וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

Default

עמי גינזבורג

23.11.2008 / 7:10



חדלות פירעון.

מצב שבו גוף שגייס חוב מבנקים או מהציבור בהנפקת איגרות חוב אינו משלם את תשלומי הריבית או הקרן במועד שנקבע בחוזה ההלוואה. חברה תימצא במצב של חדלות פירעון גם אם היא עומדת בתשלומים השוטפים אבל חורגת מהתניות פיננסיות שנקבעו בחוזה ההלוואה (קובננטס). אם החברה התחייבה בחוזה ההלוואה לשמור על הון עצמי מינימלי כלשהו ולא עשתה כן, לנותני ההלוואה תעמוד הזכות לתבוע פירעון מיידי של מלוא החוב כלפיהם. כאשר חברה שהנפיקה חוב באג"ח מגיעה לחדלות פירעון, למלווים שלה, כלומר לבעלי איגרות החוב, יש זכות לתבוע פירוק שלה במטרה לתפוס את נכסיה ולמכור אותם כדי להשיב להם את חובם.



לפעמים זה יהיה המצב הרצוי עבורם. אם נכסי החברה שווים יותר משווי החוב, מכירת הנכסים בשוק תוכל לשרת את החוב שלהם. מצב כזה יכול להיווצר בחברה שמחזיקה נכסים רבים וטובים, אבל נקלעת למצוקת נזילות זמנית. אם ניתן למכור את הנכסים בשוק במחיר טוב, לנושי החברה יהיה כדאי להשתלט עליה.



אלא שברוב המקרים זה אינו המצב. רוב החברות שוות יותר כאשר הן פועלות כ"עסק חי", ולא כעסק שהולך לפירוק. חברה שהולכת לפירוק עלולה להיתקל בבעיות שונות, החל מקושי לתפעל את הנכסים הקיימים וכלה בלקוחות שינסו להשתמט מחובותיהם אליה.



ברוב המקרים חברה שמתקרבת לחדלות פירעון תפנה לבית המשפט ותבקש שיגן עליה מפני נושים שירצו להשתלט על נכסיה. אם בית המשפט ישתכנע שהותרת החברה כעסק חי היא האפשרות הטובה יותר לכלל הנושים שלה - כולל העובדים, הספקים, הלקוחות ומערכת המס של המדינה - הוא ימנע מבעלי החוב הפיננסי להשתלט עליה וימנה לה מנהל זמני, שינסה לשמר אותה ולמכור אותה כעסק חי. פתרון כזה עשוי להיות טוב גם לחלק מהמלווים, שיקבלו בסופו של דבר תמורה גבוהה יותר מזו שהיו מקבלים במקרה של פירוק.



אחת הדרכים להמשיך להפעיל חברה שמגיעה לחדלות פירעון היא לגבש הסדר נושים, שבו כל אחד מהנושים מוותר על חלק מזכויותיו. במקרים כאלה הבנקים ובעלי איגרות החוב ישתלטו על החברה וינשלו ממנה את בעלי המניות המקוריים, שיאבדו את מלוא השקעתם. לאחר הסדר שכזה החברה תפעל עם רמת חוב נמוכה יותר, דבר שיוכל לשפר את סיכויי ההבראה שלה.



ginzburg@themarker.com.ami



-



הסדר נושים



הליך משפטי שמתנהל כאשר פירמה עסקית קורסת ואינה יכולה עוד לשלם את חובותיה. מטרת ההליך היא למצוא דרך שתאפשר להחזיר לנושים לפחות חלק מהחוב, תמורת ויתור מסוים מצדם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully