההון, ההערכות הן שבסופו של דבר יתערב האוצר ויפעל להגנה על תשואות הגמל. בפני האוצר עומדות כמה חלופות להתערבות, וההערכות בשוק בסוף השבוע שעבר היו כי אם יתגברו המשיכות מקופות הגמל, יעניק האוצר רשת ביטחון למדד האג"ח התל-בונד 60, שבה יוכלו להשתמש קופות הגמל.

האוצר בוחן מספר חלופות, בהן הענקת רשת ביטחון לאג"ח קונצרניות תמורת תקרה. לקופות הגמל שיבחרו להשתמש ברשת הביטחון תהיה רצפה להפסדים; מנגד, אם יעלו השווקים ומדד תל בונד 60 ירשום תשואה חיובית מעבר לרף תשואה שייקבע על ידי האוצר - ילך עודף התשואה למדינה, ולא לקופת הגמל. כלומר, קופה שתבחר להשתמש ברשת הביטחון תקבל רצפה להפסדים, אך המחיר יהיה תקרה לרווחים. מעל תקרה זו, המדינה, תמורת ההגנה שהיא מספקת, תשתתף ברווח.

חלופות נוספות שנבחנות על ידי האוצר הן מתן אופציות מכר (Put) לגופים על האג"ח הקונצרניות, או הענקת רשת ביטחון לחוסכים מבוגרים לקראת הפרישה.

מה יקרה בקופות בסוף שנת המס?

בתוך כך, השנה הסוערת שעברה על תעשיית קופות הגמל מגיעה לקצה, וחודש דצמבר המתקרב הוא קריטי לתעשייה: בחודש זה מפקידים העצמאים את התשלומים השנתיים לקופות הגמל כחלק מההיערכות לסוף שנת המס, והוא מתאפיין בהפקדות גבוהות מהרגיל.

מתחילת 2008 עלה קצב המשיכות מקופות הגמל בכ-40%, ועד כה הסתכמו המשיכות מהקופות ב-19 מיליארד שקל. ואולם הנתון שיבלוט בדצמבר הוא דווקא ההפקדות לקופות; אם ב-2007 עמד היקף ההפקדות החודשי בינואר-נובמבר על ממוצע של 1.4 מיליארד שקל, בדצמבר 2007 היקף ההפקדות היה 4.3 מיליארד שקל. כעת השאלה היא אם בדצמבר יחליטו העצמאים להפקיד את התשלומים בקופת הגמל, או לוותר על כך.

בנוסף למשבר בשווקים, השיקול שמשפיע על העצמאים הוא תיקון 3 שנכנס השנה, והפך את החיסכון הפנסיוני לקצבתי. בגלל השינויים הרגולטוריים והמצב בשווקים השנה, היו ההפקדות בקופות הגמל האישיות נמוכות ב-10% מבחודשים המקבילים ב-2007. בדצמבר נראה כיצד יגיבו העצמאים למשבר בשווקים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully