וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפילו צניחה של 45% עדיין לא מבשרת על תחתית

מאת פול ג'יי. לים

23.11.2008 / 7:10

כמעט בלתי אפשרי לתזמן את השוק במדויק, ואפילו משקיעים ידועים כוורן באפט וג'רמי גרנתם לא מנסים לעשות זאת. לטווח הארוך המניות כנראה זולות מספיק, אבל בחודשים הקרובים המחירים בהחלט עשויים לרדת



ניו יורק טיימס



>> בכל צניחה נוספת מפתה לחשוב שהתחתית החמקמקה כבר נראית באופק. ב-12 בנובמבר צנח מדד 500 S&P ל-850 נקודות, מרחק של 45% מהשיא של אוקטובר 2007. מאז אותו שיא צנח מכפיל הרווח הממוצע של המדד מ-16.8 ל-12.

עם נתונים כאלה, האם ייתכן שאנחנו כבר קרובים לתחתית? הדבר אפשרי, וכמה משקיעים נבונים כבר החלו לרכוש מניות. למרות זאת, אי אפשר לבנות על היכולת של משקיעים, גם אם הם מנוסים מאוד, לתזמן את השוק.



מחירי מניות נמוכים הם תמיד הזדמנות למשקיעים המחפשים מציאות, אך מכפילי רווח נמוכים לא תמיד מנבאים את המגמה בשוק. באמצע שנות ה-70, למשל, ירדו מכפילי המניות לרמה חד-ספרתית, אך התשואה שהניב 500 S&P בשנים 76'-80' עדיין היתה נמוכה למדי.



"מניות במחיר נמוך הן סימפטום של הבעיה בשוק, ולא הזרז שיחלץ את השווקים", אמר ריצ'רד ברנסטין, אסטרטג השקעות ראשי במריל לינץ', שמוסיף כי אין בכך כדי לומר שהן לא יהיו זולות עוד יותר בעתיד הקרוב.



יש מי שהתעודדו מדברים שאמרו משקיעים מכובדים כמו וורן באפט וג'רמי גרנתם, יו"ר GMO. השניים ציינו כי כבר החלו לאסוף מניות, אך הדגישו כי אין הם צופים שהגרוע ביותר כבר מאחורינו.



במאמר שכתב באפט לפני כחודש ב"ניו יורק טיימס" הוא אמר: "איני יכול לצפות את התנודות של שוקי המניות לטווח הקצר. אין לי שמץ של מושג אם המחירים יהיו גבוהים או נמוכים יותר בעוד חודש, וגם לא בעוד שנה". באופן דומה אמר גרנתם בראיון שאף שהחברה שלו החלה לרכוש מניות בתחילת אוקטובר, לאחר שהמחירים ירדו לרמה אטרקטיווית, לשוק המניות יש נטייה להרחיק לכת בתקופות של ירידות. "לתחתית השוק יש נטייה 'מרפיאנית' להגיע לרמה נמוכה יותר גם ביחס לחלומות הכי גרועים שלנו", אמר גרנתם.



גרנתם הוסיף כי הוא חושב שיש סיכוי של שניים לאחד שמחירי המניות יירדו לשפל נוסף בשנה הבאה. אם הכלכלה תיכנס למיתון קל, גרנתם מעריך כי 500 S&P עלול ליפול לרמה של 800 נקודות - אך אם המיתון יהיה חריף, הוא עשוי לצנוח גם ל-600 נקודות. אם כך יהיה, מדוע רכשה GMO מניות כבר כעת?



מסיבה פשוטה: גרנתם אינו מאמין שהוא יכול לתזמן את השוק. גרנתם ציין ש-GMO החלה לרכוש מניות רק לאחר שתיקי ההשקעות שלה נפלו אל מתחת לרמות סף מסוימות. למשל, בתיק המניות והאג"ח הגלובלי של GMO, הקצאת המניות המינימלית היא לרוב בשיעור של 45%. לאחר הירידות בשווקים, הקצאה זו ירדה ל-38%. לכן, ברגע שמחירי המניות החלו להיראות אטרקטיוויים, GMO החלה לאזן מחדש את תיק ההשקעות שלה והעלתה את שיעור המניות בו. החברה רכשה מניות בשווקים מתעוררים ומניות של חברות איכותיות ואמינות בארה"ב. לאחר כמה סיבובי רכישות, המניות תופסות כעת 55% מהתיק הגלובלי של GMO.



גרנתם אומר כי אף שאינו יודע כמה טוב היה תזמון הרכישות, "אנחנו יודעים שבעוד 7 שנים, רכישות אלה יהיו טובות עבורנו".



ניצול הזדמנויות



אך מה עושים מי שנחושים לנצל את ההזדמנות? כיצד יודעים אם השוק צפוי להתאושש בזמן הקרוב, או לפחות תוך פחות מ-7 שנים?



אין כאן תשובה בטוחה. דרך אחת היא לשים לב להקצאות הנכסים של האסטרטגים בוול סטריט. "מתברר שזהו סימן הפוך לזיהוי מגמות בשווקים", אומר ברנסטין. לדבריו, כשהאסטרטגים ממליצים להעלות את הקצאת המניות ל-60%-65% מהתיק, כפי שהיה בשנים 2000-2004, הדבר מעיד לרוב על סכנה לתחילתו של שוק דובי בעתיד הקרוב. מצד שני, כשאסטרטגים המליצו על הקצאה של כ-50% במניות, כפי שהיה ב-97', אות הוא שלפנינו שוק פרי.



לפי הסקר האחרון שביצע ברנסטין, לפני כשבועיים, ההקצאה המומלצת הממוצעת היא כעת 58%. לטעמו, זהו שיעור שעדיין רחוק מפסימיזם. ההערכות שלו דוביות בהרבה: הוא ממליץ על הקצאה של כ-50% במניות, והיתר באג"ח ובמזומן.



אינדיקציה נוספת יכולה להתקבל מהערכות האנליסטים העוקבים אחר רווחי החברות. בשבועות האחרונים החלו אלה להנמיך תחזיות לרווחי 2009. "אנליסטים הבינו סוף-סוף שהמשבר במערכת הפיננסית נהפך ריאלי", אמר ברנסטין.



תחזיות הרווח עדיין אופטימיות



ובכל זאת, אף שתחזיות הרווח ירדו, הן עשויות להיות אופטימיות מדי. לפי סקר אנליסטים של תומסון פייננשל, תחזיות הצמיחה ברווחי חברות 500 S&P ל-2009 הונמכו, אך הן עדיין באזור ה-12%. מכיוון שרובם צופים מחצית ראשונה קשה, נראה כי הם מצפים לזינוק חד ברווחים במחצית השנייה של השנה.



כריסטופר אורנדורף, ראש אסטרטגיית מניות בחברת ניהול הנכסים פיידן אנד רייג'ל, צופה כי הדו"חות לרבעון הרביעי שיתפרסמו בינואר יהיו חלשים, וכי הדבר יוביל את תחזיות הרווח של 2009 כלפי מטה. "אם תחזיות הרווח יתחילו לצנוח", הוא אומר, "שוק המניות יתקשה להתאושש".



-



תזמון שוק



קניית מניות רק כשהשוק מצוי בתחתית או קרוב אליה, ומכירה שלהן רק כשהשוק מצוי בשיאו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully