וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתמן: הרופאים יקבלו תוספת שכר בעלות של 1.5 מיליארד שקל בשנה

מאת רוני לינדר-גנץ

23.11.2008 / 7:10

בכיר באוצר: "מימון הסכם השכר עלול לפגוע ביכולתה של המדינה לטפל במשבר הכלכלי"



>> לאחר יותר משמונה שנים של ציפייה, נראה כי שכר הרופאים יגדל בקרוב ב-20%-25% - כך עולה מפרטים ראשוניים מפסק הבוררות בנושא שכר הרופאים שאמור להתפרסם היום או בימים הקרובים. העלות המשוערת של העלאה כזו למשק, לפי הערכת האוצר, היא כ-1.5 מיליארד שקל בשנה, כולל עלות תוספת השכר והתייקרות פרוצדורות רפואיות וימי אשפוז, המושפעים ממדד יוקר הבריאות. מדובר בתוספת בשיעור דומה לזה שקיבלו המרצים בתחילת השנה.



בישראל עובדים כ-14 אלף רופאים: 3,500 מהם מועסקים על ידי משרד הבריאות ובתי החולים הממשלתיים, 800 במרכז הרפואי הדסה ו-7,000 בשירותי בריאות כללית. על רופאים אלה תחול החלטת הבוררים באופן אוטומטי. בנוסף, מועסקים כ-3,000 רופאים על ידי קופות החולים לאומית, מכבי ומאוחדת שהחלטת הבוררים לא חלה עליהם רשמית, אך סביר שגם הם ידרשו העלאה בעקבותיה.

במשרד האוצר ובשירותי בריאות כללית - המעסיקים הגדולים של הרופאים - קיבלו את הבשורה בתדהמה. "סכומים כאלה עלולים להוציא את מערכת הבריאות מהאיזון שהיא נמצאת בו ולייקר עלויות של פרוצדורות רפואיות אחרות שמושפעות משכר הרופאים", אומר בכיר באוצר. לדבריו, "מימון הסכם השכר החדש עלול לפגוע ביכולתה של המדינה להקצות משאבים לטפל במשבר הכלכלי. סביר להניח שכל מערכת הבריאות תיאלץ להסיט משאבים משירותים רפואיים ומטכנולוגיות לשכר, או להיכנס לגירעונות".



בהסתדרות הרפואית סירבו להתייחס לדברים לפני הפרסום הרשמי של פסק הבוררות.



האוצר מנהל בימים אלה קרב מאסף בניסיון אחרון להשפיע על החלטת הבוררים דוד בלומברג, רוני מילוא ואורי נייגר, שעדיין לא פורסמה רשמית. באחרונה ביקש המשרד להפגיש בין הבוררים לבין ראש אגף התקציבים באוצר, רם בלינקוב, על אף שהליך הבוררות הסתיים לפני שבועות והצדדים הגישו את הסיכומים שלהם. הבוררים דחו את הבקשה.



בנוסף, העביר האוצר לבוררים מכתב מטעם מנכ"ל משרד האוצר, שבו הוא מעמיד אותם על ההשלכות הכלכליות של העלאת שכר בצל המשבר. בשבוע שעבר התגוששו הצדדים בבית הדין הארצי לעבודה סביב השאלה אם בורר הצד מטעם האוצר, הממונה על השכר אילן לוין, יוכל לקבל את פסק הבוררות לפני פרסומו ולהוסיף את תגובתו, ואולי אף להשפיע עליו.



באוצר טענו כי לוין אינו "חותמת גומי", וזכותו ללמוד את פסק הבוררות, להתייעץ עם בכירי המשרד ולהגיב בצורה מנומקת. מנגד טענו בהסתדרות הרפואית כי בוררי הצד מייצגים את הצדדים, ורק הבוררים הניטרליים יכולים לקחת חלק בגיבוש פסק הבוררות. עוד טענו בהסתדרות הרפואית כי דרישת האוצר לקבל לידיו את פסק הבוררות לפני פרסומו נועדה "לאפשר למעסיקים לבצע מקצה שיפורים ולהפעיל מכבש לחצים על הבוררים".



לבסוף קיבלו הצדדים את פסק הבוררות לידיהם ביום חמישי האחרון, לאחר שהתחייבו כי ישמרו על סודיות מלאה ולא יראו אותו לאיש, כולל לפרקליטיהם. עם זאת, בית הדין לא קיבל את דרישת האוצר לדחות את פרסום הדו"ח, אלא השאיר זאת להחלטת הבוררים. משרד האוצר עירער ביום חמישי על החלטה זו ודרש להסיר את חובת שמירת הסודיות ולאפשר ללוין להתייעץ עם הגורמים המקצועיים במשרד. בית הדין היזמן את הצדדים לדיון מכריע היום.



הליך הבוררות החל ב-2000 לאחר שביתת הרופאים הגדולה. זו הפעם הראשונה שסכסוך שכר בסדר גודל כזה נערך בבוררות מחייבת ולא במשא ומתן בין הצדדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully