וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערכה: ההון של בני שטיינמץ נחתך במיליארד דולר "על הנייר"

מאת מיכאל רוכוורגר

23.11.2008 / 7:10

הנפילה - מתחילת 2008. מניית בייטמן הנדסה שבשליטתו מחקה 57% ביומיים



>> בייטמן הנדסה, העוסקת בתכנון ובנייה של מפעלי תעשייה לעיבוד מחצבים ומצויה בשליטת BSG של בני שטיינמץ, פירסמה בסוף השבוע החולף חדשות מאכזבות, במקביל להודעה על פיטוריהם של 50 מתוך 420 העובדים בישראל של חברת ההנדסה בייטמן ליטווין.



אחרי שבספטמבר ציינה כי עסקיה מתקדמים כמתוכנן והיא מבצעת צעדי התרחבות, בייטמן דיווחה לבורסת AIM בלונדון כי "לקוחותינו בוחנים מחדש את התוכניות להגדלת ההשקעות בפרויקטים השונים".

החברה מסרה כי בשבועות האחרונים חלק מהפרויקטים שבהם היא מעורבת הושהו או בוטלו, וחלק לא מבוטל מן ההזמנות העתידיות של בייטמן הנדסה לא ייצאו אל הפועל בעתיד הנראה לעין. צבר ההזמנות של בייטמן הנדסה היה בסוף אוקטובר 2008 288 מיליון דולר. כמו כן ציינה בייטמן הנדסה כי היחלשות המטבעות שבהם פועלת החברה מול שער הדולר עלולה להרע את תוצאותיה הכספיות.



החברה הוסיפה כי ייתכנו הפרשות נוספות גם בגין החוזים הקיימים, וכי בשל האירועים האלה, התוצאות הכספיות של בייטמן הנדסה לשנה הפיסקלית הנוכחית צפויות להיות נמוכות מתחזיות האנליסטים.



בתגובה צנחה מניית בייטמן הנדסה ביום חמישי האחרון בלונדון בכ-55%, וביום שישי הגיעה למחיר שפל של 21 פני, הנמוך ב-89.5% מן המחיר שבו החברה הונפקה באוקטובר 2005. כיום נסחרת בייטמן הנדסה לפי שווי זעום של 13.6 מיליון דולר בלבד.



בני שטיינמץ פועל באמצעות BSG בתחומי היהלומים, זהב, אוצרות טבע, אנרגיה, נדל"ן ופיננסים ברחבי העולם, בהיקף של מיליארדי דולרים. מרבית עסקיו של שטיינמץ הם פרטיים, כך שקשה להעריך את שוויים האמיתי ואת שיעור המינוף שלהם. במארס האחרון הוערך הונו האישי ב-3-4 מיליארד דולר.



אולם משבר האשראי הגלובלי לא פסח על עסקיו של שטיינמץ. שווי החברות הציבוריות בייטמן הנדסה, בייטמן ליטווין ו-Katanga Mining, חברת המכרות שמוזגה באחרונה עם ניקנור של שטיינמץ (והודיעה לפני כמה שבועות על צמצום מתוכנן של השקעות בהיקף כולל של כ-340 מיליון דולר בפיתוח מכרה קאמוטו בקונגו, בשל משבר האשראי), צנח במצטבר במאות מיליוני דולרים.



ההנפקה של כ-25% מחברת קוניקו בלונדון, שתוכננה להתבצע בקיץ 2007 לפי שווי של 2-3 מיליארד דולר, בוטלה, וסביר להניח שגם שווי הנכסים של חברת הנדל"ן הפרטית סקורפיו, הפועלת בתחום הבנייה למגורים ונדל"ן מניב בפולין, הונגריה, צ'כיה, לטביה ואוקראינה, התכווץ במידה לא מבוטלת בעקבות משבר האשראי, שהגיע גם לאזורים הללו. בנוסף לכל אלה, סביר להניח כי גם עסקי היהלומים של שטיינמץ בימים אלו אינם נוצצים כבעבר, שכן מרבית הצרכנים של מוצרים אלה מתמודדים כיום עם ירידה ניכרת בעושרם.



באחרונה הורידה חברת הדירוג S&P מעלות ברמה אחת, לרמה "A", את דירוג האשראי לחברת טי.אמ.איי, החברה הבת של BSG Resourses, שבאמצעותה גייס שטיינמץ במחצית שנייה של 2007 אג"ח בהנפקה פרטית בהיקף של כ-1.4 מיליארד שקל. הורדת הדירוג בוצעה לנוכח שחיקה ביחס הביטחונות לסדרה.



אמנם לא ידוע במדויק באיזו מידה הצטמצם הונו האישי של שטיינמץ בעקבות המשבר, אך על פי הערכות בשוק מדובר בירידה של כמיליארד דולר בהון האישי "על הנייר". עם זאת, בשוק מעריכים כי נכון לעכשיו אין לקבוצת שטיינמץ בעיית נזילות, שכן שטיינמץ עצמו נהנה מנזילות אישית גבוהה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully