וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיצד תיהפך ליזם אינטרנט, גם אם אין לך מוצר

מאת עידו סולומון

23.11.2008 / 7:10

יזמות באינטרנט עשויה ליהפך לרלוונטית במיוחד בימי משבר, ואי-ביי הוא לא המקום היחיד שממנו יכולים יזמים להרוויח. היה גם אתה "אפיליאייט". יזמות ברשת - כתבה שנייה בסדרה



>> עד לפני שבע שנים שימש פליקס לשנו כמנהל חנויות ברשת גדולה. מדי בוקר קם ונסע למקום עבודתו, בשעות הערב חזר לביתו וחוזר חלילה. עד שגילה את האפשרות להרוויח כסף מהאינטרנט.

בלילות ארוכים ללא שינה, למד לשנו על האפשרויות שטומן בחובו השיווק דרך הרשת, והבין שלא חייב להיות לך מוצר על מנת להרוויח - מספיק שיהיה לך את הידע הדרוש ותוכל להסתפק בשיווק של בתי עסק אחרים. כיום, בגיל 36, הוא עובד כמשווק וירטואלי במשרה מלאה, מפעיל יחד עם אשתו שתי חברות בקנדה ובישראל ואף מעסיק עובדים באאוט סורסינג כדי לענות על הביקוש.



למרות שבעבר פרסם את רווחיו בבלוג שלו, כרגע הוא מבקש להסתפק בתיאור הכללי: "כמה אלפי דולרים בחודש ממחזור מכירות שנע בין 12 ל-15 מיליון דולר בשנה" לשנו הוא אחד ממאות 'אפיליאייט' - (Affiliate חבר/שותף) - משווקים באינטרנט המתוגמלים לפי תוצאות.



הוא משוכנע שמצא את העיסוק המושלם: "מצד אחד זה מקצוע לכל דבר שדורש הרבה השקעה, לא מדובר בסתם תחביב, מצד שני זה העסק הכי קל שאני מכיר, למי שרוצה לעבוד מהבית או לבנות עסק משלו". יחד עם זאת הוא ממהר להדגיש: "שאף אחד לא יחלום שבגלל שזה אינטרנט הכסף צומח על העצים. צריך לעבוד קשה, לנתח את השוק, להצליב אינפורמציה ובסופו של דבר להיות מאוד יצירתי ולייצר הרבה קמפיינים".



הפרסום באינטרנט זכה עם השנים למקום מכובד לצד ערוצי הפרסום הוותיקים במדיה המודפסת והמשודרת. מסתבר שלא צריך להיות בעלים של חברה גדולה כדי להרוויח הכנסה נוספת. השיטה אמנם מעט סבוכה אך למי שילמד אותה צפויה אופציה מעניינת למיזם ניסיוני.



לפני שנתיים, קיבל תומר חן, רק בן 15, מאביו במתנה את רב המכר "אבא עשיר אבא עני". כשביקש למצוא ספרים נוספים של המחבר, רוברט קיוסאקי, חיפש אותם בגוגל, אלא שמה שתפס את עיניו היתה דווקא פרסומת למכללה שהציעה קורס מבוא בחינם לעשיית כסף באינטרנט.



המסר של קיוסאקי היה עדיין טרי בראשו ולכן לא היסס לפני ששיגר את עצמו לשיעור הראשון. חלפו שנתיים וכיום הוא מרוויח בין 4,000 ל-5,000 שקל בחודש מעבודתו כאפיליאייט. "אני לא ממש יודע כמה כסף יש לי זה עדיין באחריות ההורים", אומר חן, ששני הוריו רואי חשבון. "אבל כשאני יוצא עם חברים אני שם לב שאני מוציא הרבה יותר כסף. זה כל הכיף. לפעמים בדרך לחבר אני עובר בחנות וקונה קצת בגדים. זה בטח עדיף מלעבוד במקדונלדס או בקיוסק כמו כמה מבני גילי שעובדים קשה אבל מרוויחים הרבה פחות".



הסוד הוא במלים



עקרון השיטה פשוט לכאורה: האפיליאייט - בעל עסק עצמאי לכל דבר, רוכש שטחי פרסום באינטרנט, שעלותם יכולה להסתכם גם באגורות בודדות למודעה, ועוד כ-25 שקלים עבור השימוש - ככל שהתשלום גבוה יותר מיקומה של המודעה מועדף - ומתוגמל עבור כל לקוח אשר מתעניין.



את הרווח הוא גוזר מההפרש בין התשלום שיקבל מבעל העסק, שיכול לנוע בין עשרות שקלים למאות או אלפים - תלוי בסוג המוצר ובסוג הפעולה שיבצע הלקוח, לסכום שישלם עבור שטח הפרסום. כלי הניטור של האינטרנט הופכים את כל העסק למדיד ומאפשרים לתגמל עבור הקלקה, מילוי פרטים ליצירת קשר, שליחת מייל או רכישה. לרוב, ככל שהפעולה "מורכבת יותר", כלומר מקרבת יותר את הלקוח הפוטנציאלי לקנות את המוצר, יתוגמל המפרסם בסכום גבוה יותר. המפרסם מצידו משלם רק במידה שהלקוח ביצע את הפעולה שעליה סיכם מראש עם האפיליאייט.



"הרעיון נולד מכך שיש בתי עסק שרוצים לגייס לקוחות ובמקום לעשות זאת באופן המסורתי פונים לאנשי השיווק הוירטואלי", מסביר יהודה רגב, מנכ"ל שותף בטאקט אינטרנט, המפעילה את תוכנית השיתופים wesell. "בעלים של אתר העוסק בתזונה נכונה למשל, יכול להמליץ על בעל עסק בתחום הדיאטות. הוא יכול לכתוב על כך פוסט ולספק לינק או באנר, שיביא את הגולש לבעל העסק, והוא יתוגמל על כך".



אך לא רק בעלי אתרים באינטרנט יכולים להרוויח בדרך זו אלא גם אנשים, דוגמת לשנו וחן, שבחרו בשיווק מותנה תוצאות כקריירה, או כהכנסה צדדית. שטחי הפרסום באינטרנט נמצאים כמעט על כל עמוד. הדוגמה הבולטת היא בעמודים של מנועי חיפוש דוגמת גוגל או יאהו, שבהם, בכל פעם שמקישים מלת חיפוש מופיעות בצד העמוד גם מודעות בתשלום הקשורות לנושא המבוקש. שטחי פרסום אלה נמכרים לכל פונה. ולכאורה בעל העסק, בישראל או בחו"ל, יכול לרכוש אותה בעצמו, כאן נכנסת המומחיות שמציעים האפיליאייטים שבעזרת קישוריהם מבטיחים להפוך את הפרסום לאפקטיווי במיוחד.



"לפני שרוכשים שטח פרסום צריך לעשות מחקר שוק, לבדוק מה אנשים בתחום מחפשים? האם יש ביקוש למוצר? איפה הנישות המעניינות במיוחד? לחשוב על מלים וביטויים ייחודים שימשכו את הגולשים הרלוונטים וכל הזמן לעקוב אם אתה ברווח או בהפסד", אומר רגב. "זו עבודה לכל דבר ולא לכל בעל עסק יש חשק להיכנס לנושא לעומק, ללמוד ולהקדיש לזה את הזמן הדרוש".



"המלים הן הסוד", אומר לשנו. "החלק המרכזי הוא לדעת איזה מלות חיפוש להכניס כדי שהמודעה תקפוץ לגולש המתאים. צריך למצוא את קבוצת המלים שתיתן את התוצאה המדויקת ביותר. החלק העיקרי בעבודה שלנו הוא לעשות מחקר מלים ולהבין מה אנשים מחפשים ומהי ההתנהגות הצרכנית. ברגע שאתה יודע את זה, אפשר גם ליצור מודעה רלוונטית ולגרום להם להקליק".



היתרון בפרסום מותנה תוצאות



כמו תמיד בשוק, כששניים מרוויחים מעסקה תמיד יקום הגוף השלישי - המתווך, או במקרה של האפיליאייט - רשת השותפים. בארץ מדובר בשלב זה בכשלוש חברות המרכזות את המידע ומחברת בין בתי העסק למשווקים.



החברות מספקות לאפיליאייט את המידע הסטטיסטי הדרוש ומאגר של בתי עסק המבקשים לפרסם, אחראית לניטור הפניות ומאפשרת לאפיליאייט לעקוב אחר התשלומים; מנגד מספקת רשת השותפים לבעלי העסק מאגר קבוע של אפיליאייטים שעובדים, על תקן פרילאנס, כדי לפרסם אותם ומידע על ביצועיהם.



לכאורה כל אחד יכול להצטרף לחגיגת השיווק האינטרנטית. את המסר הזה מנסה ליחצ"ן גם רגב. לדבריו: "זה יכול להיות כל אדם שרוצה למצות את הפוטנציאל לחירות כלכלית. כשזיהית מוצר עם פוטנציאל, אין גבול להכנסה".



אלא שצריך לזכור שהחברה של רגב גוזרת קופון מכל מהלך מוצלח של המשווקים. מנגד, לשנו מציע להיות יותר זהירים: "האפיליאייטס הגדולים הם אנשים מאוד יצירתיים ובעלי יכולת אנליטית לא מבוטלת. כל מהלך דורש ניתוח של סטטיסטיקות והסקת מסקנות וצריך להיזהר: כשאתה מתחיל לפרסם במנועי חיפוש אתה עלול גם להפסיד כסף. צריך ללמוד טוב לפני שאתה מתחיל לעבוד כדי שלא תמצא עצמך משקיע הון ולא רואה תוצאות. רוב האפיליאייטס המצליחים מבינים בהמון תחומים הקשורים לעבודה גם אם בסוף הם מוציאים חלק מהעבודות למיקור חוץ: בניית אתרים, עיצוב אתרים, קופירייטינג והתנהגות צרכנית - לא חייבים להיות מומחים בהכל, אבל בהחלט חשוב להבין בהם".



חן: "אפיליאייטס צריכים להיות חלק מתרבות האינטרנט, אנשים שמשתמשים בו לעיתים תכופות ומבינים איך העסק עובד. למשל, השניות הראשונות בהן אדם רואה עמוד באינטרנט הן הקובעות אם יישאר בעמוד או לא. צריך לדעת לעצב או איך לנסח משפטים. אם רוצים ללכת על שוק אמריקאי צריך להבין את המאפיינים היחודיים שלו וכמובן לשלוט באנגלית, גם בסלנג".



בנושא אחד ניכרת תמימות דעים בין האפיליאייטים - כולם בטוחים שהמשבר הכלכלי בעולם והשלכותיו על מגוון רחב של חברות וגופים במשק דווקא יסייעו להם. "בתי עסק יעדיפו את הפרסום בצורה הזו כי הוא מדיד", אומר רגב. "להבדיל מפרסום בעיתונות, בטלוויזיה או ברדיו, בהן אף אחד לא מבטיח שהקמפיין יצליח, פה בעל העסק משלם בשביל הצלחה בלבד. לדעתי אנחנו עומדים בפני פריצת הדרך בתחום הפרסום באינטרנט". לשנו: "חברות ייאלצו לקצץ בתקציבי הפרסום שלהם אבל הפרסום מותנה התוצאות רק יעלה - אם אני מנהל שיווק בחברה גדולה הייתי רוצה החזר השקעה מדיד וזה מה שאנחנו מספקים".



yazam@thermarker.com



שלושה כללים לאפיליאייט מתחיל



1. שכחו מהרעיון שהכסף באינטרנט צומח על עצים: יש צורך בעבודה רבה על מנת להצליח בתחום. חשוב מצד שני לזכור שזהו אחד העסקים הבודדים שאותו אפשר להתחיל מהבית עם השקעה קטנה ואפילו כעסק קטן להכנסה צדדית.



2. למדו את התחום: לפני הכל לימדו כל מה שאתם יכולים על התחום. תקראו, בקרו בפורומים ועשו ניסויים. התמקצעו. תלמדו גם את התחומים ההיקפיים: בניית אתרים, עיצוב אתרים, קופירייטינג והתנהגות צרכנית. לא חייבים להיות מומחים בהכל אבל בהחלט חשוב להבין בהם. בחרו בקפידה את האתרים שאותם אתם עומדים לשווק או לקדם - אם האתר אותו אתם משווקים לא בנוי טוב הלקוחות לא ייקנו ממנו ואתם לא תרוויחו דבר.



3. בצעו בדיקה לפני כל קמפיין שיווקי: בתחילת כל קמפיין שיווקי לימדו היטב את התחום - בדקו באלה מלים אנשים משתמשים, מהם המוצרים המבוקשים ומה שאתם יכולים ללמוד על קהל היעד שלכם והצרכים שלו. אם בחרתם לפרסם במנועי החיפוש היזהרו לא להפסיד יותר ממה שאתם מסוגלים לשאת. תכננו את העניין כעסק לטווח ארוך ולא כריצה קצרה לעבר הכסף הגדול.



ב-24-25 בנובמבר ייערך כנס האפיליאייטס (תוכנית שותפים) הראשון בישראל. ההרצאות יעסקו בנושאים כגון מיתוג ברשת, התנהגות גולשים, קהלי היעד ואפשרויות הפרסום המקוון. הכנס יתקיים במרכז הכנסים בשפיים. ההשתתפות כרוכה בתשלום ובהרשמה מראש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully