וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה קרה לסטודנטים של האוניברסיטה העברית במועד החורף של לשכת עוה"ד?

מאת הילה רז

23.11.2008 / 7:10

נתוני העבר מראים כי הסטודנטים מירושלים דווקא מצטיינים בבחינות החורף, הנחשבות למועד של נבחנים חלשים. אולי התוצאות השנה קשורות לכך שבתי ספר מתחרים נעזרים במכוני הכנה



>> נהאם מתרחש מהפך בחלוקת איכות הסטודנטים בפקולטות למשפטים של האוניברסיטאות והמכללות בישראל? שאלה זו מתעוררת במיוחד לנוכח ההישג הנמוך של בוגרי הפקולטה למשפטים של האוניברסיטה העברית בבחינות בכתב של לשכת עורכי הדין בחודש החולף.



הסטטיסטיקה של בחינות הלשכה בשנים הקודמות החמיאו במיוחד לאוניברסיטה העברית. בשני מחזורי המבחנים שנערכו בשנת 2003 היא דורגה במקום השני אחרי אוניברסיטת תל אביב. גם בשני מחזורי המבחנים בשנת 2004 דורגה האוניברסיטה העברית במקום השני אחרי אוניברסיטת תל אביב. בשנה זו, לשם השוואה, דורג המרכז הבינתחומי בהרצליה במקום השביעי בשני מחזורי המבחנים, ואילו המכללה למינהל תפסה את המקום החמישי.

כל הסטודנטים של האוניברסיטה העברית שנבחנו למבחני הלשכה באוקטובר 2005, עברו את מבחני הלשכה, והפקולטה כבשה את המקום הראשון עם ציון ממוצע של 85.6. גם במבחני הלשכה שנערכו באוקטובר 2006 עברו 100% מהנבחנים בוגרי הפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית את המבחנים, עם הציון הממוצע הגבוה ביותר. במאי 2007 דורגה הפקולטה במקום השלישי, אחרי האוניברסיטאות בר אילן ותל אביב, ובאוקטובר אותה שנה עלתה למקום השני. גם במועד במאי השנה, דורגה האוניברסיטה העברית במקום השני.



למרבה ההפתעה, לראשונה בתולדות הפקולטה הירושלמית, היא הודחה החודש מהמקומות הראשון והשני בשיעור הסטודנטים העוברים את מבחני הלשכה וצנחה למקום השישי. הדירוג כולל את עשרת מוסדות הלימוד שסטודנטים שלהם ניגשו למבחני הלשכה וממקם את הפקולטה בחציון הנמוך. מבין 57 הנבחנים שסיימו את לימודיהם באוניברסיטה העברית רק 86% עברו את המבחן בציון ממוצע של 76.6. לראשונה עקפו בדירוג את האוניברסיטה העברית שתי מכללות בפער גדול יחסית: המרכז הבינתחומי בהרצליה דורג שלישי לאחר ש-93% מבין 173 הסטודנטים שלמדו בו וניגשו למבחני הלשכה עברו את המבחנים. במקום החמישי עם 89% מעבר דורג בית הספר למשפטים של המכללה למינהל.



בלשכת עורכי הדין אומרים כי בדרך כלל הניגשים לבחינות במועד החורף הם נבחנים שנכשלו במועדים קודמים ועל כן הישגיהם נמוכים יותר. הסטטיסטיקה של לשכת עורכי הדין מלמדת כי הציון הממוצע של הניגשים למבחנים פעם נוספת נמוך יחסית לסטודנטים שעברו במועד ראשון, כך שלכאורה ההסבר הגיוני. ואולם, סטטיסטיקה זו אינה מאפיינת את נבחני האוניברסיטה העברית. הנטייה אצלם דווקא הפוכה: התוצאות המועד החורף - טובות יותר.



א', בוגר הפקולטה שלמד עם המחזור שניגש לבחינות בשנים אלה משער כי הכללת תלמידים חלשים יותר בבחינות האחרונות היא הסיבה לתוצאה. "מרבית הסטודנטים שניגשו עתה לבחינה החלו את לימודיהם בשנת 2003 והם שייכים למה שמכונה בפקולטה 'שנתון המצרף'. כלומר, אחוז קטן יחסית מהסטודנטים שהחלו ללמוד בשנה זו התקבלו על סמך נתוני בגרות גבוהים בלבד ולא על פי שילוב נתונים של ציון פסיכומטרי וציוני בגרות כמקובל", אומר הסטודנט. לדבריו, "מרצים באוניברסיטה התלוננו בישיבות סגורות על שיטת המצרף וטענו שהיא מאפשרת לאנשים עם נתונים חלשים להתקבל. עם זאת, רוב הסטודנטים ברמה גבוהה מאוד".



יש לציין כי לצד השערה זו למועד בחינות החורף ניגשים לרוב גם בוגרי התוכנית המשולבת בפקולטה הלומדים במקביל ללימודי המשפטים תואר נוסף ונחשבים למצטיינים. א' מציין כי אוניברסיטאות ומכללות שונות משתפות פעולה עם מכוני הכנה לבחינות הלשכה כדי לתגבר את בוגריהן לקראת הבחינה. האוניברסיטה העברית אינה משתפת פעולה עם מכונים אלו, ככל הנראה מתוך הסתמכות על הישגי התלמידים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully