וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיעוט ההשקעות של פריזמה באג"ח ממשלתיות יוצר בעיית נזילות

מאת אתי אפללו

23.11.2008 / 7:10

שיעור ההשקעה באג"ח ממשלתיות בפריזמה נע בין 2% ל-8% בסוף אוקטובר, בהשוואה לממוצע של 24% בכלל קופות הגמל



>> בחודשים האחרונים פועלות קופות הגמל כדי להנזיל את הנכסים שלהן. הן מחליפות אג"ח ממשלתיות עם מח"מ ארוך בכאלה עם מח"מ קצר, ואת התזרים החודשי שנכנס אליהן הן שומרות כעודפי מזומנים, והכל כדי להכין את עצמן לפדיונות הצפויים לאור תוצאות ספטמבר-אוקטובר.



אחד הגופים שסובלים מפדיונות בקצב גבוה במיוחד מתחילת השנה הוא פריזמה. אחרי המכה שקיבל בינואר עקב השקעות באופציות מעו"ף, החל פריזמה לסבול מפדיונות נרחבים. עד סוף ספטמבר נפדו ממנו 2.3 מיליארד שקל, כאשר במשך השנה קצב הפדיונות התחזק והלך. לחודשים ספטמבר-אוקטובר הגיע פריזמה עם עודף נזילות נמוך ביותר. פריזמה, שלאורך השנים דגל בהשקעות אגרסיוויות הן באפיק המנייתי והן באפיק הקונצרני, הגיע לאוקטובר כשהיקף ההשקעה שלו באג"ח ממשלתיות נמוך משמעותית מהממוצע בענף. מבין הקופות הגדולות של פריזמה, שיעור האג"ח הממשלתיות בשיאון הוא הנמוך ביותר, 2%, ואילו השיעור הגבוה ביותר הוא בקופה קרן אור - 8.2%. לשם השוואה, ממוצע האחזקות באג"ח ממשלתיות בקופות הגמל באותו החודש היה 24.2%.

בין אוגוסט לספטמבר הגדיל פריזמה את היקף המזומנים ושווי המזומנים שהוא מחזיק בקופות, ורמתו כיום, 6.8%, דומה לממוצע בשוק. ואולם הפער הגדול בין פריזמה לשוק בהיקף ההשקעות באג"ח ממשלתיות גרם לשתי תוצאות משמעותיות: הראשונה - האג"ח הממשלתיות (בייחוד הקצרות), שהפסידו פחות מאפיקים אחרים בשווקים, היו מעין עוגן בתיקי הגמל לאורך השנה, וללא עוגן זה גדלים ההפסדים.



השנייה נובעת מהקיפאון השורר בשוק הקונצרני, שבו הרוכשים הם בעיקר בעלי עניין שרוכשים את האג"ח במחירי רצפה, לאור הירידות החדות בשוקי המניות. פדיונות הכספים מפריזמה גורמים לכך שהוא צריך למכור יותר נכסים לא נזילים במחירי רצפה, מה שפוגע בעמיתים.



לשם השוואה, נציין כי בספטמבר היה היקף ההשקעות של קופות הגמל הגדולות (שכולן סובלות מפדיונות בתקופה זו) באג"ח ממשלתיות: אקסלנס תגמולים - 16.10%, פסגות גדיש - 25.07%, עצמה הראל - 16.14% ותמר של כלל ביטוח - 22.07%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully