וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיטי לא תיפול כמו ליהמן

דפנה מאור

23.11.2008 / 7:10

למרות שמנייתו נפלה ב-60% בשלושה ימים, בנק סיטי לא ייפול כמו ליהמן ברדרס. הסיבה: הוא פשוט גדול מדי

סיטי, לשעבר חברת הפיננסים הגדולה בעולם, שקעה לשפל חסר תקדים השבוע. מנייתה הפסידה 60% בשלושה ימים, בגלל מה שמכונה משבר אמון. המשבר הזה מאיים להפיל את הבנק הענקי, שעד לפני לא יותר משנה נחשב לאחד המוסדות החזקים והאמינים ביותר בעולם. הצל המרחף על סיטי מזכיר אירוע אחר שגרם להסלמה במשבר הפיננסי בספטמבר האחרון, והכתיב את נימת החירום של אוקטובר: נפילת ליהמן ברדרס.

האם סיטי, ששווי השוק שלה עתה הוא 20 מיליארד דולר - 7% משוויה ב-2006 ופחות מ-1% משווי נכסיה, 2 טריליון דולר - עלולה ליפול כמו ליהמן? על אף שהמשבר הפיננסי לימד אותנו לא לקחת שום דבר כמובן מאליו, התשובה הכמעט ודאית במקרה הזה היא לא. ולכך יש כמה סיבות.

סיבה אחת, לא בהכרח מספקת, היא שסיטי גדולה מכדי ליפול. הבנק הגדול ביותר בארה"ב מעסיק מאות אלפי עובדים ומשרת מיליוני מפקידים, שלא לדבר על מאות אלפי משקיעים, חוסכים לפנסיה, מוסדות פיננסיים וסוחרים בשווקים. סיטי שלובה עמוק מדי במערכת הפיננסית מכדי שהממשלה תיתן לה להידרדר, טענו אנליסטים. עם זאת, הטיעון הזה לא עמד לזכותו של ליהמן ברדרס, שנפילתו גררה לתהומות את האמון ביציבותה של המערכת הפיננסית.

וכאן טמונה הסיבה השנייה. ממשלת ארה"ב למדה לקח קשה ומר ממקרה ליהמן. התמוטטותו של מוסד שהיו לו התחייבויות בסך של יותר מ-600 מיליארד דולר הסלימה בצורה אכזרית את המשבר הפיננסי - ונפילת ליהמן תהיה בטלה בשישים לעומת נפילה של מוסד כמו סיטי.

הסיבה השלישית עקרונית יותר. משרד האוצר כפה באוקטובר על תשעת הבנקים הגדולים בארה"ב להיכנס עמו להסכם יוצא דופן: הממשלה הזרימה לכל בנק הון בתמורה למניותיו, כדי למנוע את נפילתו. הכפייה נבעה מהצורך למנוע סימון מטרה על הבנקים שנמצאים במצב קשה, וליצור בידול מסוכן בינם לבין הבנקים שלא השתתפו במהלך החירום. לאחר שהזרימה 25 מיליארד דולר לסיטי, התחייבה ארה"ב למנוע את נפילת הבנק. אם עכשיו תנטוש הממשלה את סיטי, היא תפר את החוזה שלה עמו.

רביעית, ייתכן שסיטי לא מסובך קשה כל כך כפי שנדמה מהצלילה במחיר המניה. סיטי עומד בדרישות הלימות ההון לפי החוק, ועם 25 מיליארד הדולר שהזרימה הממשלה, יש עודף של לפחות 50 מיליארד דולר מעל מגבלת ההון הדרושה כדי לספוג הפסדים ולהגן על המפקידים.

מנכ"ל החברה, ויקראם פנדיט, טוען שהחברה נפלה טרף לשורטיסטים, שמנצלים את הבהלה בשווקים כדי לגרוף רווחים מנפילת המניה. בשבוע האחרון יצאה החברה במסע פרסום בעיתונות כדי להרגיע את עובדיה, לקוחותיה ומשקיעיה. אולם פנדיט יתקשה להילחם בהלך הרוח של השוק. כבר עתה מסתובבות שמועות על דרישות להחליפו, ועל מכירת נכסים כפויה שעלול הממשל לדרוש בתמורה לסיוע. אובדן האמון שמשקפת נפילת המניה הוא המכה הקשה ביותר לסיטי, שאיבדה בשנה האחרונה הרבה מאוד: 50 אלף עובדים, מנכ"ל, כסף ולקוחות, ובעיקר את הבכורה בענף הבנקאות.

  • עוד באותו נושא:
  • סיטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully